У статті розглядаються можливості впровадження сучасних технологій на уроках української мови й літератури, а також наведені власні приклади вправ та презентацій з використанням онлайн-сервісів.
XXI ст. - це століття інформації
та наукових знань, тому система освіти повинна вирішувати принципово нову
глобальну проблему, пов'язану з підготовкою мільйонів людей до життя і
діяльності в абсолютно нових для них умовах інформаційно - мобільного світу.
Отже, на сьогоднішньому етапі розвитку суспільства необхідно в школах
створювати новітнє навчальне середовище, в якому відбувається формування вмінь
і навичок XXI ст.
«Пріоритетом розвитку
освіти є впровадження
сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують дальше
удосконалення навчально-виховного процесу,
доступність та ефективність освіти,
підготовку молодого покоління до життєдіяльності в
інформаційному суспільств» [1, IX розділ].
Американський філософ Елвін
Тоффлер писав: «У XXI столітті безграмотним вважається вже не той, хто не
вміє читати й писати, а той, хто не вміє вчитися, доучуватися й переучуватися».
Як же стати професіоналом, діяльність якого зацікавить сучасних учнів?
У книзі Т.Ф. Бугайко, Ф.Ф Бугайко
«Майстерність вчителя-словесника» зазначається, що сучасний учитель
повинен досконало володіти навчальним предметом не тільки в межах шкільної
програми, «а в усіх розгалуженнях, у зв’язках зі спорідненими галузями знань».
Для вчителя української мови й літератури це означає:
- ґрунтовну
підготовку з теорії літератури;
- знання історії мови й літератури,
взаємозв’язку літератур;
- знайомство з
найважливішими творами світової літератури в її історичному розвитку;
- лінгвістичну
озброєність;
- естетичну
підготовку, знайомство з найголовнішими явищами вітчизняного і світового
мистецтва;
- обізнаність
із сучасними досягненнями науки й техніки.
Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності,
творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію
надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер
забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню
диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної
обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає
можливість покращити якість навчання.
Діапазон використання продукту,
створеного за допомогою онлайн-сервісів, достатньо широкий:
- організація конкурсів, проектів,
творчих робіт;
- організація дослідницької діяльності:
- створення мультимедійних бібліотек;
- організація моніторингу учнівського
колективу.
Завданням сучасного
педагога є навчити учнів виявляти та використовувати можливості
соціальних освітніх мереж для підвищення якості навчання та розвитку
інформаційної компетентності.
Дуже зручним і простим сервісом для
створення мультимедійних інтерактивних матеріалів є Web 2.0 LearningApps.org . Цей
сервіс призначений для розробки
інтерактивних вправ. Можна створити цілий збірник інтерактивних блоків і
зробити їх загальнодоступними. Основна ідея полягає в тому, що учні
можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі. Створену вправу
можна розмістити в блозі чи на сайті.
Сервіс відкриває великі можливості для різноманітності дидактичних
завдань. Кожен учасник процесу може використовувати розробки своїх колег,
використовуючи величезний банк розробок користувачів сервісу та ділитися своїми
авторськими продуктами. Є також можливість використовувати ілюстративні, відео-
та аудіо-матеріали. Створені завдання образні, барвисті і легко
запам’ятовуються.
(Приклади інтерактивних вправ можна
знайти за посиланням) http://anton20061808.blogspot.com/
Інтерактивний тайм-лайн – це інструмент, який допомагає проілюструвати
розвиток певної події у часі та просторі. Що можна візуалізувати за його
допомогою? Це можуть бути біографічні довідки, хронологія подій, історія певних
заходів чи процесів.
Створюючи тайм-лайн, потрібно пам’ятати,
що це не тільки красива картинка, яка буде на сайті для приваблення потенційних
читачів, а один із ефективних інструментів передачі інформації. Створити
якісний тайм-лайн не так просто. Потрібно серйозно продумати контент перед його
компонуванням у програмі та логічно його структурувати.
Всім
відомий додаток PowerPoint уже багато років популярний серед освітян. Але
Microsoft створили програму Sway. Вона
дозволяє створювати творчі веб-базовані інтерактивні презентації на смартфонах
чи у веб-браузерах. В Microsoft підкреслюють, що такі презентації мають чудовий
вигляд на будь-якому екрані і поділитися ними можна за допомогою посилання. З
практичного боку ці презентації яскравіші
і динамічніші, а тому більш сприйнятливі для учнів. Програму ставлять в один
ряд із такими титанами, як Word, Excel, PowerPoint і OneNote. (Приклад презентації в SWAY https://sway.com/8hPsB1d0hGerMZsK?ref=Link)
Комп’ютер докорінно змінює характер педагогічної діяльності. Уведення
сучасних технологій у навчальний процес розширює можливості вчителя, забезпечує
його такими засобами, які дозволяють вирішувати лінгводидактичні проблеми:
1) удосконалення організації викладання, підвищення
індивідуалізації навчання (максимум роботи з кожним учнем);
2) можуть допомогти в ліквідації прогалин у знаннях,
що виникли через пропуск уроків;
3) підвищення продуктивності самопідготовки учнів
після уроків.
Комп’ютер може використовуватися на всіх етапах уроку: при поясненні нового
матеріалу, закріпленні, повторенні, а найдоцільніше - при контролі.
Нові
інформаційні технології надають величезні можливості вчителям у розвитку
здібностей дітей. Особливо це корисно для роботи з обдарованими
дітьми: з’явились умови
надати талановитим учням доступ до більшої кількості потрібної інформації.
Актуальність використання сучасних технологій у навчально-виховному
процесі обумовлена тим, що в комп'ютерних технологіях закладені невичерпні
можливості для навчання учнів на якісно новому рівні.
ВИКОРИСТАНА
ЛІТЕРАТУРА
1.Бугайко Т.Ф. Майстерність вчителя-словесника. –
К.:Рад. школа, 1963. – 188с.
2.Воробцова
В.В. Використання інформаційних технологій навчання на уроках української мови
і літератури // http://www.nbаv.gov.ua.2.
3.
Коменський Я.А. Велика дидактика // Вибрані педагогічні твори. – К., 1940.
–Т.1. –С.159.
4. 1.Національна
доктрина розвитку освіти . -17 квітня
2002 - №347/2002.
УПРОВАДЖЕННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ СЛОВЕСНОСТІ
4/
5
Oleh
Unknown