четвер, 1 лютого 2018 р.

ІСТОРИКО – КРАЄЗНАВЧА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЗАСІБ ГРОМАДЯНСЬКОГО ТА ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ


"Пізнай свій край..., себе, свій рід, свій набрід, свою землю - і ти побачиш свій шлях у життя...* Григорій Сковорода

Виходячи з вислову Г.Сковороди можна сказати, що кожна людина має своє найдорожче місце на планеті – це та земля , де вона народилася і зростала. Щоб по-справжньому любити рідний край, його слід добре знати, потрібно вивчати його історію, мову, культуру. На мою думку  одним з пріоритетних напрямів патріотичного виховання молоді є краєзнавство. Краєзнавча робота посідає  важливе місце у вихованні патріотизму, національної свідомості, високої моральності. Ця  діяльність може перетворити достатньо рутинний навчально-виховний процес на творчу потребу, зробити урок, похід чи екскурсію цікавими і привабливими.
Надбання наших предків не повинно втратити свого значення. Минуле, сьогодення і майбутнє тісно пов'язані між собою. Історія дає нам можливість пізнати самих себе. Це не просто інформація про минуле і не довідник про те, що було, а захоплюючий процес пізнання себе і своїх предків. Історія показує нам, яке глибоке коріння має наше життя. Незнання минулого неминуче призведе до не розуміння сучасного і майбутнього. А пізнати давнину ми зможемо лише тоді, коли вивчимо історію рідного краю, нашої "малої" батьківщини. Саме з таких історій можна скласти, як із цеглинок, великий будинок історії нашої країни.[4]
Історико-краєзнавча робота в школі передбачає цілий арсенал ефективних методів і форм успішної навчально-виховної роботи:
-         залучення учнів до пошукової діяльності
-         етнографічні експедиції
-         робота з історичними документами, плакатами
-         оформлення міні-проектів
Завдяки вивченню, використанню місцевого історичного матеріалу учні мають змогу вийти за межі підручників, відчути історичні події, осмислити історичні процеси, «доторкнутися до історії»[3]
Основними напрямами краєзнавчої роботи з патріотичного виховання є:
- формування національної свідомості;
- культивування кращих рис української ментальності –  працелюбності, зберігання історії та культури держави;
- виховання бережливого ставлення до національного багатства країни: мови, культури, турбота про піднесення її престижу;
- шанування сімейних, релігійних, громадських звичаїв, традицій, обрядів та історії українського народу, усвідомлення своєї належності до нього як його представника і спадкоємця;
- повага до пам’яті пращурів, до батьків, членів родини;
- формування готовності до творчої праці на благо людей, героїчного подвигу в ім’я процвітання держави;
- формування об’єктивних уявлень про історію розвитку суспільства , його минуле та сучасність;
- виховання громадсько-патріотичного обов’язку перед родиною, народом , країною, суспільством;
- вироблення етики міжнаціональних стосунків, гуманності, толерантного ставлення до культури інших людей. [2]
Саме такі напрямки лягають в основу побудови краєзнавчої роботи нашої школи. Аби досягти поставленої мети і привити любов дітей до краєзнавства ми організовуємо цікаві екскурсії та поїздки до музеїв та визначних місць Кіровоградщини та свого населеного пункту. Основну роботу з вивчення історії рідного краю здійснюють саме музеї, які здійснюють активну виставкову діяльність, представляючи численні пам’ятки з історії рідного краю, проводять археологічні експедиційно-пошукові роботи.
Для вчителів історії важливо при розробці своїх уроків активно залучати музейні експонати, особливо при вивчені тем з історії рідного краю. Для найбільш повного загального розуміння дітьми історичних процесів доцільно проводити уроки – екскурсії на базі музеїв. При вивчені теми «Українське село та місто у 18-19 ст.» в 5 класі ми зробили екскурсію до нашого шкільного музею, де діти наглядно могли ознайомитися з побутом українців того часу. А щоб сформувати уявлення про історію як єдине ціле, в якому всі елементи перебувають в тісному взаємозв’язку нами регулярно здійснюються тематичні екскурсії до музеїв Кіровоградщини: Кіровоградський обласний краєзнавчий музей, Державний заповідник-музей І.К. Тобілевича Хутір Надія, музей військово-морського флоту с. Велика Северинка і т.д.
При організації екскурсії вчителю необхідно:
      уважно вивчити об'єкт екскурсії;
      вичленити проблемні питання, дати завдання учням;
      указати основні та додаткові джерела інформації;
      намітити маршрут екскурсії;
      указати приблизний перелік обладнання, необхідного для екскурсії, дату та місце її проведення;
      нагадати правила безпеки, яких потрібно дотримуватись під час екскурсії;
      розподілити учнів класу (класів) на підгрупи та дати їм конкретні доручення

Обов'язковим компонентом навчальної екскурсії є перевірка досягнень її мети та результатів.
У час розбудови української незалежної держави чи не найважливішу роль відіграють завдання формування національної самосвідомості та історичної пам’яті українського народу. В їх реалізації суттєвим чинником виступає історичне краєзнавство, вивчення рідного краю, яке виконує відповідальні науково-пізнавальні та виховні функції. Знання рідного краю духовно збагачує, виховує нездоланну відданість Вітчизні, вчить шанувати свій народ та інші народи, що здавна пліч-о-пліч жили і працювали в Україні.
Спираючись на досвід минулого, важливо піднести роль краєзнавства як науки, зробити правдиву переоцінку набутої віками величезної спадщини.[2]

Список літератури
1.                Кушнір Л., Гомля Л.Витоки педагогічної майстерності. - 2012. - Випуск 10. - С.166-169.
2.                Фінін Г.І.,ІСТОРИКО-КРАЄЗНАВЧА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЗАСІБ ГРОМАДЯНСЬКОГО ТА ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ  
3.                Демідієнко О.Я. Основи краєзнавства./ О.Я. Демідієнко,  О.М. Іонова,  В.І. Кузнецова. – К., 2001.
4.                КУЛЬТУРОЛОГІЯ / ІСТОРИЧНЕ КРАЄЗНАВСТВО -УРИВАЛКІН О.М.
5.                Спільна ідентичність громадян України: підгрунтя, виклики, шляхи формування // Національна безпека і оборона. – 2007. - № 9 (93). – С. 15 – 27



Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
ІСТОРИКО – КРАЄЗНАВЧА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЗАСІБ ГРОМАДЯНСЬКОГО ТА ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ
4/ 5
Oleh