четвер, 1 лютого 2018 р.

Сучасний урок – сучасні технології навчання.

В статті висвітлено питання реформування початкової освіти , впровадження сучасних технологій навчання вчителями Смолінського НВО
        
        
         Зараз у педагогічному середовищі виникли гострі дискусії, під час яких шукають причини низької ефективності навчального процесу у школі. І головну з них бачать в уроці – як нібито архаїчній формі організації навчальної діяльності дітей. Головним аргументом є думка про те, що урок став нецікавим для дітей. Справді класно-урочна система має слабкі сторони. Але більшість із них мають технологічний характер і свідчать про недостатній рівень підготовки вчителів саме із цього аспекту їхньої діяльності.
         Одним із основних аспектів уроку є його організаційна складова. При цьому передбачається, що вчитель:
ü ставить доцільну і раціональну мету й завдання навчання;
ü забезпечує мотивацію спільної діяльності учнів і вчителя;
ü планує, діагностує, стимулює, контролює і проводить корекцію процесу навчання та його результативності;
ü використовує раціональні й ефективні технології навчання;
ü організує технічне оснащення уроку;
ü раціонально розподіляє час на різні етапи уроку;
ü дотримується сучасної структури уроку, яка передбачає наявність таких компонентів:  організаційний момент, перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань,мотивація,вивчення нового, контроль і корекція, оцінювання, підсумок, домашнє завдання. {1}
         Вимоги часу змушують вчителя відмовлятися від традиційного навчання, в якому переважає завантаження пам’яті учня й не залишається місця для роздумів, досліджень, пошуків. Сьогодні учень повинен стати суб’єктом навчального процесу. Удосконалення й розвиток сучасних інформаційних технологій також вплинули на методичні системи навчання всіх без винятку навчальних предметів, тому новітні технології навчання з використанням комп’ютерів все більше застосовують в освітній галузі.
         Якщо говорити про умови успішної реалізації оновленого змісту програм початкової школи, то їх можна сформулювати так:
ü зміна підходів до підготовки і проведення уроку як основної форми організації навчальної діяльності в умовах класно-урочної системи;
ü розширення діапазону організаційних форм, методів навчання, способів навчальної взаємодії, що мають на меті практичну спрямованість навчання, на взаємозв’язках урочної й позаурочної діяльності.
         Сучасний урок – це урок  демократичний. Його проводять не для учнів, а разом із ними.  Серед методів, які обирають вчителі початкових класів Смолінського НВО, домінують інтерактивні.  Розширюється і діапазон навчальної взаємодії : у 1-2 класах – це переважно робота в парі і малих групах, у 3-4 класах – групова і командна робота.
         Вчителі завжди у пошуку нових цікавих та ефективних технологій. Наприклад, учні 3-Б класу, вчитель Бєдних О.Л. освоюють створення інтерактивної папки Лепубук – новітнього способу систематизації навчального матеріалу. В кишеньках розміщують цікавий матеріал для вивчення і закріплення знань з теми «Зима». Вчитель додає завдання для творчості дітей. Лепбук є засобом творчого розвитку та самовираження учня, можливістю створити оригінальний продукт, здійснюючи при цьому певний пошук, дослідження, вдаючись до нових підходів у вирішенні та виконанні завдань. Він допомагає краще зрозуміти, узагальнити, систематизувати та запам'ятати вивчену або досліджену тему.
         Вчитель 2-А класу Діхтяренко Л.В. використовує «Шість капелюхів». Цей метод  дозволяє зробити розумову працю яскравим і захоплюючим засобом керування своїм мисленням.
         Надзвичайно ефективним є використання прийомів і методів технології «критичного мислення». Багато в цьому напрямі працюють Лукаш Н.А., Кононенко А.О., Дейнега А.М., Коваленко О.І.
         Для вчителів Босько С.П., Лукаш Н.А., Любчик С.В., Бєдних О.Л., Городечної Г.В., Легкої В.О., Подиряко О.А. став звичний мультимедійний супровід , використання електронних освітніх ресурсів. Життєвий досвід дітей ще досить незначний і тому малюнки, фото, аудіо записи, відео, соціальні ролики, мультфільми, які можна демонструвати за допомогою комп’ютерної техніки, створюють на уроках особливу атмосферу та настрій.
         Проектна діяльність є дуже потужною у формуванні ключових компетентностей учнів. Вчителі мають великий досвід у використанні цієї технології.
         Однією з успішних технологій створення предметно-розвивального  освітнього середовища є міні-музей.«Міні-музей тварин» готують учні 1-Б класу, вчитель Подиряко О.А. Для створення міні-музею необхідно організувати дослідницько-пошукову діяльність учнів з вивчення заявленої теми та діяльність із створення повноцінної колекції, що на предметному рівні її продемонструє.
         Освітню технологію «Мнемотехніка» кілька років ефективно застосовують Босько С.П., Лукаш Н.А., Подиряко О.А. Молоді спеціалісти вивчають досвід колег і впроваджують його на своїх уроках. Так, Кононенко А.О., Колос О.В. використовують піктограми, розвивають кінетичну пам’ять за допомогою рухів, розвивають мовлення учнів за допомогою прийомів ейдетики та мнемотехніки.
         Із задоволенням учні працюють з кластерами, опановують «кубик Блума», складають сенкани, асоціативні кущі,готують гроно до слів, працюють з кросвордами і лабіринтами. Стратегію «Займи позицію» застосовують на початку дискусії. Наприклад, у на уроці природознавства вчителем Подиряко О.А. було поставлене питання «Зозуля – це дбайлива мати ?».  Вчителі все більше впроваджують методи: броунівський рух, товсті і тонкі запитання, придумування історій з шостим словом.
         Широко використовують вчителі дидактичні ігри на уроках, акцентуючи увагу на розвитку розумових здібностей учнів. Зокрема: «Четвертий – зайвий», «Вірю-не вірю», «Упізнай тварину за описом», «Знайди помилку», «Відгадай загадку, ребус, шараду».
         Важливою умовою навчання на уроці є достатня різноманітність наочності для фронтального , групового й індивідуального використання. Вчителі постійно поповнюють свої методичні скарбнички.
         Одним із напрямків методичного оновлення уроку є проведення інтегрованих уроків. На засіданні МО вчителів початкових класів було опрацьоване це питання. Ще у календарних планах вчителі запланували такі уроки.
         Уроки з застосуванням інтерактивних технологій захоплюють учнів, пробуджують у них інтерес, мотивують їх, навчають самостійного мислення та дій, активізують пізнавальну діяльність, створюють атмосферу емоційного піднесення й активної творчої праці.
         Виховний і розвивальний характер навчально-пізнавальної діяльності на уроці поглиблюється за умови включення учнів у ситуації, де вони повинні:
-                     доводити власну думку, наводити аргументи;
-                     ставити запитання вчителю, товаришам,з’ясовувати незрозуміле, поглиблювати процес пізнання;
-                     рецензувати відповіді однокласників, давати пора дим;
-                     ділитися своїми знаннями з іншими;
-                     вільно вибирати завдання;
-                     урізноманітнювати діяльність, включати в пізнання елементи праці, гри, спілкування;
-                     проявляти творчість, ініціативу.
         На уроках в початкових класах Смолінського НВО домінує атмосфера доброзичливості й активної творчої праці. Учні йдуть до школи з радістю. А це гарний показник того, що ми стоїмо на вірному шляху реформ в освіті.

Література
1. Журнал «Завучу. Усе для роботи» №7-8 квітень 2017 року
2. НУШ «Інтеграція та інтегроване навчання»

3. Інна Большакова « Інновації в освіті. Технологія розвитку критичного мислення»

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
Сучасний урок – сучасні технології навчання.
4/ 5
Oleh

1 Комент.:

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Інна Лимборська
5 лютого 2018 р. о 06:43

В наш сучасний світ традиційне навчання, нажаль, відходить на задній план і тому пріоритетними завданнями на сучасному етапі варто виокремлити осучаснення навчального процесу, його цікавості, доступності, змістовності задля досягнення кращих результатів у навчанні.Сучасні технології, які використовуються, нажаль, не всі доступні і можливі для використання в школах сільської місцевості.

Reply