середа, 31 січня 2018 р.

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ»..

Важливим завданням кожного суспільства є виховання підростаючого покоління. Великим кроком у цьому напрямку є зміни в підходах до навчання і виховання молоді, запровадження нових стандартів та нового Закону України «Про освіту».

Майбутнє будь-якої держави значною мірою залежить від того, чи зможе вона розумно скористатися талантами своїх громадян. Виграють ті країни, в яких завданням  освіти є пошук талантів молодої людини, розвиток їх та створення умов для їх реалізації. Молоді люди, що вміють творчо мислити, готові бути відповідальними, справжні патріоти, вільно спілкуються рідною мовою, володіють необхідними компетентностями – це запорука розвитку держави.
Ми хочемо мати випускника, який буде цілісною особистістю, патріотом, відповідальним громадянином, інноватором, людиною, що може знаходити унікальні рішення, не губиться, критично мислить і бере на себе відповідальність.
З новими вимогами суспільства змінюються і вимоги до виховання підростаючого покоління. Освіта ХХІ  століття – це освіта для людини.  Її завдання – розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, уміє використовувати набуті знання й уміння для творчого розв’язування проблем, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, прагне змінити на краще своє життя й життя своєї країни.
    Концепція освітнього середовища виникає як один з підходів до трансформації шкільної освіти. Йде пошук альтернативи старій школі: замість виховання слухняних виконавців на потребу держави та промисловості – орієнтація на всебічний розвиток людини; від наповнення знаннями – до розвитку компетенцій; від масового фронтального навчання – до різноманітної за формами особистісно-орієнтованої освіти; від педагогічного впливу – до педагогічної взаємодії, педагогіки партнерства.  Суспільство бажає бачити школу простором розвитку та співпраці, як всередині, так і по відношенню до зовнішнього світу. Таким чином формуються підходи до сучасного освітнього середовища та зокрема до освітнього простору.
       Він різноманітний та гнучкий, придатний для будь-яких освітніх форм, але з урахуванням як характеру діяльності, так і вікових особливостей учнів. Очевидно, що простори для учнів початкової школи будуть відрізнятись від просторів для старшокласників, як за предметно-просторовою організацією, так і за характером оформлення. Розуміння простору як засобу освіти передбачає його сенсомоторну гетерогенність (різноманітність чуттєвих стимулів), семантичність (наповненість змістом), правдивість (відповідність форми та змісту), а також відкритість інтерпретації. Поєднання форм та кольорів в сучасному освітньому просторі скоріше запрошують до пошуку та дослідження, аніж пропонують (чи гірше – нав'язують) готові відповіді, образи чи символи.
             Сучасний освітній простір є індивідуалізованим та персоналізованим – створює неповторне враження, даючи водночас можливість кожному відшукати своє. Простір школи постає місцем, де зустрічаються та взаємодіють учні, вчителі, навколишні мешканці та гості школи, де відбуваються не лише уроки, свята та концерти, але й лекції та семінари, діють відкриті лабораторії та майстерні у різних галузях науки, мистецтва та технологій.
        Ми хочемо мати випускника, який буде цілісною особистістю, патріотом, відповідальним громадянином, інноватором, людиною, що може знаходити унікальні рішення, не губиться, критично мислить і бере на себе відповідальність.
       Новий Закон «Про освіту» дає можливості створити освіту, яка б відповідала викликам 21-го століття. Раніше всі наші освітні заклади стояли на засадах передачі знань. Нині ми говоримо ще й про вміння застосувати їх у житті, про компетентності, цінності. Це ті речі, які конче потрібні і на ринку праці, і для розвитку держави.
Відбуваються зміни на всіх етапах навчання. В системі початкової освіти відбуваються радикальні масштабні інновації. Новий Державний стандарт початкової загальної освіти  несе в собі потужний реформаторський зміст. Освітня державна політика передбачає реалізацію компетентнісного підходу як інноваційного засобу модернізації початкової освіти й досягнення якісно нового результату навчально-виховного процесу з урахуванням пріоритету соціалізації особистості молодшого школяра.
Відтепер оцінювання – це конфіденційна інформація, яка стосується лише вчителя, дитини та її батьків, тобто навчальні досягнення учнів не мають озвучуватися на батьківських зборах чи вивішуватися публічно у вигляді різноманітних рейтингів. Знято оцінювання каліграфії, вимоги до якої були занадто деталізовані в попередній редакції документу, залишено лише вимогу, що письмо має бути охайним та розбірливим. Також учням не будуть знижувати оцінки за “неправильний” відступ кількості клітинок та рядків. Вилучено вимоги та критерії щодо підписання зошитів та щомісячну оцінку за ведення зошитів – МОН відмовилося від радянської традиції регламентації настільки дрібних питань. Більше уваги приділяється саме культурі письма і правилам оформлення робіт.
Новий Закон  України «Про освіту» докорінно змінить навчання у школі.   Загалом початкова освіта триватиме чотири роки. З них перші два — це адаптаційно-ігровий цикл. Упродовж першого-другого класів учень звикатиме до шкільного життя. Навчання протягом цього періоду організовуються ігровими методами й обмежать обсяг домашніх завдань. Навчальні завдання і час на їхнє виконання визначатимуть з урахуванням індивідуальних особливостей школярів. Традиційних оцінок тут теж не буде, адже найважливіше завдання вчителя —підтримувати в кожному учневі впевненість і мотивацію до пізнання.
Другий цикл — основний, це 3-4 класи навчання. Школярі почнуть вивчати основні предмети. Завдання другого циклу — сформувати в учнів почуття відповідальності і самостійність. Дітям має стати набагато цікавіше та зрозуміліше навчатися. Ми хочемо в дітей, особливо в найменших, шестирічного віку, розвивати пізнавальні здатності і любов до навчання. Не відбивати з першого класу, а навпаки — заохочувати. Навчання може відбувається через гру. Учителі мають володіти сучасними методиками, які гарантують засвоєння освітнього Стандарту.
     В усьому процесі навчання, ми вибиратимемо шляхи дружні до дитини і ті, які дадуть найкращий результат. Ми хочемо, щоб діти з радістю йшли до школи.
                                                     Література
1.     Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.- метод.посіб. /О.І. Пометун, Л.В. Пироженко. [за ред.О.І.Пометун]. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.
2.     Проблеми навчального процесу / [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://wiki.ciit.zp.ua/index.php
3.     Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: підручник для студентів педагогічних факультетів / О.Я. Савченко. – К.: Ґенеза, 1999. – 368 с

4.     Сучасні проблеми навчання в початковій школі / [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://sites.google.com/site/alonamoskalova2502/sucasniproblemi-navcanna-u-pocatkovij-skol.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ»..
4/ 5
Oleh

2 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Людмила Ковальова
8 лютого 2018 р. о 05:46

Учителю початкових класів мабуть буде найважче чим всім іншим. Адже докорінні зміни , які починаються з першого класу і стосуються не тільки перекваліфікації вчителя, а й перебудови всієї системи початкової освіти.

Reply
avatar
Світлана
11 лютого 2018 р. о 11:36

Сьогодні неможливо навчати традиційно: у центрі навчально-виховного процесу має бути учень. Від його творчої активності на уроці, вміння міркувати, обґрунтовувати свої думки, спілкуватися з учителем, учнями залежить успіх у свідомому опануванні шкільної програми.

Reply