вівторок, 30 січня 2018 р.

ДОШКІЛЬНА ОСВІТА МАЛОВИСКІВЩИНИ ТА ЇЇ РОЛЬ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ



В статті розглянуто стан дошкільної освіти в Маловисківському районі, першочергові задачі, що постають перед педагогами-дошкільниками та шляхи їх вирішення.
В зв’язку зі створенням Маловисківської та Смолінської об’єднаних територіальних громад дошкілля Маловисківщини зазнало значних змін:
· Зменшилась загальна кількість дошкільних навчальних закладів з 17 до 10;
· Відповідно зменшилась кількість дітей дошкільного віку та кількість педагогів, що працюють в дошкіллі;
· В наявності залишились лише сільські дошкільні навчальні заклади.
Чи добре це чи погано?


Звичайно, прикро втрачати заклади, які мали велику кількість груп та дошкільників, але й щось позитивне від того район отримав:
· Самоліквідувалась черга до дитячих садків;
· Кількість дітей на 100 місць зменшилась від 101 до 80;
· Збільшилась з 1 до 3 кількість навчально-виховних комплексів, до складу яких входять дошкільні навчальні заклади, за рахунок реорганізації Злинської ЗШ № 2 та Якимівської ЗШ І-ІІІ ст., а отже створено додатково 40 місць для дошкільнят;
· На часі – створення НВК на базі Розсохуватської ЗШ І-ІІ ст.
Проте всі ці зміни лише кількісні. Головним завданням є надання якісної дошкільної освіти у кожному дитячому садку.
Щодо якості дошкільної освіти – звісно, були й залишаються певні проблеми, над усуненням яких продовжуватимуть працювати як педагоги дитячих садків, так і засновники дошкільних закладів – сільські ради, а також відділ освіти, молоді та спорту Маловисківської РДА разом з районним методичним кабінетом.
Особлива увага звертається на те, щоб початкова та дошкільна освіти були тісно пов’язані між собою. В зв’язку з цим постійно здійснюються ефективні форми співпраці між педагогами дошкільних навчальних закладів та початкової школи через проведення спільних заходів з метою презентації методики організації освітнього процесу в дошкільних навчальних закладах. Так були проведені спільні семінари для вихователів та вчителів, що викладають у перших класах; музичних керівників ДНЗ та вчителів музики ЗНЗ. 20 лютого 2018 року буде проведено педагогічний міст для вчителів початкових класів, вихователів ДНЗ та практичних психологів.

З педагогами дошкільних навчальних закладів проводиться різноманітна методична робота, в ході якої постійно рекомендується звертати увагу на дитинство малюків і не перенасичувати його школярством, діючи відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти та чинних програм – як основних, так і парціальних. 

Одним із головних пріоритетів дошкільної освіти є національне виховання, мета якого – виховати свідомого громадянина, патріота, сформувати у дітей потребу та уміння жити в громадському суспільстві, допомогти малюкам набути соціального досвіду. Однією з найважливіших педагогічних задач, визначених Законом України «Про дошкільну освіту», є виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до Батьківщини, поваги до народних традицій звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ціннісного ставлення до себе, оточення та довкілля. Кожен педагог дошкільного закладу, виховуючи малят на засадах національних цінностей, повинен надавати дітям допомогу у пізнанні духовних та моральних цінностей, які забезпечують повну гармонію взаємин між людиною та соціальним і природним середовищем.

Не менш важливим є і забезпечення мовної освіти дітей дошкільного віку. Мовна освіта та досконале володіння рідною мовою є одним із чинників Базового компонента дошкільної освіти. Тож саме дитячий садок покликаний формувати в дітей інтерес до рідного слова, його значущості в житті людини. Адже дошкільний вік – це період активного засвоєння дитиною розмовного мовлення, становлення і розвиток фонетичного, лексичного та граматичного аспектів мови. За допомогою рідної мови малята починають пізнавати навколишній світ, входити в суспільство, долучатися до національної та світової культури. На дошкільному етапі навчання мови слід органічно поєднувати мовну і мовленнєву діяльність з ігровою. Вихователі повинні приділяти особливу увагу загальному розвиткові та формуванню понятійного і лексичного мінімуму, що охоплює основні сфери життєдіяльності дітей. Велике значення повинно надаватися розвиткові вмінь розуміти чуже мовлення, правильно вимовляти звуки, будувати та інтонувати речення, заучувати напам’ять вірші, спілкуватися, дотримуючись мовного етикету.

Однією з проблем у дошкіллі є виховання гуманного ставлення до навколишнього. Основною умовою для реалізації завдань такого виховання є організація певного розвивального середовища. Необхідним елементом у кожному дошкільному навчальному закладі повинна бути екологічна стежина, яка сприятиме оздоровленню дітей, пізнавальному розвитку, формуванню моральних якостей і свідомої поведінки в довкіллі. Екологічна стежина – це маршрут, який проходить через різноманітні природні об’єкти, на якому діти, подорожуючи, отримують як усну так і письмову (через стенди, плакати, малюнки тощо) інформацію про ці об’єкти. Завдяки екологічній стежині є змога проводити комплексні заняття, екологічні ігри, дослідницьку та природоохоронну діяльність, доступну дошкільникам. 

Буденність все більше вимагає унебезпечення нашого життя та здоров’я. Тож основи безпеки життєдіяльності повинні закладатися з дошкілля. В основних чинних програмах вказується на необхідність формування у дошкільників ряду умінь безпечного перебування в довкіллі та людському оточенні. Як одна з умов цього є добір вихователем ефективних методів, форм і засобів роботи з дітьми. 

Формами набуття дітьми безпечної поведінки є заняття-тренінги, інтегровані заняття-ігри, прогулянки, робота гуртка безпечної поведінки за парціальними програмами, екскурсії до пішохідних переходів, вулицями села, конкурси, розваги із залученням працівників МЧС та дорожньо-патрульної служби.

Методами формування безпечної поведінки є бесіди, вправи, заняття, читання художніх творів, проведення сюжетно-рольових ігор, ігор-драматизацій, ігор-загадок тощо.

Засобами, що використовуються в організації освітнього процесу в ДНЗ для формування безпечної поведінки, виступають предметне та предметно-розвивальне середовище групи, природне та соціальне середовище, спільна трудова діяльність дітей, карта розумових дій, виховний досвід, твори мистецтва, фольклор, регіональна культура.

З прийняттям нового Закону «Про освіту» відбуваються великі зміни в роботі як вчителів, так і вихователів дошкільних закладів. Ознакою сьогодення є залучення до інноваційного процесу всіх педагогічних працівників. А це означає, що кожному з них слід шукати оптимальні шляхи впровадження інноваційної діяльності, спрямованої на удосконалення освітнього процесу. Це – вимога часу, спрямована на оновлення змісту освіти, методів, форм навчання й виховання. До основних понять інноваційного процесу відносять проведення нестандартних занять, проектну діяльність, навчання з допомогою мультимедійних технологій, музейну педагогіку, запрошення діячів культури, мистецтва, народних майстрів на заняття.

На методичних зібраннях – майстер-класах, семінарах-практикумах, засіданнях динамічної групи тощо – педагоги району постійно переконуються, що більшість занять варто проводити інтегровано, коли одна тема розкривається за допомогою різних напрямків роботи. Як показала практика, вихователі використовують на заняттях авторські,альтернативні педагогічні технології: карти розумових дій та коректурні таблиці Н.Гавриш, технологію психолого-педагогічного проектування Т. Піроженко, методику використання схем моделей для навчання дітей описовим розповідям (Т.Ткаченко), палички Кюінезера, здоров’язбережувальну технологію М.Єфименка. Такі заняття допомагають дітям краще оволодіти темою. Інтегровані заняття змушують дітей весь час самостійно мислити, висловлювати власні думки, а отже, вони розвивають не лише пізнавальну активність дітей, а й мовленнєву.

На жаль, не всі заклади дошкільної освіти району забезпечені комп’ютерною технікою для роботи з дітьми. Все ж таки, застосування ІКТ на заняттях робить їх цікавими, дає можливість використати додатковий матеріал, збагатити арсенал наочності, підвищує цікавість до засвоєння теми.

У сучасному світі комп’ютер є «інтелектуальним знаряддям», що дає людині змогу вийти на новий інформаційний рівень. Його слід розглядати і як сучасний засіб діяльності дошкільника. Працюючи за комп’ютером, дитина працює з наочними екранними образами, яким надає ігрового значення, переходить від звичних практичних дій з предметами до дії з ними в уявному, символічному або модельному плані.

Освоєння комп’ютерних засобів формує в дітей передумови теоретичного мислення, здатність свідомо обирати спосіб дії, спрямований на розв’язання завдання, а також особистісні якості, здатність працювати в індивідуальному темпі. Дитина, яка оволоділа комп’ютерною технологією, почувається компетентною, здатна краще за інших розмірковувати, розв’язувати задачі внутрішнього плану.

Усесторонній гармонійний розвиток творчої особистості має важливе значення для майбутнього нашої країни, нації та суспільства загалом. Отже, творчість як вища форма активності дитини є необхідною умовою розвитку особистості. Творчі здібності дитини можна розвивати певними засобами у різних видах діяльності. Вчені пропонують знайомити дошкільників з музичними творами, художньою літературою, зображувальним мистецтвом. Разом з тим на заняттях та у повсякденному житті доцільно використовувати народний фольклор для розвитку творчих здібностей дітей. Сприймання та засвоєння малих фольклорних жанрів дозволяє розвивати у старших дошкільників творчу уяву, мислення, пам'ять, спостережливість, увагу тощо.

Враховуючи все вище зазначене, зауважу, що забезпечення якісної і доступної дошкільної освіти, виховання здорової та компетентної особистості повинно стати пріоритетом у діяльності педагогів Маловисківського району. Лише в такому випадку зможемо говорити про дотримання наступності між дошкільною та початковою ланками і безболісне входження дитини до Нової української школи.

Давайте разом побудуємо сучасну українську освіту для успішного майбутнього дітей! 



Список використаної літератури:

1. Закон України «Про дошкільну освіту»

2. Базовий компонент дошкільної освіти

3. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля»

4. Вєнікова Катерина Іванівна, «Виховання гуманного ставлення до навколишнього середовища»,

http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/425/1/suchasne_doshkillia.pdf

5. Дворнік Оксана Вікторівна, «Умови формування безпечної поведінки у дітей старшого дошкільного віку»

http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/425/1/suchasne_doshkillia.pdf

6. Лаврік Євген Валерійович, «Важливість забезпечення мовної освіти дітей дошкільного віку» 

http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/425/1/suchasne_doshkillia.pdf

7. Федорович Юлія Анатоліївна, «Національні цінності як засіб виховання толерантності у старших дошкільників»

8. Білан О.І. , «Інноваційні підходи до проведення освітньої діяльності в закладах дошкільної освіти»

http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/7592/1/ Збірник тез.pdf

9. Лозинська С.В., «Комп’ютер як засіб розвитку дитини дошкільного віку»

http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/7592/1/ Збірник тез.pdf

10. Ляховець О.О., «Розвиток творчих здібностей у дітей старшого дошкільного віку».

http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/7592/1/ Збірник тез.pdf



Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
ДОШКІЛЬНА ОСВІТА МАЛОВИСКІВЩИНИ ТА ЇЇ РОЛЬ В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ
4/ 5
Oleh

1 Комент.:

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Вікторія Кислякова
11 лютого 2018 р. о 13:35

Дякую, колего, за таку змістовну статтю. Дійсно, якщо сьогодні говорити про Нову українську школу, то потрібно, мабуть, починати з закладів дошкільної освіти. Питання наступності є актуальним в усі часи. Хотілося б покращення матеріально-технічного забезпечення закладів дошкільної освіти. Щоб у кожному закладі були створені всі умови для навчання, виховання, росту, творчості, здоровязбережувальних технологій тощо. На сьогодні колективи закладів дошкільної освіти працюють творчо і злагоджено, результатом роботи був обласний семінар, де багато колективів презентували свої напрацювання. Та й майже кожного тижня проходять різнопланові форми роботи, які сприяють професійному росту завідувачів, вихователів, помічників вихователів, музичних керівників, медичних сестер.Тож, дякуємо Вам, колеги, за роботу

Reply