У статті описано аналіз стану, проблеми та перспективи
розвитку інклюзивної освіти в Україні. Висвітлено низку чинників, що
перешкоджають впровадженню та розвитку інклюзивної освіти.
Одним із найефективніших засобів адаптації людей до
сучасного життя є освіта як організований педагогічний процес наукового
пізнання, розвитку, спілкування і творчості.
Перед нашим суспільством стоїть гостра проблема залучення
наших співгромадян, що мають деякі особливості фізичного розвитку в соціум,
проблема їх активної адаптації, соціалізації та розвитку в рамках суспільства і
на благо суспільства.
Завдяки небайдужим батьківським об’їданням, вітчизняна
інклюзія, починаючи з 90- х, активно розвивалася. Про неї почали говорити на
офіційному рівні, її зрозуміли як щось необхідне і корисне.
Основною умовою успішного навчання дітей з особливими
освітніми потребами в умовах загальноосвітнього навчального закладу є
обґрунтування й запровадження в навчальний процес індивідуальної програми
розвитку із гнучкою варіативною структурою її компонентів, а саме:
індивідуального навчального плану, індивідуальної навчальної програми, системи
необхідних адаптації та модифікації, комплексу додаткових послуг, які б
забезпечили навчання таких учнів у відповідності з їхніми можливостями та з
урахуванням додаткових потреб. Створення індивідуальної програми розвитку у
співпраці з батьками та іншими фахівцями все ще залишається новою практикою для
педагогів, які працюють в інклюзивних групах чи класах дошкільних і
загальноосвітніх навчальних закладах. Утім, їх досвід надзвичайно важливий для
формування та поширення знань не тільки про розробку індивідуальних програм
розвитку, а й про інклюзивну освіту загалом.
Підготовка вчителя загальноосвітньої школи до роботи в
інклюзивному класі є складною, багатоаспектною, комплексною проблемою.
Майбутній вчитель початкової загальноосвітньої школи повинен набути рівня
професійної кваліфікації, інтегрованих наукових знань про особистість та її соціалізацію,
зокрема про особистість із психофізичними та мовленнєвими порушеннями в
контексті корекційної педагогіки. Він має бути компетентним учасником
педагогічного процесу, здійснювати кваліфіковану професійну діяльність з
різними колективами та соціальними групами учнів, їхніми батьками.
Вивчаючи досвід впровадження інклюзії в Україні, стикнулися з низкою проблем впровадження інклюзивного
навчання в Україні.
Можна виділити основні проблемні питання:
1)
Проблеми кадрового забезпечення(
в школах не вистачає спеціалістів: асистентів вчителів, психологів, медичних працівників; а, ті спеціалісти, які працюють
перевантажені обов`язками).
2) Проблеми матеріально-технічного забезпечення. Не у
всіх школах створені спеціальні умови для якісного опанування учнями з
особливими освітніми потребами знань відповідно до спеціального державного
стандарту.
3) Проблеми професійного характеру(професійна
підготовка). Відсутність мотивації: фінансового забезпечення з боку держави,
особистісної мотивації. Зміст роботи деяких спеціалістів, зокрема логопедів в
інклюзивних школах змінюється, вони виявляються неготовими до таких змін. Деякі
вчителі навіть після перекваліфікації погано розуміють механізми розвитку дітей
з особливими освітніми потребами, зокрема з ТПМ, структуру їхнього дефекту,
особливості розвитку.
4) Не реалізований
особистісно орієнтований підхід до визначення змісту, обсягу й характеру
навчального матеріалу на кожний урок, форм і методів навчання, темпу навчальної
роботи, які б максимально відповідали пізнавальним можливостям школярів, немає
наукового обґрунтування навантаження спеціалістів, спеціальних методичних
матеріалів для роботи в інклюзивних класах по всім нозологіям, адаптованих
підручників для дітей з особливими освітніми потребами.
Побудова ефективної
системи інклюзивної освіти в Україні можлива на основі взаємодії різних
факторів, перш за все, покращення фінансування освіти, вдосконалення її
нормативно-правового поля, поліпшення методичного та кадрового забезпечення. На
мою думку, норми з навчання таких дітей доцільно інтегрувати в існуюче освітнє законодавство.
Також потрібно створити необхідні умови для повноцінного навчання дітей з
особливими освітніми потребами в навчальних закладах, включаючи підготовку
педагогічних працівників, надання індивідуальної підтримки в ході отримання
освіти з урахуванням потреб дитини, отриманні та обробці інформації для
засвоєння навчальної програми, забезпечити державну підтримку.
Отже, інклюзивне навчання в загальноосвітніх закладах
відображає одну з головних демократичних ідей – усі діти є цінними й активними
членами суспільства. Інклюзія означає розкриття кожного учня за допомогою
освітньої програми, яка є достатньо складною, але відповідає його здібностям.
Вона враховує потреби, а також спеціальні умови та підтримку, яка
забезпечується медико-соціальним та психолого-педагогічним супроводом. Але саме
головне – дитина вчиться життєдіяльності в оточенні здорових дітей, що формує
спрямованість до повноцінного життя, до усвідомлення власної спроможності,
підвищення якості власного буття.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1.
Ашиток Н. Проблеми
інклюзивної освіти в Україні / Н. Ашиток // Людинознавчі студії. Педагогіка.
–Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка. – Випуск 1
(33).
2.
. Софій Н.З., Найда
Ю.М. Концептуальні аспекти інклюзивної
3.
освіти / Інклюзивна
школа: особливості організації та управ-
4.
ління :
[навч.-метод. посіб.] / [А.А. Колупаєва, Ю.М. Найда,
5.
Н.З. Софій та ін.]
; за заг. ред. Л.І. Даниленко. – К., 2007. – 128 с.
АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
4/
5
Oleh
Unknown
5 Комент.
Залишити коментар.Шановна Світлано Володимирівно, Ви у своїй статті розглянули одне з найболючіших питань сучасного освітнього процесу. Адже завдяки інклюзивному навчанню наші дітки з особливими освітніми потребами мають успіхи у своєму розвитку та навчанні. Ви безпосередньо під час роботи зіткнулися із описаними Вами проблемами інклюзивної освіти, тож бажаю Вам лише натхнення, сил, витримки та терпіння, долаючи труднощі і йдучи лише вперед!
ReplyГарно описаний досвід, Творчих Вам злетів!!!
ReplyДуже болюче питання-інклюзія. Було б дуже добре,щоб в кожному навчальному закладі були спеціалісти, які необхідні кожній дитині, що навчається за інклюзивною освітою:психолог, логопед, дефектолог та інші.Нажаль є болючим питанням окреме приміщення для додаткової роботи з цими дітками.Важко працювати вчителю на уроці з учнем, коли наповнюваність у класі більша 20 , а допомога треба не тільки учню що навчається інклюзивно, а й іншим учням у класі. Є велика необхідність в помічнику вчителя.
ReplyПсихолог ДНЗ №3 Король О.А. Ви висвітлили дуже актуальне і важливе питання на сьогоднішній день. І мабуть пройде не один рік поки будуть створені всі умови для інклюзивної освіти, які б відповідали потребам і можливостям кожної дитини не залежно від особливостей її психофізичного розвитку . Але не зважаючи на проблемні питання ми готові робити все, щоб допомогти та підтримати таких дітей у навчанні та досягненні успіхів. Вважаю за потрібним організувати семінари для психологів та вчителів з данного питання.
ReplyГарно висвітлено найголовніші питання проблем та перспектив розвитку інклюзивної освіти. Бажаю сил та витримки.
Reply