середа, 31 січня 2018 р.

Виховання дошкільників через літературну спадщину Сухомлинського

«Настав на добру путь дитя,
і старим воно не зверне з неї»

Дитинство – найважливіший період у житті дитини. І саме в цей період вона потребує найбільшої уваги і захисту. За словами В.Сухомлинського «Дитина – ніжний пагін, слабенька гілочка, що стане могутнім деревом, і тому дитинство потребує особливої турботи, ніжності, обережності». А дитячий садок – це той світ, в якому дитина проживає найважливіший перод свого розвитку і від того, хто буде поряд із нею, яким буде зміст її виховання, що буде використовуватись для її розвитку залежить не лише майбутнє дитини, а майбутнє родини, майбутнє країни, майбутнє народу. А літературна спадщина Сухомлинського є універсальною скарбницею у роботі з дітьми. За допомогою його художнього слова можна доторкнутися до найтонших струн дитячої душі, зародити в ній любов до прекрасного.
Перебування дитини у товаристві однолітків є основою її соціалізації, набуття нею суспільних умінь: вміння налагодити спілкування, увійти в товариство однолітків, домовитися з ними, вміння висловлювати свої побажання, погоджувати їх з бажаннями та намірами інших, переконувати ровесників у правомірності своїх міркувань, пропозицій, уміння зважати на інтереси інших, ділитися іграшками, разом користуватися ними, вміння розподіляти ролі у грі. Ці найпростіші суспільні якості – перша сходинка на шляху розвитку  загальнолюдських моральних якостей та християнських чеснот.
Чи потрібно у дітей дошкільного віку вимагати знання визначення моральних  категорій? Звичайно, що ні. Їхній зміст діти можуть збагнути опосередковано через художню літературу та аналіз різноманітних життєвих ситуацій.
Упроваджуючи літературну спадщину В.Сухомлинського в освітній процес дошкільного закладу, педагоги мають ефективні результати, адже навчання дитини це довготривалий процес.
В нашому дошкільному закладі триває робота над літературною спадщиною Сухомлинського.
Основними завданнями щодо формування загальнолюдських моральних якостей та християнських чеснот, що стоять перед батьками та вихователями, є такі:
-         Збагачувати наочно – чуттєві уявлення дитини про моральні якості, чесноти та добру поведінку;
-         Сприяти розумінню того, яке велике значення має дотримання моральних правил;
-         Вчити розрізняти позитивні та негативні вчинки, давати оцінку їм;
-         Закріплювати вміння дотримуватися моральних правил в повсякденному житті незалежно від ситуації;
-         Узагальнювати й систематизувати уявлення дитини про чуйність, доброзичливість, допомогу тим, хто її потребує,  і кому вини під силу її надати;
-         Розвивати позитивні емоції і почуття;
-         Культивувати навички розуміння внутрішнього стану людини, тобто «пізнання людини серцем».
Для вирішення цих проблем в дошкільному закладі В.О.Сухомлинський радив вихователям у роботі з дітьми якомога ширше використовувати казку,  як важливий засіб розумового, морального, трудового, естетичного розвитку дітей, стимулюючи їх до творчості, створюючи своїх казок, вчити умінню красиво, емоційно переказувати, співчувати з персонажем. За його словами, казка – це активна естетична творчість, що захоплює всі сфери духовного життя дитини – її розум, почуття , уяву, волю. Без казки живої яскравої, що оволоділа свідомістю і почуттями дитини, неможливо уявити дитячого мислення і мови. Казка – це духовне багатство народної культури, пізнаючи яке, дитина пізнає серцем життя народу. Саме казка задовольняє жадобу дитячого пізнання, інтерес до навколишнього. Чарівний і дивовижний, веселий і життєстверджуючий світ казок входить в душу кожної людини з дитинства, засіваючи її першими зернами добра, краси і справедливості.
Виховувати – це  насамперед знати дитину, а щоб знати – треба постійно бачити, вивчати її. Кожен малюк – це особливий неповторний світ. Дитина через емоції і почуття, викликані казкою сприймає колорит народності в передачі казкового образу, красу рідної мови. Бажання дошкільнят пізнати навколишнє життя, взяти в ньому активну участь, змінити його виявлення у їхньому фантазуванні. Саме тому діти дошкільного віку люблять не тільки слухати, а й самостійно складати казки. Створення казок корисне для дітей, адже дитина, створюючи казку, може вільно висловлювати свої думки, враження, почуття, своє ставлення до героїв.
Казка – це колиска думки, зумійте поставити виховання дитини так, щоб вона на все життя зберегла хвилюючі спогади про цю колиску.
Провідною формою роботи з дітьми з використанням матеріалу казки ми використовуємо такі методи роботи:
-         Читання казок, розповідь, бесіда за змістом казки;
-         «образи перетворень»;
-         Малювання, ліплення;
-         Дидактичні ігри за сюжетами казок;
-         Використання казки як відповідь на запитання дитини.
Отже, наше головне завдання полягає в тому, щоб сформувати гармонійно розвинену духовно багату, здатну а глибокі почуття і переживання особистість, творця прекрасного і доброго. Саме про це наголошував в педагогічній спадщині В.О.Сухомлинський.
Список використаної літератури:
1.     Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка/ В.О.Сухомлинський . – К.:Рад. Школа, 1978. – 263 с.
2.     Абетка чеснот української дитини. Практико – орієнтовний збірник методичних матеріалів/ Авт. – упор. Л.В,Калуська – Тернопіль: Мандрівець, 2008.- 136с.
3.     Сухомлинський В.О. Вибрані твори. В 5 – ти т. Т.1.К.,рад школа. 1976. 654 с.

4.     Пабат В. Естетична палітра казок/ В.Пабат // Початкова школа 1994.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
Виховання дошкільників через літературну спадщину Сухомлинського
4/ 5
Oleh

4 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Людмила Шведенко
5 лютого 2018 р. о 03:10

Для вихователів дошкільних навчальних закладів одним із завдань є індивідуальний розвиток кожного вихованця, для реалізації якого особливого значення набуває літературна спадщина В.О.Сухомлинського. Адже Василь Олександрович розглядав дитинство як найважливіший період людського життя, коли можна навчити добра, справедливості, людяності. Тож педагогічну спадщину В.Сухомлинського варто впроваджувати в роботу заради знаходження ефективних шляхів навчання та виховання.

Reply
avatar
Олена
7 лютого 2018 р. о 07:53

Яременко Галина Василівна, вихователь Смолінського ЗДО №3 "Ромашка".
Щиро вдячна за змістовну статтю. Вважаю, що впровадження педагогічної спадщини В.О Сухомлинського є актуальною темою. У роботі з дітьми вона допомогає пробуджувати допитливість, навчати дітей бачити і міркувати. Читання казок видатного педагога дітям, позитивно впливає на пізнання дитиною довкілля, розкриття та розвиток її розумових, фізичниих, естетичних здібностей і нахилів. Ця стаття спрямовує на використання різних методів та ідей педагогічної спадщини під час навчання читання, на заняттях з зображуватьної діяльності, спостережень. В своїй роботі, я також використовую твори Василя Олександровича в мовленєвому розвитку. У роботі з дошкільникамами "У школі під голубим небом" створювали мовленєву скарбничку в яку складали придумані з дітьми казки, розвязали "запитання-вузлики", скриньку незрозумілих слів - пояснювальне мовлення. "У школі радості" читали книгу природи. Під час спостережень дослухалися до музики парку.
Тож педагогічну спадщину В.О.Сухомлинського слід впроваджувати під час роботи з дітьми.
Бажаю успіху у ващій творчій праці.

Reply
avatar
Unknown
10 лютого 2018 р. о 15:48

З цікавістю прочитала Вашу статтю. Ви маєте багатий досвід використання спадщини В. О. Сухомлинського у своїй роботі з вихованцями. Багото дітей виховувалося, виховується і буде виховуватися на казках і оповіданнях людини, яка віддала своє серце дітям. Щиро бажаю успіху вашому колективу.

Reply
avatar
Інна Лимборська
12 лютого 2018 р. о 07:13

Саме завдяки казці діти дошкільного віку пізнають світ, життя, вчаться розпізнавати добро від зла. І кращих ідей для цього ніж педагогічна спадщина В.О.Сухомлинського годі і шукати. Головне вміло цю спадщину використати. Бажаю успіхів.

Reply