середа, 31 січня 2018 р.

РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ ШКОЛЯРІВ ШЛЯХОМ УПРОВАДЖЕННЯ ІКТ

У статті висвітлено питання розвитку пізнавальних інтересів школярів шляхом використання ІКТ. Системність такої роботи гарантує повноцінне засвоєння учнями знань, формування певних умінь та навичок.

Нова школа, нові підходи… Все це ми вже чули не один раз. Але у будь-які часи головним завданням учителя було стимулювання пізнавального інтересу школярів. Сучасна освітня реформа передбачає навчання учнів в умовах наявності в них високого пізнавального інтересу. Тільки в цьому випадку гарантується повноцінне засвоєння знань, формування вмінь та навичок, відкривається шлях до творчості. Нова школа повинна не тільки забезпечити дітей певним обсягом знань, умінь та навичок, а виховати передусім у них потяг до пізнання, самовдосконалення, вміння самостійно здобувати знання. На мою думку, саме пізнавальний інтерес є тією основою, яка забезпечує високу результативність навчального процесу.
Кожен педагог рано чи пізно стикається з такою проблемою, як відсутність інтересу в деяких (якщо не сказати в більшості) учнів до навчання.  Як сказав відомий французький письменник та літературний критик  Анатоль Франс, «щоб перетравити знання, треба поглинати їх зі смаком». Від чого ж залежить виникнення пізнавального інтересу школярів? Я вважаю, перш за все від особистості учня (його рівня знань, досвіду) і, звичайно ж, від способу подачі матеріалу, а це вже повністю залежить від учителя.
Основними засобами стимулювання пізнавального інтересу школярів є різноманітні дидактичні ігри: ігри-змагання, ігри-естафети, рольові ігри, ситуаційні ігри, творчі проекти. Однак варто зауважити, що сучасні діти значно відрізняються від своїх попередників, адже майже всю інформацію отримують не з книг, розповідей чи телепередач, а з Інтернет-джерел, тому  сьогодні на допомогу вчителю приходять цікаві Інтернет-сервіси : Learningapps.org, Zondle,  Фабрика кроссвордов, BrainFlips, ClassTools.NETPurpozeGames,  Puzzing, Wixie. Рушійною силою будь-якої форми гри є емоція, бажання пізнавати нове. Цей вид діяльності спонукає до дії і сприяє виникненню інтересу.
Якщо говорити про уроки літератури, то сьогодні для учнів Інтернет відкриває широкі можливості щодо розвитку пізнавальних інтересів. Не завжди ми можемо відвідати музеї українських письменників, а хочеться якнайповніше розкрити перед школярами особистість того чи іншого автора. Завдяки ІКТ учні можуть побувати у віртуальних музеях, торкнутися першоджерел, відчути атмосферу, в якій свого часу жили і творили відомі письменники.
Найбільш популярні віртуальні музеї України:
·         Кімната-музей Т.Г. Шевченка http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ua&city=24&idm=54&3dtour=1&l=ua;
·         Музей «Заповіту» Т. Г. Шевченка http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ua&city=21&idm=48&3dtour=1&l=ua;
·         Музей «Кобзаря» Т.Г. Шевченка http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ua&city=19&idm=47&3dtour=1&l=ua;
·         Музей Григорія Сковороди http://incognita.day.kiev.ua/museums/skovorodynivka/;
·         Музей Уласа Самчука http://incognita.day.kiev.ua/museums/samchuk/museum.swf;
·         Хата-музей Івана Франка в Криворівні http://www.karpaty.net.ua/virtual-ny-turi/615-muzei-ivana-franka;
·         Віртуальний музей міста Звягель http://www.zwiahel.info/museum/room7.
 Музеї Російської Федерації:
·         Остання квартира Т.Г. Шевченка (м. Санкт-Петербург) http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ru&city=23&idm=45&3dtour=1&l=ua;
·         Віртуальна екскурсія «Пам’ятник Т. Шевченку в Орську»  http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ru&city=10&idm=39&3dtour=1&l=ua;
·         Орський музей Т. Шевченка (м. Орськ) http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ru&city=10&idm=35&3dtour=1&l=ua;
·         Меморіальний музей-гауптвахта Т. Шевченка (м. Оренбург) http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ru&city=9&idm=33&3dtour=1&l=ua
Старшокласники часто готують на уроки літератури проекти. Щоб діти не загубилися у великому потоці інформації, учитель має створити своєрідний дороговказ, за допомогою якого учні знайдуть найбільш цікаву та необхідну інформацію, яка спонукає їх до пізнавальної діяльності.
  Звичайно, хтось скаже, що досить того, що учні заучують напамять правила, якісь алгоритми, тексти, але часто діти при цьому не розуміють їх значення і не вміють застосовувати на практиці. Таке навчання є безплідним. А щоб процес пізнання став захоплюючим, треба зануритися в нього повністю. Якщо таке занурення стає цікавим, то учень докладає всіх зусиль, щоб вийти за межі існуючих знань, а кожен урок стає для нього хвилюючою пригодою.
 
Використана література:
1.     Головач О. П.
Сучасні педагогічні технології: віртуальний музей / О. П. Головач // 
Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка . – 2014. – Вип. 6. – С. 186-191. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/VZhDU_2014_6_35.pdf


Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ ШКОЛЯРІВ ШЛЯХОМ УПРОВАДЖЕННЯ ІКТ
4/ 5
Oleh

2 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Valentina
2 лютого 2018 р. о 07:19

Про системність Вашої роботи по розвитку пізнавальних інтересів школярів знаю не тільки як колега, а і з відгуків дітей про Ваші уроки: школярі їх цінують, люблять, завжди поспішають на заняття, де можна отримати не тільки знання, а і життєву пораду, позмагатися у вправності вести дискусію, познайомитися із філософським баченням сьогодення. Хай повниться криниця Вашої душі творчістю і наснагою до життя!

Reply
avatar
Ірина Соломина
6 лютого 2018 р. о 10:56

Мені свого часу дуже пощастило, бо мала мудрих наставників, які навчили, як правильно диригувати "оркестром" учнів. Дякую, дорога вчителько, і за науку, і за добрі слова!

Reply