Навчальний експеримент у школі є основою вивчення фізики.
Якість знань і практична підготовка учнів з фізики перебувають у прямій залежності
від якості фізичного експерименту. Шкільний фізичний експеримент підводить
учнів до розуміння сучасних фізичних методів дослідження, виробляє у них
практичні вміння і навички.
Пройшовши тривалий час розвитку,
шкільний фізичний експеримент перетворився з окремих дослідів у струнку систему
навчального експерименту, яка охоплює такі його види:
1) демонстраційні досліди,
виконувані вчителем;
2) фронтальні лабораторні
роботи;
3) роботи фізичного
практикуму;
4) експериментальні задачі;
5) позакласні досліди.
Усі ці види шкільного фізичного
експерименту підпорядковані загальній меті навчання і виховання. Проте, крім
цієї загальної мети, кожен вид навчального експерименту має більш вузьке
цільове призначення, свої особливості в методиці і техніці проведення
експерименту.
Зміст і
значення демонструвань з фізики
Під демонструваннями з фізики
розуміють покази фізичних явищ і зв’язків між ними. Демонстрування звичайно
поділяють на дві групи: демонстрування самих фізичних явищ і демонстрування
засобів унаочнення (моделей, плакатів,
слайдів та ін..). Обидві ці групи демонструвань взаємно доповнюють одна одну,
але основою для педагогічного процесу є перші з них, тобто демонстрування
дослідів.
Демонстрування дослідів –
активний цілеспрямований процес, у ході якого вчитель керує відчуттями та
сприйманнями учнів і на їх основі формує певні поняття й переконання.
Метод і завдання демонструвань
можуть бути різними. Здебільшого їх застосовують при розв’язуванні таких
дидактичних завдань:
а) створення початкових уявлень
про фізичні явища (наприклад, демонстрування механічних рухів, теплової дії
струму);
б) формування фізичних понять;
в) встановлення функціональних
залежностей між величинами (демонстрування залежності опору провідників від
температури, залежність прискорення тіла від його маси та ін.);
г) підведення учнів до розуміння
сучасних фізичних методів дослідження (осцилографічного, стробоскопічного,
спектрального та ін.);
д) показу практичного
застосування фізичних законів в інших науках і техніці;
е) розкриття принципів,
покладених в основу деяких технологічних процесів (електрофарбування,
електроіскрова обробка матеріалів, міднення та ін.);
є) показу в мініатюрі природних
явищ (грім, блискавка, райдуга);
ж) формування практичних умінь і
навичок у поводженні з фізичною
апаратурою.
Демонстрування дослідів завжди
пов’язане з відповідними поясненнями вчителя. У зв’язку з цим важливого
значення набуває доцільне поєднання класного експерименту із словом учителя
Основні
вимоги до демонстраційних дослідів з фізики
Демонстраційний дослід передає
інформацію в основному за допомогою зорових образів, тому забезпечення доброї
видимості під час демонструвань одна з найважливіших вимог до нього.
Ігнорування цієї вимоги, як правило, приводить до порушення дисципліни і втрати
учнями інтересу до питань, що розглядаються на уроці. Потрібна видимість
забезпечується відповідним конструюванням приладів, розміщенням їх, а також
застосування деяких спеціальних заходів і прийомів, вироблених практикою
викладання.
Не менш важливою вимогою до
демонстраційного експерименту є наочність його. Під «наочністю» розуміють чітку
й зрозумілу постановку досліду. Для цього слід складати найбільш прості
установки, використовувати уже знайомі учням прилади. Учитель завжди повинен
намагатися досягти потрібного результату найпростішими засобами.
Кожне демонстрування має бути
переконливим, не викликати сумнівів у достовірності здобутих результатів. Тому,
проводячи демонстраційний дослід, треба повністю виключати або зводити до
мінімуму різні побічні явища, які можуть відвертати увагу учнів від основного.
Для цього інколи доводиться проводити додаткові досліди. Наприклад, проводячи
досліди з тілами різних мас, треба насамперед переконати учнів у тому, що тіла
справді мають різну масу.
Психологічні дослідження
показують: чим сильнішою буде дія досліду на органи чуттів, тим міцніше він
запам’ятовується. Тому демонстраційні досліди мають бути достатньо емоційними
для збудження в учнів почуттів «здивованості», «захоплення», «незвичності»,
тобто почуттів, необхідних для виникнення проблемної ситуації.
Одним з найважливіших факторів
педагогічного процесу є раціональне використання часу. Вчителеві завжди
потрібно стежити, щоб темп виконання досліду відповідав темпу сприймання учнями
демонстраційного матеріалу. Значно зекономити час на уроці можна в процесі
попередньої підготовки досліду вчителем. Наприклад, тривалість кипіння води при
зниженому тиску можна значно скоротити, якщо воду брати не холодну, а
заздалегідь підігріту.
Важливою методичною вимогою до
демонстраційних дослідів є їх надійність. Невдале демонстрування завжди порушує
нормальний хід уроку, підриває авторитет учителя і призводить до дезорганізації
роботи в класі. Надійності дослідів добиваються ретельною підготовкою їх,
багаторазовою перевіркою, вибором найбільш вдалих приладів і деталей.
Проведення дослідів має сприяти
естетичному вихованню учнів. Критерієм естетичності досліду є насамперед якість
створення потрібних ефектів для правильного формування уявлень про виучуване
явище.
Проведення будь-якого досліду
повинне здійснюватись при суворому дотриманні правил техніки безпеки.
Література:
2. Методичні особливості викладання фізики на сучасному етапі:
Науково-методичний збірник / -
Кіровоград: КДПУ імені В.Винниченка, 1998: Ч.2.
3.
Садовий М. І. Методика і техніка експерименту з оптики: посіб. [для
студ. вищих пед. навч. закладів та вчителів] / Садовий М. І., Сергієнко В. П.,
Попов І. В. - [2-е вид., перероб. і доп.] - Кіровоград: Сабоніт, 2008. - 253 с.
СИСТЕМА ШКІЛЬНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ З ФІЗИКИ
4/
5
Oleh
Unknown
1 Комент.:
Залишити коментар.Характерною ознакою навчальних програм з фізики третього тисячоліття в Україні є значне посилення ролі шкільного фізичного експерименту, а саме - збільшення кількості фронтальних лабораторних робіт і дослідів, фізичних практикумів, експериментальних задач і вправ, подібно до того, як це зроблено і в школах США та Японії, де майже третина навчального часу, відведеного на вивчення фізики і присвячена таким практичним заняттям.
Reply