вівторок, 30 січня 2018 р.

Розвиток інтелектуальної складової обдарованості в умовах позашкільного закладу в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського

У доповіді розглядаються погляди та ідеї В. О. Сухомлинського на основні проблеми організації і методики щодо змісту та форм інтелектуального розвитку та творчого мислення школярів. Розкрито способи і прийоми В.О.Сухомлинського щодо розвитку мислення школярів. Окреслено шляхи використання ідей В. О. Сухомлинського у сучасній школі.
Розвиток українського суспільства на засадах гуманізації та емократизації, звернення до європейських політичних і культурних традицій, як наслідок процесу євроінтеграції, зумовили суттєві зміни пріоритетів і цінностей у сучасній освіті, характерною ознакою якої є поєднання набутого педагогічного досвіду з інноваціями.
Ґрунтовне, науково-об’єктивне вивчення вітчизняного науково-педагогічного досвіду, глибоке розуміння загальних ідей, принципів , розроблених видатними ученими минулого з метою їх творчого застосування є характерною ознакою сьогоднішнього розвитку педагогічної науки, а також обов’язковою умовою вдосконалення і підвищення рівня якості системи освіти України.
Чільне місце в історії світової та національної педагогічної думки посідає видатний педагог, гуманіст і мислитель – Василь Олександрович Сухомлинський, наукова спадщина якого залишається невичерпним джерелом розвитку сучасної науки про освіту і виховання підростаючого покоління.
В світовій педагогічній спадщині, напевне, немає жодного аспекту в системі навчання і виховання, якому не було б приділено належної уваги. І разом з тим у цій спадщині виділяється проблема розумового або як її називав В. О. Сухомлинський, інтелектуального, виховання, котра, на думку Василя Олександровича, була і завжди залишатиметься однією із головних ланок у навчально – виховному процесі.
Сухомлинський вважав, що розумове виховання «передбачає надбання нових знань…, розвиток творчих здібностей, виховання культури розумової праці, виховання інтересу і потреби розумової діяльності, … збагачення знаннями і застосування їх на практиці».
На численних і переконливих прикладах Сухомлинський показав, що успіх повноцінного розумового виховання залежить від ряду факторів: інтелектуального багатства шкільного і позашкільного життя; духовного багатства вчителя, широти його кругозору, його ерудиції і культури;; від методів навчання; від організації розумової діяльності учня не лише в школі, але і в позашкільний час.
Дитина інтелектуально виховується лише тоді, коли його оточує атмосфера багатогранних інтелектуальних інтересів, коли його спілкування з оточуючими просякнуте живою допитливою думкою. «Інтелектуальні почуття – це плодотворна нива, на яку падає насіння знань і на якій проростає розум».
Справжнє інтелектуальне виховання орієнтує людину на життя в усій його різноманітності і багатстві.
З метою покращення дискретності мозку в Павлиській школі, наприклад, проводились спеціальні уроки мислення. Сухомлинський вважав, необхідним, щоб з раннього віку дітям відкривалось якомога можна більше незрозумілого, цікавого. Чим більше незрозумілого, тим яскравіше здивування і більше зацікавлення.
Одним із найважливіших аспектів інтелектуального виховання і інтелектуального розвитку є втілення в життя класичного правила Аристотеля: мислення починається із запитання.
Відповіді на запитання та завдання, особливо знайдені самостійно та ще й в ігровій змагальній формі дають велику користь для інтелектуального розвитку. В такі моменти дитина, «грає думаючи і думаючи грає».
Необхідно приділяти велику увагу у своїй роботі задачам на логіку мислення та міркування. Важливо, щоб дитина помічала непомітне і звертала увагу на те, що зазвичай лишається поза увагою більшості.
В арсеналі павлиських вчителів тисячі задач такого типу. Багато з них є і в працях самого Василя Олександровича. Можна було б по ним організувати цілу гру і навіть інтелектуальний турнір. Але я не буду цього робити, бо кожен може знайти ці завдання в літературі. І чільне місце тут посідають завдання з народної педагогіки.
В своїй роботі я також приділяю велику увагу фольклору, особливо на початковому етапі – в перший рік навчання. Це завдання і запитання на основі приказок, прислів’їв, казок, міфів та легенд, пісень, байок, бувальщин тощо.
 Можу запропонувати власні розробки інтелектуальних завдань. Ці завдання, з одного боку, тісно пов’язані зі шкільною програмою, а з іншого значно розширюють її рамки.
«Турбота про те, щоб учень засвоїв певний об’єм знань – лише одна сторона справи. Інша, мабуть, найважливіша задача полягає в тому, щоб разом із засвоєнням знань, розвивався розум, тобто дитина ставала все розумнішою, все більш розвиненою», – підкреслював Сухомлинський.

Отож, грайте в інтелектуальні ігри. Це не лише приємно, але й корисно! J

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
Розвиток інтелектуальної складової обдарованості в умовах позашкільного закладу в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського
4/ 5
Oleh

3 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Вікторія Кислякова
6 лютого 2018 р. о 01:06

У своїй статті, Ви Генадію Олексійовичу, піднімаєте важливе питання сьогодення. Дійсно, скільки б років не минуло, а спадщина В.Сухомлинського є актуальною. Його досвід можна використовувати у своїй діяльності. Інтелектувальний розвиток учнів закладів є важливим чинником формування особистості. Велика Вам вдячність, що Ви вже багато років займаєтеся інтелектуальним вихованням молоді нашого району.

Reply
avatar
Постолюк Петро Іванович
8 лютого 2018 р. о 12:18

Розвиток мислення дитини є одним з найважливіших завдань школи. Генадій Олексійович не випадково підняв цю тему, адже сам багато зусиль докладає до такої роботи, в тому числі й засобами позашкільної освіти, організації дитячих інтелектуальних змагань. З власного погляду вчителя історії скажу: програма з історії залишається зорієнтованою на "вкладання в голови" учнів досить великого об'єму фактів, понять, явищ, процесів. І критично мало залишає часу на оте міркування, дискутування, оціювання, узагальнення. Можливо, я помиляюсь?

Reply
avatar
Людмила Ковальова
11 лютого 2018 р. о 00:45

Справа, якою Ви займаєтесь, є дуже важливою , особливо в контексті сьогодення, коли нам потрібно розвивати навички критичного мислення у дітей, а не просто сухо видавати порцію матеріалу на уроці. Завдяки інтелектуальним змаганням учні відключаються від предметів шкільних і вчаться розмірковувати, аналізувати, робити правильні висновки. З Вашої подачі , коли учні нашого НВК посіли ІІ місце у районному етапі змагань ми практикуємо "Брейн-ринг" на предметних тижнях. Учням подобається зміна діяльності, вчителі також активно конкурують з дітьми. Дякуємо Вам!

Reply