четвер, 1 лютого 2018 р.

ЗАСТОСУВАННЯ КРАЄЗНАВЧОГО ПРИНЦИПУ У ФОРМУВАННІ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ


На сучасному етапі розвитку суспільства на перший план у навчально-виховному процесі виходить національно-патріотичне виховання, яке передбачає, насамперед, формування національної свідомості та людської гідності, любові до рідної землі, свого народу, культури та історії рідного краю. Не менш пріоритетним на сьогодні є звязок навчання з життям для формування географічних компетентностей, а саме поєднання теоретичної і практичної підготовки учнів. Підвищення теоретичного рівня не можна вважати ефективним, якщо воно не супроводжується прищепленням практичних навичок. Дієвою формою зв’язку шкільної географії з життям є краєзнавчий принцип навчання, що відіграє не останню роль у формуванні предметних компетентностей учнів на уроках географії. Тому сьогодні, як ніколи, зростає роль краєзнавства не лише як одного із найважливіших суспільних напрямків морально-патріотичного виховання, а й для навчання майбутніх поколінь. Краєзнавчий принцип дає можливість пов'язувати в єдине ціле процес навчання і виховання, перетворювати теоретичні знання учнів на конкретні вміння і навички. Викладати географію на краєзнавчій основі означає організувати навчальний процес так, щоб місцевий краєзнавчий матеріал був вихідним для формування географічних уявлень, понять і закономірностей. Знання свого краю необхідні для безпосередньої участі в його перетворенні, формуванні поваги до національних здобутків народу, бережливого ставлення до рідної природи, Землі загалом. Краєзнавство народжує почуття патріотизму — глибокої любові до Батьківщини.
Мета даної статті: З'ясувати сутність краєзнавчого принципу; визначити основні методи і прийоми, вивчити особливості впровадження краєзнавчого принципу в курсах шкільної географії згідно нової навчальної програми.
Опрацьовуючи матеріал, я ставила перед собою такі завдання: з'ясувати сутність краєзнавчого принципу; охарактеризувати основні методи і прийоми впровадження краєзнавчого принципу у курсах шкільної географії; визначення основних форм позакласної краєзнавчо-туристичної роботи з географії; вивчити стуктуру і зміст Програми з географії на вміст краєзнавчого напрямку; визначення місця краєзнавчого матеріалу в межах програми для кожного з курсів шкільної географії у формуванні предметних компетентностей учнів на уроках.
Для вирішення поставлених завдань застосовувався комплекс різних методів, які взаємно доповнювалися та перевіряли один одного, зокрема, теоретичного пошуку – для аналізу літературних та інтернет-джерел у контексті означеної проблеми; аналізу навчальних програм, підручників, навчальних посібників; вивчення і узагальнення педагогічного досвіду; апробація дослідженого матеріалу у навчально-виховному процесі через урок, позакласний захід, екскурсію; обробка та інтерпретація отриманих даних – узагальнюючий, порівняльний, описовий.
Теоретико-методичні засади краєзнавчого принципу у своїх працях висвітлювли В.В.Обозний, В.П.Корнєєв, М.Ю.Костриця, В.С. Прокопчук, М.Г.Стельмахович, І.Т.Прус, К.Ф.Строєв, А.Й.Сиротенко, О.В.Колотуха та інші. Однак, в контексті Нової української школи, Закону України “Про освіту”, нової навчальної програми з географії предбачається перегляд попередніх засад і визначення нових методів та прийомів впровадження краєзнавчого принципу у навчально-виховний процес.
Учитель керує шкільним краєзнавством, виходячи з вимог програми, складу учнів класу і місцевих можливостей. Він визначає об’єкти для дослідження, види і методи роботи, спонукає до вивчення краю своїх вихованців і керує їх роботою.
В результаті я зробила висновки:
1.Дієвою формою зв'язку шкільної географії з життям є краєзнавчий принцип навчання. Саме він дає змогу вчителеві пов'язувати в єдине ціле процес навчання і виховання, перетворювати теоретичні знання учнів на конкретні вміння і навички. Викладати географію на краєзнавчій основі означає проводити навчання так, щоб місцевий краєзнавчий матеріал був вихідним для формування географічних уявлень, понять і закономірностей. Систематичне вивчення природи, населення і його господарської діяльності дозволяє ціленаправлено формувати наукове світосприйняття, виховувати учнів в дусі патріотизму, любові до Батьківщини, бережливого ставлення до природи. Краєзнавство являється основою для формування в учнів наукового світосприйняття.
2.Основними методами і прийомами впровадження краєзнавчого принципу є: урокі на природі, практичні роботи, навчальні екскурсії, робота з краєзнавчою літературою та місцевими картами, систематичні спостереження за природними, соціальними чи економічними явищами, бесіди, лекції, проблемне навчання, краєзнавчі інтерактивні ігри, навчальні проекти, краєзнавчі дослідження та інше.
3.У позакласній краєзнавчо-туристичній роботі з географії використовуються такі форми роботи, як різноманітні виховні заходи (інтелектуальні ігри, фестивалі, конференції, дискусії, диспути, зустрічі з цікавими людьми та інші), широкого розповсюдження набули краєзнавчі соціальні проекти, акції, флеш-моби тощо. Традиційні форми роботи: туристична та краєзнавча екскурсія, похід, екологічні стежки рідним краєм, під час яких не лише вивчається місцевість, а й збирається матеріал для подальшого використання (фото, гербарій, створення планів та карт, збір інформації про об’єкти та інше), різноманітні екологічні акції, діяльність краєзнавчо-туристичних об”єднань, клубів та гуртків.
4. Оновлена навчальна програма з географії враховує краєзнавчий принцип навчання, але поряд з цим дає можливість для творчості вчителя у застосуванні даного принципу навчання для досягнення необхідних компетентностей з географії у контексті Нової української школи.

Використані джерела:
1.                          Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6-9 класи. - К.:Видавничий дім “Освіта”, 2013. - 64с.
2.                          Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів з географії, 2017 [Електронний ресурс] // Режим доступу: https ://mon.gov.ua/ua/osvita/navchalni-programi

3.                          Прокопчук В.С. Шкільне краєзнавство: навчальний посібник / В.С. Прокопчук. - К., Кам”янець-Подільський: Кондор, 2010. - 240с.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
ЗАСТОСУВАННЯ КРАЄЗНАВЧОГО ПРИНЦИПУ У ФОРМУВАННІ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ
4/ 5
Oleh

2 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Pavel
8 лютого 2018 р. о 14:24

Краєзнавчий принцип завжди активізує прагнення учнів до вивчення географії. Величезну роль при цьому відіграє вчитель, як організатор, консультант з креативним та життєстверджуючим підходом
до викладання географії.

Reply
avatar
Світлана
9 лютого 2018 р. о 13:32

Якість знань учнів визначається компетентністю та рівнем професійної діяльності вчителя, на скільки він активно використовує новітні педагогічні підходи до викладання й оцінювання учнів. Згодна, що матеріали кожного уроку повинні бути пов'язані з життям.Дякую Вам за те, що Ви постійно використовуєте місцевий краєзнавчий матеріал.

Reply