середу, 31 січня 2018 р.

«АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ»

При розгляді проблеми  ми взяли до уваги особливості комунікативного розвитку  дошкільнят  та виховання їх у сімї та соціумі. Ми звернули увагу  на те, що потрібно залучати батьків до співпраці у вихованні дітей у ЗДО.


Дошкільна освіта - це перша ланка у неперервній системі освіти. Від того, який старт буде дано малюкові, значною мірою залежатимуть якість та динаміка особистісного розвитку, життєвої установки та світорозуміння дорослої людини. Її функціонування регламентоване Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», Конвенцією ООН про права дитини.

Проблема дитячої освіти з кожним роком в Україні набуває все нових і нових негативних граней, стає схожою на кубик Рубіка. З кожним новим поворотом, з кожною спробою зарадити вже існуючій біді, наче з-під води, виринає з життєвого вирію нова. Реформи однієї з ланок системи освіти відбиваються на інших, зумовлюючи не завжди позитивні наслідки.  Першою станцією сучасного мегаполісного освітнього метрополітену є дитячий садок. Саме дошкільне виховання для багатьох дітей стає тією тріумфальною аркою, з якої розпочинається шлях майбутнього професіонала, громадянина. Адже саме у дошкільному віці формується той базис, на якому виростатиме людина, як особистість, як одиниця соціуму. Поза сумнівом система сучасної дошкільної освіти дуже важлива і актуальна. Нині є і проблеми сучасної освіти. Хочеться відмітити що саме в дошкільному віці у дитини закладаються усі основні особливості особи і визначається якість подальшого його фізичного і психічного розвитку. Якщо проігнорувати особливості розвитку дитини в цьому віці, то це може неблагополучно позначитися на його подальшому житті.

Звернемо увагу на спілкування дитини. Спілкування – велика проблема. До спілкування потрібно віднестиуміння чути і слухати, уміння входити в контакт з однолітками і дорослими, уміння виражати свої думки, розуміти мову. Але повноцінне спілкування неможливе без комунікативних умінь, які необхідно розвивати з самого дитинства в процесі сюжетно-рольової гри. Першим соціальним інститутом, який займається вихованням та навчанням дітей з раннього дитинства є сім’я. У всьому світі сім’я має велике значення для кожної окремої людини та становить соціальну цінність. На сьогодні велика кількість неповних сімей, де виховуються діти. Звідси і витікають ситуації, коли батькам ніколи займатися своєю дитиною. Більшість сучасних батьків не бажають співпрацювати з дитячим садком, посилаючись на зайнятість. Сім’я закладає підґрунтя, спираючись на яке дитина вибірково сприймає , засвоює або ж відкидає наступну соціальну інформацію в якості керівництва до дії. Сімейний вплив на дітей є унікальним за інтенсивністю та результативністю, оскільки він здійснюється безперервно та одночасно  охоплює всі сторони особистості, яка формується. Він  триває протягом багатьох років та заснований на сталості контактів і що дуже важливо на емоційних відносинах дітей і батьків між собою.

Перераховуючи проблеми освіти, хочеться з'ясувати, яким же все-таки має бути сучасна освіта.  Вихователь і дорослі самостійно будують роботу з дітьми. Дитина до школи, вбирає в себе інформацію як "губка", вона часто активна в пізнанні нового. Звідси з'являється у дорослих бажання скористатися цим періодом і трохи змістити час, коли дитина піде в школу, на рік або на пару років. І ці випадки двоякі. У першому випадку дорослий хоче залишити дитину в дитячому садку на більшу кількість часу. У другому ж випадку батьки наполягають на тому, що дитині необхідно раніше піти в школу, звертаючи увагу лише на його фізіологічну готовність до школи і забуваємо про психологічну готовність до школи. Це вказує на те, що практика раннього навчання дітей у школі може привести до зникнення учбової мотивації. І часто може бути, що дитина двічі вивчає програму першого класу.

Звідси можна зробити висновок, що результатом вище сказаного являється уповільнення цілей ранньої освіти. Принісши за собою негативні ефекти, такі як наприклад  втрата дітьми інтересу до навчання. А також те, що наявність знань дитини не визначає успішність навчання, набагато важливіше, щоб дитина самостійно їх здобувала і застосовувала.  Освіта будується на інтересах самої дитини і інтересах його сім'ї, тобто його законних представників. Особово-орієнтований підхід націлений на розвиваючий тип освіти. Вона враховує вікові і індивідуальні особливості, орієнтується на інтереси кожної дитини. Але хочеться відмітити, що далеко не кожен вихователь може побачити цю грань в розвиваючій освіті. І не для кожної дитини можна реалізувати цілі розвиваючої освіти через деякі причини. Можна помітити, що такі утворення носять як розвиваючий ефект, так і розвиток або просування. Вихователь повинен ставити перед собою метузабезпечення розвитку за допомогою цих знань і умінь. Якщо дитина активна і допитлива, можна припустити, що йде процес розвитку.

Для сучасного етапу розвитку освіти в Україні, зокрема дошкільної, характерна широка наявність у ньому інноваційних процесів. До педагогічних інновацій можна віднести набутки окремих педагогів, творчих груп, які являють собою цілісну систему роботи з певного напрямку, здебільшого недостатньо висвітленого у науково-методичній літературі. Ці системи грунтуються на ідеях відомих педагогів і на власному досвіді та інтуїції. Заслуга їхніх авторів у тому, що вони по крихтах збирають, систематизують, узагальнюють потрібний матеріал, вкладають у нього свої знахідки, своє розуміння проблеми, і це дає підставу говорити про новизну, оригінальність, а разом і про реальність підходів до здійснення поставлених завдань.

Підвівши підсумки вищесказаного, хочеться сказати, що проблеми в освіті а зокрема в сучасній освіті є, і вони очевидні. Без спілкування неможливо розвинути комунікативну сторону особистості дитини, що далі може слідувати несприятливому соціогенезу. Без співпраці батьків з дитсадком неможливий повноцінний розвиток дитини. Необхідно впливати на батьків так, щоб вони намагалися бути з дитиною упродовж усього дошкільного віку, допомагали .  Кінцеве ефективніше навчанняте, яке відбувається в особово орієнтованому стилі, але все залежить від вихователя, від його цілей, що вихователь приймає наперший план, що на другий. І саме від дорослих залежить, чи вирішуватимуться проблеми в сучасній освіті чи ні.

В наш час без мікроскопів та збільшувальних скелець, крізь прості окуляри педагога бачимо нові парадокси дошкільного кубику Рубіка. З одного боку, не віддаси дитину до дитячого садка – отримаєш асоціальну особистість, школяра, для якого процес входження в колектив буде болісним і який може так і зоставатись до закінчення школи осторонь від своїх однолітків. А в дитячому садку на дитину чекає інтенсивна програма занять. От і виходить, що в наших дитячих садках виникла необхідність розробляти й впроваджувати систему загального та індивідуального психологічного захисту дитини та використання інтегрованих занять із залученням інноваційних технологій.

Отже, за освітніми завданнями важливо не загубити моральність, допомогти дітям розвинути базові особистісні якості, прийняти одвічні людські цінності. Хороший дошкільний освітній заклад – мрія професійного педагога, що матиме змогу зростати, реалізувати свої творчі проекти, та отримувати духовне задоволення.

Бібліографія:
1.     Базовий компонент дошкільної освіти
2.     Журнал «Дошкільне виховання» №11 за 2017 рік. с.2 – 6, «Новий закон України «Про освіту». Які зміни очікують на дошкілля?»
3.     Журнал «Дошкільне виховання» №11 за 2013 рік. с. 3, «Сучасне дошкілля: реалії та перспективи»
4.     Електронний варіант всеукраїнської науково-практичної конференції на тему «Дошкільна освіта в сучасному освітньому просторі: проблеми та перспективи»(23 листопада 2017 року, Міністерство освіти і науки України Уманський державний педагогічний університет ім.. Павла Тичини Факультет дошкільної та спеціальної освіти Кафедра дошкільної освіти)

5.     Сайт http://ippo. kubg. edu. ua>content

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
«АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ»
4/ 5
Oleh

2 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
ДНЗ Калинка
11 лютого 2018 р. о 04:26

Дошкільний вік є фундаментом, на якому постає увесь життєвий шлях людини. І щоб закласти цей фундамент правильно необхідно прививати інтерес до навчання з ранього віку, враховуючи індивідуальні особливості дитини. І тільки тісна співпраця з батьками може дати результативність навчального процесу завдяки якому можна виховати всебічно розвинену особистість.

Reply
avatar
Unknown
15 квітня 2021 р. о 03:52

Яка водяниста стаття... так які проблеми? спілкування??

Reply