Фізична
культура
повинна
забезпечувати
свідоме
ставлення підлітка
до власного
організму,
виробляти
уміння берегти
здоров’я
зміцнювати фізичне
та нервові
сили,
попереджувати
захворювання.
В. О.
Сухомлинський
Перед
сучасним учителям фізичної культури постає комплексне і масштабне завдання:
забезпечити гармонійний взаємозв’язок усіх чотирьох складових здоров’я –
фізичного соціального психологічного, духовного. Домінує на уроках фізичної
культури фізична складова. Проте, щоб забезпечити гармонійний розвиток
особистості зберегти та зміцнити здоров’я учнів, слід підвищувати роль
інтелектуальних компетентностей, формувати культуру рухів, здоров'язбережний світогляд. Для того, щоб зберегти здоров’я молодого покоління,
школа має створити середовище, що є сприятливим для здоров’я, навчити своїх
вихованців піклуватися та дбати про нього.
Сучасний
розвиток суспільства перехід від тоталітарного устрою, до демократичного,
підвищення уваги до загальнолюдських цінностей, зростання соціальної ролі
особистості, реалізація гуманістичної педагогіки співробітництва, партнерства,
співтворчості, швидкий розвиток техніки і технології висовують нові вимоги до
навчання і виховання національно – освіченої та свідомої людини. Усе це вимагає
нових підходів до змісту й організації навчально – виховного процесу в загальноосвітній
школі, щоб кожна особистість сприймалася б як творча індивідуальність у зв’язку
з цим набувають нового значення проблеми формування пізнавального інтересу,
активізації навчально – пізнавальної діяльності, самостійності творчої
активності учня і вчителя практичного застосування здобутих знань і навичок у
житті.
Думками
про виховання людини майбутнього сповнена педагогічна спадщина нашого земляка
В. О. Сухомлинського, так повно і детально висвітлена в його численних творах.
В. О.
Сухомлинський у своїй педагогічній практиці багато уваги приділяв фізичній
культурі та аспектами, які нерозривно з нею пов’язані. Фізична культура –
важливий елемент всебічного, гармонійного розвитку людини. Виховання фізичної
культури це по – перше, турбота про здоров’я і збереження життя як найвищої
цінності; по – друге, система роботи, що забезпечує гармонійно фізичного
розвитку і духовного життя, багатогранної діяльності людини, писав В. О.
Сухомлинський – Добре міцне здоров’я, відчуття повноти, невичерпності фізичних
сил – дуже важлива умова життєрадісного світосприйняття, оптимізму, готовності
долати труднощі, Особливо пильної уваги заслуговує здоров’я вихованців у
підлітковому й ранньому юнацькому віці. Бурхливий фізичний розвиток у ці
періоди вимагає від вихователя великого піклування про гармонію фізичної і
розумової праці його вихованців.
Наслідуючи постанови видатного педагога, вчителі фізичного виховання
нашого району приділяють значну увагу і турботу до фізичного стану учнів.
Відповідно до медичного огляду, всі діти шкіл району розподіляються на основну,
підготовчу та спеціальну медичну групи.
Крім обов’язкових уроків фізичної культури
проводяться заняття з учнями спеціальної медичної групи ( 2 уроки на тиждень по
45 хв ) там де їх кількість перевищує 10 осіб.
На
уроках з учнями спеціальної медичної групи вчителі використовують
індивідуальний підхід до кожної дитини залежно від характеру її захворювання.
В. О.
Сухомлинський писав, що основною причиною відставання в навчанні приблизно у 85
% усіх учнів, які не вистачають є поганий стан здоров’я нездужання або
захворювання, найчастіше зовсім непомітне і таке, що можна вилікувати тільки
спеціальними зусиллями матері, батька, лікаря і вчителя фізичної культури.
В. О.
Сухомлинський звертав увагу на те, що «сполучення здорового харчування сонце,
повітря, води, посиленої праці і відпочинку – все це стає цілющим і нічим
незамінним джерелом здоров’я». Використовуючи спадщину великого педагога ми
вчителі району намагаємося як найбільше уроків фізичної культури проводити на
свіжому повітрі: на шкільному подвір’ї стадіоні, спортивному майданчику у місті
та біля водойм.
Заняття
на свіжому повітрі є не від’ємною частиною життя школи, особливо в початкових
класах. Що року в школах району проводяться Дні здоров’я ( по чотири на рік),
коли учні, класні керівники, вчителі фізичної культури подекуди і батьки учнів
виходять на стадіони, ліс, до водойм і беруть участь у різноманітних змаганнях,
конкурсах та кашоварінніяк наші предки українські козаки. Такі організовані
виходи в природу крім оздоровлення загартування організму та характеру
виховують у дітей почуття дружби, колективізму, любові до природи та її
пізнання.
Вдале
співвідношення елементів краєзнавства, поглибленого вивчення природних явищ зі
спортивними змаганнями та активним відпочинком на свіжому повітрі дозволяє
отримати позитивний заряд бадьорості не тільки дітям, але і вчителями.
В. О.
Сухомлинський писав: «Фізична інтелектуальна, естетична і трудова культура
повинні розглядатися в їх єдності та взаємозалежності. Фізична культури є
елементарною умовою повноти духовного життя, інтелектуального багатства. Разом
із тим, фізична культура облагороджує всі інші сфери людського життя: «У
практичній роботі нашого педагогічного
колективу домінує ідею єдності виховання й самовиховання у сфері фізичної
культури. Ми не мали б права навіть думати про здоровий дух у здоровому тілі,
якби змалку нашими помічниками не були вихованці».
З
досвіду роботи у відділу освіти та РМК (з 1981 року) наведу приклади взаємної
праці з учителями фізичної культури району та вчителів із своїми вихованцями.
Наприклад, це підготовка та проведення різноманітних спортивних змагань
внутрішкільного, районного та обласного рівнів.
Випуски шкільних тематичних газет, підготовка
шкільної спортивної бази, спортивного нестандартного обладнання тощо.
«Виховання, що спонукає до самовиховання – це і, на має глибоке переконання справжнє виховання»,
- писав В. О. Сухомлинський. Якщо вчитель припиняє вчитель, цікавитися новинами
різного характеру, він умирає як педагог, і діти дуже швидко розуміють це.
Уроки стають нецікавими, діти починають їх пропускати . Вагомою стороною
педагогічного процесу на уроках фізичної культури є розвиток рухових здібностей
школярів, тому що «перебувати у русі – одна з найважливіших умов фізичного
гарту», - відмічав В. О. Сухомлинський. Зацікавити учнів, підвищити їхню рухову
активність допомагають різні методи та прийоми, серед яких слід віддавати
перевагу ігровому, як найемоційнішому під час вивчення програмного матеріалу, і
як уже наголошувалось особливо з учнями початкової ланки.
У книзі
«Сто порад учителеві» великий педагог писав: «Працювати нам потрібно так, щоб
до 60 – річного віку залишатися здоровим та життєрадісним. Важко уявити собі
щось трагічне для вчителя, ніж почуватися повним розумових сил, задумів і
безсилим фізично».
Прикладом, який необхідно наслідувати вчителям району повинні стати наші
найкращі вчителі району: В. Лизень, І. Черв'як, С.
Луньов, Ю, Гудаченко, А. Коцур які в свої неповні … років залишаються
здоровими, життєрадісними та фізично загартованими.
Дослухаючись до порад Василя Олександровича Сухомлинського, вчитель
повинен намагатися завжди володіти ситуацією на уроці, тримати себе в руках у
складних випадках, використовуючи індивідуальний підхід, почуття гумору та свою
фахову і професійну майстерність.
Учителі
не тільки фізичної культури, а також інших предметів, неодноразово брати участь
у обласних змаганнях по туризму, футболу, «Спортивне село», тощо та ставили
переможцями, і разом з тим покращували свій стан здоров’я та залишили свої негативну
енергію на бігових доріжках, туристичних трасах, спортивних іграх де необхідно
пересилити себе та допоїти команді здобути перемогу.
«Спорт
стає засобом виховання тільки тоді, коли він – улюблене заняття кожної людини»,
- писав великий педагог.
Усе педагогічна
система В. О. Сухомлинського пов’язана з народного педагогічною та національною
системою виховання, яку він втілював у своїй школі. Традиції цієї школи відображають духовні та
історичні традиції народу. Педагог на практиці повинен об’єднувати наукову
педагогічну, і народну, а без цього діалектичного зв’язку В. О. Сухомлинський
не уявляв системи виховання.
Отже,
основні роздуми переживання, турботи видатного педагога залишаються актуальними
і сьогодні. Вони здатні сприяти перебудові сучасної школи щодо її гуманізації,
спрямованості на особистість.
Фізичне
виховання повинне мати вигляд спортивних – орієнтовних занять тренувального
тину, які, поєднуючи класно – урочну та секційну форму занять, враховували б
інтереси та потреби учнів у сфері фізичної культури та забезпечували свободу
вибору форми фізичної активності відповідно до особистих нахилів і здібностей
кожної дитини.
Багато
із того, про що писав, у своїх творах В. О. Сухомлинський стосовно фізичного
виховання школярів, може успішно втілюватися у наших загальноосвітніх закладах
та в сучасній педагогічній практиці. Це все можливо здійснювати тоді, коли
людина, педагог, керівник від такої діяльності яка націлена на удосконалення
фізичного, розумового, духовного становлення особистості.
«Впровадження спадщини В. Сухомлинського в сучасному педагогічну освіти»
4/
5
Oleh
Unknown