В.О.
Сухомлинського для «усвідомлення цінностей громадянського (вільного,
демократичного) суспільства» Стаття 5. Закон України « Про освіту»
У Законі України «Про освіту»
Стаття 5 Державна політика у сфері освіти, положення 5, зокрема говориться:
«Держава створює умови для здобуття громадянської освіти,спрямованої на
формування компетентностей пов’язаних з реалізацією своїх прав і обов’язків як
члена суспільства, усвідомлення цінностей громадянського (вільного,
демократичного) суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і
громадянина». [1]
Саме на «усвідомлення цінностей
громадянського (вільного, демократичного) суспільства» звертаємо увагу у цьому
виступі.
Проблема цінностей українського
суспільства належить до важливих і дискусійних питань. Нові умови життя
диктують необхідність перегляду даного питання. У державі відбувається
переосмислення, зміна ціннісних систем. Ми відмовляємося від традиційного
суспільства з елементами авторитаризму, ми відмовляємося від «радянщини», яку
сповідували кілька десятиліть. Ми розбудовуємо нову систему цінностей, яка
передбачає чітку орієнтацію на європейські цінності, на моральне оздоровлення
суспільства. Певних змін (а іноді і досить значних) зазнають політичні, економічні,
соціальні цінності, та загальнолюдські цінності
залишаються і є особливо актуальними.
Приорітетним напрямом сучасної
освіти є виховання дитини на засадах загальнолюдських, національних, патріотичних
цінностей.
В контексті ситуації сьогодення, в
умовах що складаються в суспільстві, використання педагогічної спадщини В. О.
Сухомлинського для формування цінностей школярів початкової школи набуває
особливого звучання. Неперевершений педагог, наш сучасник, він став
дороговказом для педагогіки другої половини ХХ століття і початку ХХІ століття.
Адже його творча спадщина – це спадщина людинознавства і дитинолюбства. І в наші
дні не втрачає силу думка В. О. Сухомлинського, що «Ставлення до ідеї
Батьківщини як до священного й найдорожчого облагороджує всі людські почуття, зближує,
ріднить людей, очищає душі від усього, що принижує гідність» [3, 513 ст.] та
«Сила і ефективність патріотичного виховання визначається тим, наскільки
глибоко ідея Батьківщини оволоділа особистістю, настільки яскраво бачить людина
у світі саму себе очима патріота». [4, 457 – 457ст.] В. О. Сухомлинський
вважав, що не потрібно чекати поки виросте маля. Починати громадянське і
патріотичне життя дитина повинна з малих років.
Цінності, які пропагує В. О.
Сухомлинський – невмирущі, і саме їх усвідомлення у дитячому віці, сприяє
чіткій громадянській позиції особистості у дорослому житті.
Безумовно, його твори мають
величезний виховний потенціал. Якщо їх використання поєднати з новітніми,
нетрадиційними методами роботи, якщо застосовувати різноманітні види
діяльності, наприклад, інсценізацію, рольові та дидактичні ігри, та проводити
ці заняття не лише у класі, а й у природі, як вчив великий педагог: «дитина має
бачити, як наливається колос, як розвивається квітка», то не виникає сумнівів,
що вдасться посіяти «добрі почуття в душі вихованців».
Розглянемо твори В. О.
Сухомлинського, що вивчаються згідно «Навчальних програм» у 2 – 4класах і
цінності, які пропагуються у цих творах. 2 клас
«Як
Наталя в Лисиці хитринку купила» - совість у людини головне. «Покинуте кошеня» -
май у серці доброту, а не злість і чорноту.
«У привокзальному садку» - взаєморозуміння
між людьми, вміння бачити красу природи.
«Про що думала Марійка» - радість
спілкування з друзями.
«Горбатенька
дівчинка» - толерантність, вихованість, доброта, людяність. «Я теж хочу сказати
своє слово» - будь уважний, щоб не пропустити головне.
«Синій світ» - відоме стає
незвичайним.
«Тетянка усміхнулася» - піклування
про рідних, любов до родини.
3 клас
«Красиві слова і красиве діло» - хай
слово з ділом не розходиться.
«Кінь утік» - умій дружити.
4 клас
«Восени пахне яблуками» - вмій відчувати
і бачити красу природи.
«Не забувай про джерело» - люби рідний край,шануй звичаї народні, поважай
людей і землю.
«Не загубив, а знайшов» - працелюбність.
«Співуча пір’їна» - цінуй талант,
розвивай здібності.
Отже, педагогічна спадщина В. О.
Сухомлинського, його принципи виховання і навчання особливо актуальні і в наш
час. І усвідомлення дітьми початкової школи справжніх цінностей громадянського
суспільства найкраще культивувати використовуючи твори великого гуманіста,його
усталені норми гуманістичної моралі: доброта,увага,правдивість, гідність,
совість, повага до родини, любов до рідних, чесність, любов до Батьківщини, до
свого народу…
Успіхів і натхнення усім у
розбудові нової школи!
Література
1. Закон України «Про освіту» – режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
2. Літературне
читання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2–4 класи – режим доступу:
https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
3. Сухомлинський В.О.
Вибрані твори: в 5 т. /В.О.Сухомлинський. – К.: Рад. шк., 1976.
4. Сухомлинський В.О.
Народження громадянина // Вибр. твори: В 5-ти т.– К.: Рад. школа, 1997.
ВИКОРИСТАННЯ СПАДЩИНИ В. О.СУХОМЛИНСЬКОГО ПРИ ФОРМУВАННІ АКСІОЛОГІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У СВІТЛІ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ»
4/
5
Oleh
Unknown
3 Комент.
Залишити коментар.Виховання загальнолюдських цінностей було і залишається актуальним і потрібним.Тема Вашого виступу, Людмило Іванівно, важлива і корисна для роботи учителя початкових класів.Молодший шкільний вік - це вік формування моральних почуттів і моральної поведінки І саме В.О.Сухомлинський, його твори виховують і сприяють формуванню у школярів ціннісних орієнтацій.
ReplyШановна Людмило Іванівно! Ваша стаття піднімає питання про актуальність принципів виховання і навчання В.О.Сухомлинського. Дійсно, твори, які розглядаються в початковій школі, сприяють формуванню чіткої громадянської позиції особистості, готують дітей до дорослого життя. Бажаю Вам успіхів!
ReplyШановна Людмило Іванівно! Мені дуже сподобалася ваша стаття. Я стовідсодково погоджуюся з вами і з неперевершеним педагогом В.О.Сухомлинським, що патріотизм і формування громадянської позиції дитини потрібно закладати з дитинства. І твори, які вивчаються в початкових класах, як на мою думку, можна їх і більше.
Reply