середа, 31 січня 2018 р.

Розвиток природничо-математичних компетентностей на уроках математики

Перед людиною є три шляхи до пізнання:
Шлях мислення – найбільш благородний,
Шлях наслідування – найбільш легкий і
Шлях особистого досвіду – найбільш важкий.
 Конфуцій


Нова українська школа має ефективно допомогти учневі  розкрити, розвинути  особистісний потенціал та сформувати стійкі  компетентності, які необхідні при досягненні його життєвого успіху. Вона повинна готувати їх до життя, повноцінного життя.
Математична освіта покликана зробити вагомий внесок у формування ключових компетентностей  учнів як загальних цінностей, що базуються на знаннях, досвіді, здібностях, набутих завдяки навчанню. Отримані у школі знання та сформовані вміння і навички є, безперечно, важливими, але нині особливої актуальності набуває компетентність учня в різних галузях знань. Компетентності є тими індикаторами, що дають змогу визначити готовність учня  до життя, подальшого особистого розвитку та активної участі в суспільному житті .
Викладання математики має відображати діалектику  пізнання дійсності і побудови математичних теорій. Саме практичній і творчій складовій навчальної діяльності приділяється особлива увага. Математичні компетентності складають основу для формування ключових компетентностей. Організація повноцінної розумової навчально-пізнавальної діяльності учнів, для максимального забезпечення їхньої активності, стає можливою завдяки доцільному використанню різних навчальних технологій. Серед них :
·        технологія організації навчального співробітництва (побудова навчання на основі активної взаємодії всіх учасників навчального процесу, де вчитель і учні виступають партнерами);
·        технологія формування загально навчальних умінь і навичок (формування умінь самостійно здобувати знання, щоб успішно просуватися на всіх етапах навчальної діяльності);
·        технологія диференційованого навчання (включення школярів у навчальну діяльність); відповідно до актуального рівня готовності і зони найближчого розвитку);
·        технологія організації навчальної проектної діяльності (самостійна пошуково - творча діяльність учнів, яка може бути як індивідуальною, так і груповою, у процесі якої дитина вчиться не тільки здобувати знання, а й застосовувати їх на практиці);
·        ігрова навчальна технологія (побудова навчального процесу шляхом заохочення учня до навчання через участь у грі);
·        технологія досягнення обов’язкових навчальних результатів (продуктивна організація навчання  школярів з метою досягнення цілей)
Цілісне і систематичне впровадження сучасних навчальних технологій, як ознака інноваційної діяльності вчителя, дозволяє максимально спростити організацію навчального процесу.
Основна мета в освітній галузі «Математика»:
·        Формування в учнів математичної компетенції;
·        Розвиток здатності чітко та аргументовано формулювати та висловлювати свої судження;
·        Забезпечення інтелектуального розвитку учнів;
·        Забезпечення розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції
Мета природничо-математичної освіти в сучасній школі полягає у формуванні в учнів засобами навчальних предметів системи знань та спроможності використовувати ці знання в повсякденному житті та творчому розвитку особистості . Ключові компетентності формуються вчителем на кожному етапі уроку:
Етап уроку
Компетентність, яка розвивається
Перевірка домашнього завдання
Рецензування відповідей та способів розв’язування вправ  і задач, які були задані додому. Це дає можливість активувати розумову діяльність, вчити оцінювати знання , дає можливість формувати пізнавальну компетентність
Математичний диктант
Розвиває самостійність мислення, формує точність думки, розвивається увага та пам’ять, формується самоосвітня компетентність
Вивчення нового матеріалу
Діти вчаться дослідницькій роботі, формується полікультурна компетентність
Самостійна робота з підручником
Діти самостійно отримують знання. Вчаться робити короткий запис, робити висновки та узагальнення, формується інформаційна компетентність
Практична робота
Діти вчаться оперувати отриманими знаннями та застосовувати їх на практиці, формується пізнавальна, самоосвітня та соціальна компетентності
Закріплення матеріалу
Формується пізнавальна компетентність, застосовується різні види пам’яті (зорова, слухова та інші), формується інтелектуальна компетентність
Розвязування задач різними способами
Опираючись на знання, діти вчаться відстоювати свою думку та поважати думку інших людей, формується інтелектуальна компетентність
Творча робота
Дає дітям можливість проявити свою творчість, кмітливість та показати знання, формується полікультурна компетентність
Домашнє завдання
Формує компетентність, яка допомагає саморозвитку особи

Інноваційний характер сучасної освіти відрізняється від класичної освіти тим, що вона має проблемний характер, особистісно-орієнтований підхід, практичну спрямованість, використання активних методів навчання, широке застосування інформаційно-комунікативних технологій, яке включає в себе:
·        Навчальні системи на базі мульти-медійних  технологій, побудовані з використанням персональних компютерів, відеотехніки:
·        Електронні підручники, довідники, тренажери, інтелектуальні та навчальні експертні системи, електронні бібліотеки:
·        Засоби телекомунікації(електронна пошта, телеконференції, мережі звязку та обміну даними).
Вчитель, спілкуючись з учнями, може широко використовувати на уроках слайди презентацій, малюнки , карти знань, відео фрагменти, інтерактивні вправи. Різноманітність надходження інформації допомагає дітям цілісно її сприйняти і краще засвоїти. Вчитель в своїй діяльності може  також широко використовувати можливості «хмарних» технологій (сервіси Learning.apps,Tagul, Coggle.it, Poplet,Think.link та інші). Інформаційна складова навчання має цінність в тому, що знання отримані в школі, необхідні для розв’язання практичних проблем в житті.

Література:
1. Овчарук О.В. Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи. –  К. : «К.І.С.», 2004. — 112 с.
2. Іванов Д.А. Компетенції і компетентнісний підхід в сучасній освіті. // Завуч. Управління сучасною школою.
3.Бібік Н.М., Єрмаков І.Г., Овчарук О.В. Компетентнісна освіта – від теорії до практики. – К.: Плеяда, 2005. – 120 с.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
Розвиток природничо-математичних компетентностей на уроках математики
4/ 5
Oleh

1 Комент.:

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Аристенко Любов
8 лютого 2018 р. о 14:15

Такі об’єктивні чинники як науково-технічний прогрес, інформаційні технології, соціально-економічні зміни впливають на особистість і вимагають від неї здатності вчитись все життя, самовдосконалюватись, інтелектуально зростати. І тільки математично компетентний учень, на мою думку, здатний успішно вирішувати будь – які життєві проблеми. А Валентина Федосіївна завжди допоможе набути таких компетенцій своїм уням. Успіхів Вам!

Reply