Анотація.
Одне з
найважливіших завдань сучасної школи є виховання фізично, морально, духовно,
соціально здорової дитини. Але учні мають чітко усвідомлювати те, що ціннішого
за власне здоров’я нічого не існує. Щоб мати міцне здоров’я протягом усього
життя, треба сумлінно працювати над собою.
У наш непростий
час з появою мобільних телефонів, смартфонів, айфонів, комп'ютерів, ноутбуків,
коли дітей неможливо відірвати від них постало дуже важливе, актуальне питання –
збереження здоров'я, тобто ведення здорового способу життя. І одним із
найважливіших завдань сучасної школи стало виховання фізично, морально, духовно,
соціально здорової дитини.
На
сьогоднішній день стан здоров'я населення України свідчить про існування
реальної загрози вимирання нації. А щоб цього уникнути, треба попіклуватися,
перш за все, про своє здоров'я. Є такі справедливі слова: «Гроші втратив – нічого
не втратив, час втратив – багато втратив, здоров'я втратив - втратив усе».
Сьогодні
майже 90% дітей дошкільного віку мають відхилення в здоров'ї. Тільки за останні
5 років на 41% збільшилась кількість учнів, віднесеної до спеціальних медичних
груп. На 60% збільшилась кількість неповнолітніх, які вживають наркотичні
речовини, алкогольні напої, палять. Особливо гостро ця проблема стоїть у міських
школах, де існує більше можливостей ужити алкоголь чи наркотики (більше місць,
де можна сховатись, а у великому місті мало хто кого знає). У сільській
місцевості ситуація дещо краща (прикладом є Лозуватська школа). За 6,5 років
роботи в невеликій сільській школі жодного разу не доводилося спостерігати
подібні явища.
Здоров'я
людини є найвищою цінністю суспільства. Але про необхідність дотримання
здорового способу життя багато людей поступово забувають. Нераціональне
харчування, шкідливі звички, пасивний спосіб життя, байдуже ставлення до свого
здоров'я – все це призводить до серйозних захворювань, які з часом перетворюються
в хронічні.
Що ж таке здоровий спосіб життя? Це
система звичок, поведінки людини, спрямована на забезпечення певного рівня
здоров'я. А за словами учнів Лозуватської школи – це постійні заняття фізичною
культурою та спортом. Звичайно, відповідь не безпідставна, але не повна.
Здоровий спосіб життя включає в себе набагато більше складових. Виділяють
декілька основних компонентів здорового способу життя:
Ø помірне й
збалансоване харчування;
Ø загартовування;
Ø відмова
від шкідливих звичок;
Ø правильно
поставлений режим праці й відпочинку;
Ø прогулянки
на свіжому повітрі;
Ø достатня
рухова активність;
Ø позитивне
сприйняття навколишнього світу;
Ø культура
статевого життя.
До того
ж, здоров'я кожної людини залежить від таких факторів, як:
Ø біологічні
(спадковість);
Ø навколишнє
середовище;
Ø охорона здоров'я;
Ø індивідуальний
спосіб життя (праця, фізичні вправи, відпочинок, сон, харчування).
Так, стан
здоров'я людини залежить на 20% від спадковості, на 20% від стану навколишнього
середовища, на 10% від рівня розвитку медицини і на 50% від способу життя. Тому
відомий вислів «Ваше здоров'я – у ваших руках» є цілком справедливим.
Раціональне харчування – це
найважливіша умова здоров'я людини, її працездатності, довголіття. Харчуватись
правильно – значить отримувати з їжею в достатній кількості необхідні організму
поживні речовини (білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни, воду).
Існує багато теорій харчування, але й досі ніхто не зможе точно сказати, що
треба їсти і в якій кількості. Раціон харчування залежить індивідуально, від поглядів
і способу життя кожної людини.
Основними принципами харчування
є:
-
помірність;
-
збалансованість;
-
чотириразовість;
-
різноманітність;
-
біологічна повноцінність.
Для
здорового харчування треба змінити свій раціон на користь овочів, фруктів, запеченим
продуктам, хлібу грубого помелу. Намагатись зовсім не їсти бутерброди, чіпси, сухарики
тощо, менше вживати жирів, солі, пити не менше 1,5 л води.
Найбільш
оптимальним способом загартовування
є розтирання холодною водою, контрастний душ, сонячні ванни на свіжому повітрі
влітку, фізичні вправи, купання в прохолодній воді. Такі процедури підвищують
стійкість організму до низьких температур. Найдієвіша загартовувальна процедура
– моржування. Але треба пам’ятати, що вона протипоказана підліткам (школярам).
Особиста
гігієна насамперед
пов'язана з чистотою шкіри. ЇЇ забруднення супроводжується закупорюванням вивідних проток
потових залоз, порушенням терморегуляції. Унаслідок регулярного виділення поту
й жиру в сукупності із зовнішнім забрудненням, створюється сприятливе
середовище для розмноження хвороботворних мікроорганізмів і розвитку
захворювань шкіри. Щоб цього уникнути, потрібно кожний день уранці та ввечері
вмиватися з милом, мити руки особливо перед кожним вживанням їжі. Слідкувати за
чистотою нігтів, вух, волосся на голові.
Одним із
найважливіших компонентів здорового способу життя є відмова від шкідливих звичок. У здорової людини їх взагалі не
повинно бути, але якщо вони все ж таки мають місце, то їх обов'язково треба
позбутися. До шкідливих звичок належать паління, вживання алкоголю, наркоманія.
Дітям необхідно доступно пояснювати, що шкідливі звички особливо небезпечні для
майбутнього покоління, оскільки викликають мутагенність ембріону. Батьки, які
зловживають тютюном й алкоголем, не спроможні гарантовано відтворювати здорове
покоління.
Правильно
організований режим праці й відпочинку. Учні мають
знати, що вони повинні в певний час вставати, виконувати свої обов'язки,
правильно харчуватися, відпочивати й міцно спати. Раціональний режим
життєдіяльності забезпечує більш ефективну працездатність, високий рівень
здоров'я. Найбільш ефективним способом відновлення працездатності є активний
відпочинок, чергування видів діяльності (розумової праці з фізичним навантаженням),
забезпечує ефективне відновлення сил та енергії.
Без
достатньо нормального сну також неможливе
здоров'я людини. Дивно, але сон є найважливішою частиною нашого життя. Учням
потрібно спати не менше 8 годин у комфортних умовах. Інакше витрачається резервна
енергія, яка накопичується для захисту від стресів. Потрібно виробляти звичку
лягати й вставати в один і той же час, навчитись швидко засинати, міцно спати.
Особливе
місце у зміцненні здоров'я займають фізичні
навантаження. Не обов'язково треба кидати всі справи й бігти до спортзалу,
тренажерної зали, чи басейну, піддавати
свій організм виснажливим тренуванням. Для підтримки гарної фізичної форми достатньо
20-30 хв. (2 рази на тиждень) активних фізичних вправ, щоб поліпшити надходження
кисню в організм. Також корисні прогулянки парком, лісом, біля річки. Для
особливо активних дітей рекомендується тренування на певній досить високій
частоті пульсу. До них належать біг, спортивна ходьба, плавання, танці (3 рази
на тиждень).
Позитивне
сприйняття навколишнього світу. Позитивне
мислення – це свідоме сприйняття будь-яких змін у своєму житті. Уміння позитивно
сприймати навколишній світ і різні ситуації – умова подолання емоційних
перевантажень і досягнення успіху. Навчитись бачити позитивне, гарне навколо
себе – навіть у програшній ситуації – дуже корисне вміння. Подібне притягує
подібне. Навколо невдах збираються невдахи. А дитина світла, позитивна збирає
навколо себе подібних і притягує такі ж події. Є таке правильне твердження –
позитивне мислення народжує позитивну реальність.
Отже, здоровий спосіб життя все ж таки
повільно, поступово входить у моду. Це зміцнює організм як фізично, так і
духовно. Тривалість життя збільшується, покращується самопочуття. Як зазначив
один фізіолог: «Фізичні вправи можуть замінити безліч ліків, але немає в світі
жодних ліків, які могли б замінити фізичні вправи». Тож, щоб бути здоровим, не
достатньо одних ліків. Звичайно, не просто вже завтра зранку насичувати своє
життя здоров’ям. Але потрібно починати з малого. Принагідними тут стають слова
Арістотеля: «Життя вимагає руху. Не треба змушувати чекати, інакше воно може
пройти без вашої участі».
Література
1. Виноградов
П.А. Фізична культура та здоровий спосіб життя, 1990.
2. Виноградов П.А., Душанін А.П.,
Жолдак В.І. Основи фізичної культури і здоровий спосіб життя.
3. Як бути здоровим (із
закордонного досвіду навчання принципам «Книга про здоров'я»: Збірник упоряд.
Махотін Ю.В., Карева О.В., Лосєва Т.Н., 1998.
4. Михайлов В., Палько А.
Вибираємо здоров'я, 1987.
ПОПУЛЯРИЗАЦІЯ ЗДОРОВОГО ЖИТТЯ СЕРЕД ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ
4/
5
Oleh
Unknown
3 Комент.
Залишити коментар.Матеріал цікавий, змістовний, має багато порад щодо здорового способу життя.Але доречно було б і батькам на загальношкільних батьківських зборах пояснити вагомість занять спортом та фізичними вправами.І не тільки розказати, а ще відновити форми організації родинного виховання як важливої ланки формування навичок здорового способу життя, тобто проведення різних спортивних розваг, турнірів, естафет сімейного здоров'я, залучаючи батьків.
ReplyМатеріал дійсно змістовний. Значне місце приділяється фізичним навантаженням, організованому режиму й відпочиноку.І водночас наводиться статистика про стан фізичного розвитку, а це аж 90%. Як на мою думку, то тут не можна спихати все на планшети та гаджети. Шановні колеги, пригадайте як самі відвідували уроки фізичного виховання:про розминку, вправи на матах, здача нормативів. Де це зараз. Я вважаю,що за новою програмою діти мало розвиваються фізично на уроці.
ReplyДуже приємно зустріти однодумців...Пропагувати здоровий спосіб життя, привертати увагу громадськості до проблем здоров’я нації, донести до кожного, що здоров’я це найвища цінність суспільства - непросте завдання. І хоч статистичні дані , наведені у Вашій статті,про стан здоров’я дітей шкільного і дошкільного віку виглядають драматично, на мій погляд, все ж таки, серед молоді з’явилася тенденція до того , що "Здоровим бути модно" .Ви добре обізнані з цією проблемою, і як вчитель фізичного виховання,багато працюєте над популяризацією здорового способу життя. Успіхів вам у роботі І, звичайно, здоров’я .
Reply