У роботі теоретично обґрунтовуються і доводяться
доцільність переваги, сутність та значення використання сучасних інноваційних
технологій на уроках в початковій школі.
В освіті України розпочинається серйозне реформування, спрямоване на оновлення
її змісту, удосконалення технології навчання і виховання. Це процес пов’язаний з прогресом суспільства, і
кожний етап його розвитку ставить перед школою різних рівнів специфічні
завдання.
Стержневою
фігурою цих процесів у загальноосвітній школі залишається особа вчителя. Без
підготовки нової генерації педагогічних кадрів, підвищення їх професійного та
загальнокультурного рівня неможливо реалізувати кардинальні перетворення в
галузі освіти. Особлива увага привертається до вчителя початкових класів, бо,
за твердженням психологів, вік учня 1-4 класів є віком формування специфічних
якостей особистості, пов’язаних з розумовим розвитком. Фундамент, що
закладається в початковій школі, дає або не дає можливості оволодівати новими
знаннями на наступних ступенях освіти. Постає питання, яким повинен бути
сучасний вчитель? Ще В.О.Сухомлинський зазначав: «Що означає хороший
учитель? Це насамперед людина, яка любить дітей, знаходить радість у
спілкуванні з ними …
Хороший
вчитель – це, по-друге, людина, що добре знає науку, на основі якої побудований
предмет… Хороший учитель знає набагато більше, ніж передбачає програма… Для
вчителя початкових класів важлива не тільки всебічна освіта, а й особливий
інтерес до якоїсь певної науки, галузі знань.
Хороший
учитель – це, по-третє, людина, яка знає психологію і педагогіку, розуміє і
відчуває, що без знання науки про виховання працювати з дітьми неможливо.
Хороший учитель – це, по-четверте, людина, яка
досконало володіти вміннями в тій чи іншій трудовій діяльності, майстер своєї
справи» [1.c.49-50].
Обов’язковим компонентом підготовки сучасного педагога є
оволодіння ним сучасними технологіями, отримання і передачі учням нової
інформації.
За останні
декілька років ми зрозуміли, що, крім звіданих шляхів, у освіті є ще багато
стежок, які теж приводять до успіху і при цьому стимулюють ініціативу та
творчість вчителя і учня. Змінилися вимоги до освіти. Сучасне і майбутні
покоління потребують динамічної системи освіти, яка була б тісніше пов’язана з
їхнім життям, з тими проблемами, які це життя у всезростаючому темпі ставить
перед людиною.
Сьогодні комп’ютери стали невід’ємною частиною реальності. Їх використовують як на роботі, так і вдома в
години дозвілля. Майбутня професійна діяльність більшості учнів буде пов’язана
з використанням комп’ютерної техніки. Розв’язуючи певні завдання у трудовій
діяльності та в особистому житті, всі вони неминуче зіткнуться з дедалі
зростаючою різноманітністю складних пристроїв. Учневі слід звикнути до того, що
комп’ютер це звичайний пристрій, використання якого допомагає йому отримувати
нові знання. А з точки зору освіти і вчителя, який не навчає інформатиці, –
універсальний технічний засіб навчання і універсальний засіб для підготовки методичного
забезпечення уроку. Звичайно, використання інформаційних технологій не вирішить
всіх питань як у освіті, так і в повсякденному житті, але вони можуть допомогти
вчителю найбільш ефективно використати навчальний час занять та час підготовки
до уроку.
Можливості
уроку невичерпні та сила його чарівна.
Кожен урок — це крок до дозрівання інтелекту учня, цеглина в основі чарівного будинку на ім’я Розвиток і Знання, без яких неможлива розумна, діяльна людина - творець. Саме урок – те місце, де відбуваються основні процеси навчання, виховання й розвитку особистості.
Кожен урок — це крок до дозрівання інтелекту учня, цеглина в основі чарівного будинку на ім’я Розвиток і Знання, без яких неможлива розумна, діяльна людина - творець. Саме урок – те місце, де відбуваються основні процеси навчання, виховання й розвитку особистості.
Сучасний урок - це урок
демократичний. Його проводять не для учнів, а разом з ними. Його характеризує не навчання словом, а
навчання справою. Це перш за
все урок, на якому створено реальні умови для соціального, інтелектуального,
морального становлення особистості.
Провідні
педагоги визначають 3 постулати сучасного уроку:
Перший: «Урок є відкриття істини, пошук і осмислення її у спільній діяльності вчителя і учня».
Другий: «Урок є частиною життя дитини».
Третій: «Людина на уроці завжди залишається найвищою цінністю, виступаючи в ролі мети і ніколи не виступаючи у вигляді засобу»[2].
Перший: «Урок є відкриття істини, пошук і осмислення її у спільній діяльності вчителя і учня».
Другий: «Урок є частиною життя дитини».
Третій: «Людина на уроці завжди залишається найвищою цінністю, виступаючи в ролі мети і ніколи не виступаючи у вигляді засобу»[2].
З огляду не ряд обставин, і насамперед,
на наявність інноваційних технологій в освіті (інформаційних, проектних тощо),
учитель перестає бути єдиним головним джерелом знань для учня. Він повинен
стати його партнером у навчанні й розвитку. Основним принципом роботи вчителів
початкової школи є використання сучасних досягнень вікової психології,
інноваційних технологій навчання для успішного розвитку пізнавальних,
інтелектуальних, творчих, фізичних здібностей школярів початкової школи за умови
збереження та підвищення резервів їхнього фізичного, психічного та
соціокультурного здоров’я. У впровадженні інноваційних методів і технологій
вчителі початкової школи, перш за все, керуються п’ятьма основними заповідями:
любити, вірити, знати, поважати та розуміти дитину як основний об’єкт і суб’єкт
навчальної діяльності.
«Урок – це
дзеркало загальної і педагогічної культури вчителя, мірило його інтелектуального
багатства, показник його світогляду, ерудиції. Інноваційна «діяльність на уроці
– це гарно організована, раціональна і систематична робота. Учитель готується
до хорошого уроку все життя. Урок без інноваційних методів – це урок
учорашнього дня. Відомо, що тільки творчий учитель може виховати творчу
особистість. А виховати творчого вчителя допомагають інноваційні форми і методи
методичної роботи, які передбачають моделювання реальних педагогічних ситуацій,
спільне розв’язання проблем на основі аналізу обставин; сприяють створенню
атмосфери і співробітництва, взаємодії; допомагають учителю справжнім лідером
дитячого колективу. Педагоги вчаться бути демократичними, активно спілкуватися з іншими, критично мислити, приймати
продумані рішення [3. c. 312].
Таким чином, ІКТ істотно допомагають педагогу в його
роботі. Це і підбір додаткового текстового та ілюстративного матеріалу, створення карток з індивідуальними завданнями та додатковими
пізнавальними текстами, створення електронної бази моніторингу, систематизація
і збереження особистих методичних напрацювань, підготовка звітної документації,
оформлення навчальних стендів. Все це дозволяє при більш низьких тимчасових
витратах отримати більш високий результат в навчанні дітей:
-
застосування ІКТ на уроках підсилює позитивну мотивацію навчання, активізує пізнавальну діяльність учнів;
- використання ІКТ дозволяє проводити уроки на високому естетичному та емоційному рівні;
- використання ІКТ дозволяє проводити уроки на високому естетичному та емоційному рівні;
- забезпечує
наочність, залучення великої кількості дидактичного матеріалу;
- підвищується обсяг виконуваної роботи на уроці в
1,5-2 рази;
- забезпечується високий ступінь
диференціації навчання;
- розширюється можливість
самостійної діяльності;
- забезпечується доступ до різних
довідкових систем, електронних бібліотек, інших інформаційних ресурсів.
Але поряд з перевагами використання ІКТ виникають
різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення:
- не у всіх учнів є комп’ютер в домашньому
користуванні;
- додаткові витрати часу на підготовку до уроку;
- існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ
на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до навчання
наочно-ілюстративним методом.
До школи приходить нове
покоління дітей, які живуть у інформаційному, динамічному, емоційно напруженому
середовищі. Інформаційні технології стають потужним багатофункціональним
засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному
середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури. ІКТ - це не
мета, а засіб навчання. Комп’ютеризація повинна стосуватися лише тієї частини
навчального процесу, де вона справді необхідна. Таким чином, використання
інформаційно-комунікаційних технологій в початковій школі - це не просто нове
віяння часу, а необхідність і пошук нового сенсу уроку.
Література:
1.
Сухомлинський
В.О. Вибрані твори в п’яти томах. –К.: Радянська школа, –1977. –Т.4.
2. Майстерня педагога. Ресурс: - http://mozaikaped.blogspot.com/2017/09/osoblyvosti-suchasnogo-uroku.html
3.
Химинець
В.В. Інновації в початковій школі / В.В. Химинець, М.Ю. Кірик. – Тернопіль: Мандрівець,
2012.
СУЧАСНИЙ УРОК – СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ
4/
5
Oleh
Unknown
2 Комент.
Залишити коментар.Ольго Володимирівно! Підтримую Вашу думку, що сучасний урок- демократичний. А сучасний педагог повинен володіти сучасними технологіями та вміти передавати учням нову інформацію.Дякую Вам!
ReplyКоли Ольга Володимирівна міркує над питаннями про те, як стати Гарним Педагогом, як провести Гарний урок, як виховувати Гарних людей, то це виглядає переконливо і щиро. Адже відомо, як самовіддано працює вона працює на освітянській ниві. Завжди проявляє ініціативу, любов до дитини і рідного краю. Мені особливо імпонує внесок Ольги Володимирівни у збереження злинської історії, яка тепер стала доступнішою для кожного місцевого жителя, стала могутнім засобом навчання і виховання дітей. Тут чітко проступають контури Нової української школи. Здоров'я і успіхів Вам !
Reply