У доповіді
розглядаються погляди та ідеї В. О. Сухомлинського на
основні проблеми організації і методики щодо змісту та форм інтелектуального
розвитку та творчого мислення школярів. Розкрито способи і прийоми
В.О.Сухомлинського щодо розвитку мислення школярів. Окреслено шляхи
використання ідей В. О. Сухомлинського у сучасній школі.
Розвиток українського суспільства на засадах гуманізації та емократизації,
звернення до європейських політичних і культурних традицій, як наслідок процесу
євроінтеграції, зумовили суттєві зміни пріоритетів і цінностей у сучасній
освіті, характерною ознакою якої є поєднання набутого педагогічного досвіду з
інноваціями.
Ґрунтовне, науково-об’єктивне вивчення вітчизняного науково-педагогічного
досвіду, глибоке розуміння загальних ідей, принципів , розроблених видатними
ученими минулого з метою їх творчого застосування є характерною ознакою
сьогоднішнього розвитку педагогічної науки, а також обов’язковою умовою
вдосконалення і підвищення рівня якості системи освіти України.
Чільне місце в історії світової та національної педагогічної думки посідає
видатний педагог, гуманіст і мислитель – Василь Олександрович Сухомлинський,
наукова спадщина якого залишається невичерпним джерелом розвитку сучасної науки
про освіту і виховання підростаючого покоління.
В світовій педагогічній спадщині, напевне, немає жодного аспекту в системі
навчання і виховання, якому не було б приділено належної уваги. І разом з тим у
цій спадщині виділяється проблема розумового або як її називав В. О.
Сухомлинський, інтелектуального, виховання, котра, на думку Василя
Олександровича, була і завжди залишатиметься однією із головних ланок у
навчально – виховному процесі.
Сухомлинський вважав, що розумове виховання «передбачає надбання нових
знань…, розвиток творчих здібностей, виховання культури розумової праці,
виховання інтересу і потреби розумової діяльності, … збагачення знаннями і
застосування їх на практиці».
На численних і переконливих прикладах Сухомлинський показав, що успіх
повноцінного розумового виховання залежить від ряду факторів: інтелектуального
багатства шкільного і позашкільного життя; духовного багатства вчителя, широти
його кругозору, його ерудиції і культури;; від методів навчання; від
організації розумової діяльності учня не лише в школі, але і в позашкільний
час.
Дитина інтелектуально виховується лише тоді, коли його оточує атмосфера
багатогранних інтелектуальних інтересів, коли його спілкування з оточуючими
просякнуте живою допитливою думкою. «Інтелектуальні почуття – це плодотворна
нива, на яку падає насіння знань і на якій проростає розум».
Справжнє інтелектуальне виховання орієнтує людину на життя в усій його
різноманітності і багатстві.
З метою покращення дискретності мозку в Павлиській школі, наприклад,
проводились спеціальні уроки мислення.
Сухомлинський вважав, необхідним, щоб з раннього віку дітям відкривалось
якомога можна більше незрозумілого, цікавого. Чим більше незрозумілого, тим
яскравіше здивування і більше зацікавлення.
Одним із найважливіших аспектів інтелектуального виховання і
інтелектуального розвитку є втілення в життя класичного правила Аристотеля:
мислення починається із запитання.
Відповіді на запитання та завдання, особливо знайдені самостійно та ще й в
ігровій змагальній формі дають велику користь для інтелектуального розвитку. В
такі моменти дитина, «грає думаючи і думаючи грає».
Необхідно приділяти велику увагу у своїй роботі задачам на логіку мислення
та міркування. Важливо, щоб дитина помічала непомітне і звертала увагу на те,
що зазвичай лишається поза увагою більшості.
В арсеналі павлиських вчителів тисячі задач такого типу. Багато з них є і в
працях самого Василя Олександровича. Можна було б по ним організувати цілу гру
і навіть інтелектуальний турнір. Але я не буду цього робити, бо кожен може
знайти ці завдання в літературі. І чільне місце тут посідають завдання з
народної педагогіки.
В своїй роботі я також приділяю велику увагу фольклору, особливо на
початковому етапі – в перший рік навчання. Це завдання і запитання на основі
приказок, прислів’їв, казок, міфів та легенд, пісень, байок, бувальщин тощо.
Можу запропонувати власні розробки
інтелектуальних завдань. Ці завдання, з одного боку, тісно пов’язані зі
шкільною програмою, а з іншого значно розширюють її рамки.
«Турбота про те, щоб учень засвоїв певний об’єм знань – лише одна сторона
справи. Інша, мабуть, найважливіша задача полягає в тому, щоб разом із
засвоєнням знань, розвивався розум, тобто дитина ставала все розумнішою, все
більш розвиненою», – підкреслював Сухомлинський.
Отож, грайте в інтелектуальні ігри. Це не лише приємно, але й корисно! J
Розвиток інтелектуальної складової обдарованості в умовах позашкільного закладу в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського
4/
5
Oleh
Unknown
3 Комент.
Залишити коментар.У своїй статті, Ви Генадію Олексійовичу, піднімаєте важливе питання сьогодення. Дійсно, скільки б років не минуло, а спадщина В.Сухомлинського є актуальною. Його досвід можна використовувати у своїй діяльності. Інтелектувальний розвиток учнів закладів є важливим чинником формування особистості. Велика Вам вдячність, що Ви вже багато років займаєтеся інтелектуальним вихованням молоді нашого району.
ReplyРозвиток мислення дитини є одним з найважливіших завдань школи. Генадій Олексійович не випадково підняв цю тему, адже сам багато зусиль докладає до такої роботи, в тому числі й засобами позашкільної освіти, організації дитячих інтелектуальних змагань. З власного погляду вчителя історії скажу: програма з історії залишається зорієнтованою на "вкладання в голови" учнів досить великого об'єму фактів, понять, явищ, процесів. І критично мало залишає часу на оте міркування, дискутування, оціювання, узагальнення. Можливо, я помиляюсь?
ReplyСправа, якою Ви займаєтесь, є дуже важливою , особливо в контексті сьогодення, коли нам потрібно розвивати навички критичного мислення у дітей, а не просто сухо видавати порцію матеріалу на уроці. Завдяки інтелектуальним змаганням учні відключаються від предметів шкільних і вчаться розмірковувати, аналізувати, робити правильні висновки. З Вашої подачі , коли учні нашого НВК посіли ІІ місце у районному етапі змагань ми практикуємо "Брейн-ринг" на предметних тижнях. Учням подобається зміна діяльності, вчителі також активно конкурують з дітьми. Дякуємо Вам!
Reply