Актуальність даного допису полягає в тому, що сьогодення
вимагає зацікавити учня предметом, формувати фізичні знання, науковий світогляд
і
відповідно стиль мислення, розвиваючи експериментальні вміння, дослідницькі
навички, творчі здібності учнів. А це найбільш орієнтує навчально-пізнавальну
діяльність учнів на розуміння головних аспектів «людина-природа».
Ефективність навчання значною мірою зумовлена методами його
реалізації. Оскільки головною метою навчання в школі є вироблення в учнів
навичок брати участь у суспільному житті та впливати на його хід, то воно
повинно відходити від традиційної форми викладання. Тому поряд із традиційними
методами викладання доцільно використовувати новітні.
Використання сучасних
інтерактивних методів навчання сприяє розвитку знань, практичних вмінь та
навичок, активній взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу.
Інтерактивні методи допомагають учневі бути зацікавленим, ініціативним і, як
результат, - зростання самооцінки особистості, упевненості у власних силах, тобто
відбувається розвиток творчої особистості кожного учня.
Творча діяльність свідчить про
наявність грунтовних знань, високо розвинене логічне мислення, гнучкість
розуму, а також здатність передбачати результат дослідження. Для розвитку
творчої здібності необхідно в ході навчання ставити учнів у такі ситуації, у
яких вони змушені висловлювати пропозиції, робити припущення, розвивати свою
інтуїцію.
Ефективність розвитку творчих здібностей учнів на уроках фізики залежить від
того, наскільки активно вони працюють на уроці і вдома. Адже навчання - це
праця вчителя і учня, коли активізується пізнавальна діяльність учнів і
створюються умови для розвитку їхніх здібностей. Необхідно виявляти та
розвивати потенціал кожного школяра, формувати інтерес, бажання та вміння
навчатися, що в майбутньому дозволить учневі реалізуватися в тій галузі, яка
найбільше відповідає його здібностям.
Сучасний урок, якісний урок, якісна освіта - всі
ці питання систематично перебувають в полі зору. Особистість учня має
перебувати в центрі уваги, при цьому визначальною є власне пізнавальна
діяльність, а не викладання.
Виходячи з нових реалій і потреб суспільства,
людина для самореалізації в суспільстві має набути вміння самостійно,
усвідомлено робити вибір, активно діяти та природно сприймати зміни, вміти
структурувати свій життєвий простір і вчитися протягом життя.
Головне в особистісно-зорієнтованому навчанні –
дитина, її життя, розвиток, тобто турбота і про зростання її, як особистості, і
про формування моральної та громадянської зрілості.
Вивчення фізики є важливим засобом пізнання,
усебічного розвитку учнів, формування в них наукового світогляду. Сьогодення
вимагає від людини уміння самостійно здобувати і використовувати на практиці
нові знання, співпрацювати, спілкуватися, адаптуватися до нових обставин,
знаходити шляхи вирішення життєвих проблем. Тобто основною метою стає
максимальний розвиток компетентності особистості щодо саморегуляції, самоосвіти
та самовдосконалення й виховання відчуття постійної потреби розвитку.
Вирішення
цієї проблеми сприяє впровадженню в навчальний процес інтерактивних методів.
Сьогодення є таким, що випускник сучасної школи повинен володіти певними
якостями, зокрема:
- самостійно здобувати
необхідні знання, вміло застосовувати їх на практиці;
- критично мислити, уміти
бачити труднощі й шукати шляхи їх подолання;
- якісно опрацьовувати
інформацію;
- бути комунікабельним,
контактним у різних соціальних групах; самостійно працювати над розвитком
власного інтелекту, культурного і духовного рівня.
Досягти
цих результатів можна лише через особистісно–зорієнтовану технологію навчання,
орієнтовану на пересічного учня, засвоєння і відтворення ним знань, умінь,
навичок. Пропоную деякі експериментальні роботи творчого характеру.
7
клас.
Визначити середню товщину аркуша паперу та
середній об’єм краплини води.
Обладнання: лінійка, шприц, піпетка,
посудина з водою.
9 клас.
Скільки лампочок, розрахованих на напругу 13.6 В,
необхідно з’єднати
послідовно, щоб виготовити гірлянду з напругою 220В?
11
клас.
Нагріваючи лезо бритви над полум’ям, спостерігати за зміною його поверхні.
Пояснити спостережувану картину.
На мою
думку система експериментальних робіт – один із найкращих способів якісного
засвоєння знань учнями. При викладанні фізики намагаюсь поєднувати вироблені
практикою традиційну і сучасну, інноваційного характеру, інтенсивну модель
навчання.
Зміст
освіти останніми роками переорієнтовується на заняття, що має виховувати
загальнолюдські цінності, орієнтує учнів на звернення до навколишнього світу й
до себе, на дбайливе ставлення, на творчий пошук, саморозвиток, виховання,
вміння шукати своє місце в житті, бачити красу світу та людей. Звичайно, міцні
знання необхідні, але важливо, щоб ці знання не стали самоціллю, щоб вони
перетворювалися на засіб розвитку особистості, створили передумови до
вдосконалення здібностей.
Фізика - унікальна
дисципліна, найбільш механізована та точна. Вона тісно пов’язана з навколишнім
світом на всіх рівнях його організації, починаючи від внутрішньоатомних
масштабів і закінчуючи масштабами Всесвіту.
Отже, навчити учнів вивчати фізику потрібно не для
того, щоб стати фізиками, а для того, щоб вони навчилися думати, знаходити
компроміси, і відрізняти головне від другорядного. Фізика вчить критично
ставитися до будь-яких аргументів.
У процесі
навчання намагаюсь використовувати різні способи та методи для інтенсифікації
передачі учневі певних знань, умінь, навичок. Вибір оптимального поєднання
способів та методів для кожного заняття дає змогу отримати кращі результати, не
перевантажуючи учнів. Очевидно, що зацікавити дитину предметом, домогтися
розуміння, засвоєння основ фізики можна лише якомога частіше, використовуючи
фізичний експеримент. Формування експериментальних умінь може відбуватись на
комбінованому уроці, на уроці вивчення нового навчального матеріалу,
узагальнення та систематизації знань. Навчальний експеримент з фізики
найчастіше ставиться колективно, що супроводжується взаємодопомогою, тобто
використанням всіма учнями навчального експерименту у груповій роботі при
поєднанні з фронтальною. Якщо ж фізичний експеримент створює проблемну
ситуацію, то його варто використовувати перед вивченням нового матеріалу.
Підведення підсумків експерименту – найбільш доцільна загально-класна
діяльність учнів. Власний досвід показав, що уроки, на яких має місце поєднання
фронтальної, групової та індивідуальної форми роботи є різноманітними, в тому
числі й нетрадиційними. Безумовно не можна абсолютно розділити численні типи
нестандартних занять за ізольованими групами. Необов’язково весь урок повинен бути нетрадиційним, можливе
вкраплення в нього окремих елементів, нових методів, форм та засобів навчання.
Чим більше вчитель відходить від сухого викладання матеріалу, тим міцнішими
будуть знання учнів, бо нетрадиційні підходи у вивченні предмету дають
можливість розвивати довготривалу пам’ять.
Учитель
повинен уміти поставити себе на місце учня, подивитися на світ його очима, і
лише тоді продумувати форму і методи навчання з метою виховати особистість із
високим рівнем інтелекту. Тому слова відомого китайського філософа Конфуція
можна перефразувати так:
Мораль учителя – це вітер,
А мораль учнів – це трава.
Куди повіє вітер,
Туди похилиться трава.
Дитяча
уява настільки стрімка, що часом сягає польоту стріли. Отож педагог, особливо
на уроках природничо-математичного циклу, повинен розвивати кмітливість,
гнучкість мислення, ініціативу, дитячу фантазію, уяву.
СПИСОК
ЛІТЕРАТУРИ
1. Алексюк А.М. Загальні
методи навчання в школі – К.: РШ, 1989.
2. Красовицький М.М.,
Бєлкіна О.Р. Сучасні уроки – Завуч, 2002.
3. Пищик О.В. Нові
технології та сучасний урок. –Х. «Основа», 2011.
4. Березська Л.І.
Нетрадиційний урок. Фізика і астрономія
в школі 2011.
5. Бех І.Д. Духовні цінності
в розвитку особистості / І.Д.Бех//Педагогіка і психологія, 1997
ТЕХНОЛОГІЇ ФАХОВОЇ МАЙСТЕРНОСТІ: СУЧАСНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ВЧИТЕЛЯ
4/
5
Oleh
Unknown
2 Комент.
Залишити коментар.Валентино Василівно, побувавши на Вашій станції під час Наукових пікніків, бачу, що Вашим дітям дійсно цікаво на Ваших уроках. Бажаю успіхів!
ReplyВалентино Василівно, Ви вмієте зацікавити учнів до вивчення предмету, показати його практичність та зв’язок із іншими предметами та щоденним сучасним життям;
Reply