четвер, 1 лютого 2018 р.

ВИКОРИСТАННЯ ТВОРІВ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО У РОБОТІ З ПЕРШОКЛАСНИКАМИ

Анотація. Діти розуміють ідею лише тоді, коли вона втілена у яскравих образах. Твір і казка є благородне і нічим не замінне джерело виховання любові до Вітчизни.


Виховання громадянина одна з найважливіших завдань сучасної школи. І тут у пригоді стає досвід Василя Олександровича Сухомлинського. Всю увагу Сухомлинський приділяв загальнолюдським цінностям, вихованню гуманізму, працелюбства, любові до життя, прагнення до самовиховання, самовдосконалення. Виховання громадянина, патріота він пов’язував, насамперед, з матір’ю, рідною домівкою, рідною мовою, з Україною.
 Школа не може жити без традицій. Одна з головних традицій школи – уроки мислення. Завдяки їм учні мають можливість висловлювати власні думки про те, що відчувають, спостерігають, досліджують. Під час використання на уроках творів Василя Сухомлинського, що вчать спостерігати, слухати: "Шпак прилетів", "Найкрасивіше і найбридкіше", "Жаба і соловейко", "Як їжачиха приголубила своїх дітей", "Корисний чи шкідливий", "Клен зітхнув", "Лелеки прилетіли" вчитель вчить дітей щиросердності, ціннісного ставлення до природи.
З творами В.О.Сухомлинського учні починають знайомитися з перших днів у школі. Під час навчання грамоти, на хвилинках знайомства з дитячою книгою, на годинах спілкування, читають невеличкі оповідання. Учні переказують, розмірковують, з допомогою вчителя роблять висновки. У творах Василя Олександровича не все просто і ясно дається дітям, але в нього і багато логічних питань, фраз, що змушує дитину невимушено шукати відповіді на них. Чому це так? Бо цікаво, доступно і написано з любов’ю.
Використовуючи спадщину Сухомлинського в своїй роботі, вчитель виховує інтерес до його творчості, розвиває мислення та мовлення учнів, пізнавальні здібності. Вчить школярів наслідувати позитивні риси героїв до прочитаних оповідань, бачити красу навколо себе, словами та емоціями передавати свій настрій, ставлення до баченого. Використовуючи наприклад оповідання В.Сухомлинського "Сергійкова квітка", учні дізнаються про дружбу, відданість, відповідальність.

Пізніше діти знайомляться з книгою В.О.Сухомлинського «Гаряча квітка». На основі прочитаного, учні створюють невеличкі повчальні оповідання, створюють власні проекти, виготовляють авторські міні-книжки, спираючись на власний життєвий досвід. На уроках позакласного читання, присвячених творчості великого педагога, учні залюбки працюють у групах над інсценуванням прочитаних творів, що має позитивний вплив на процес формування комунікативної компетентності.
На сьогоднішній день найбільш доступним засобом пізнання світу для дитини є казки В. О. Сухомлинського. Вони несуть у собі еталони нормативної поведінки, мудрість народів світу, дають можливість прогнозувати події, будувати свою поведінку на основі конструювання моделі оточуючого дитину світу. Як наголошують учені, конкретно-образна форма казки може бути втілена в аналітичну проекцію, і тут казка може виступати в формі навчального засобу, який сприяє не тільки кристалізації абстрактно-логічного мислення, але й слугує синтезу ідеї та образу, предмета і знака, почуття і думки. Завдяки цьому в школяра поглиблюється інтуїтивне, зрозуміле суб’єкту, яким є дитина, відображення дійсності, яке на рівні раціонального може бути для учнів молодших класів невиразним. Аналіз процесів мислення школяра свідчить, що розвиток уяви дитини в початковій школі полягає в переході від репродуктивних її форм до творчої раціональної переробки уявлень, від простого їх комбінування до логічно обґрунтованої побудови нових образів . Тому розвитку репродуктивної уяви змісту казки в учнів початкових класів, як наголошував В. О. Сухомлинський, важливо надавати особливої уваги. На переконання психологів, якщо систематично не розвивати відтворювальну уяву в молодших школярів, то це з часом неминуче призведе до гальмування процесу образного сприймання не тільки у цьому віці, а й на наступних більш "дорослих" етапах .
Зазначимо, що педагогічні, літературні твори видатного педагога відзначаються високим рівнем духовності, демократизмом, гуманізмом, спрямовані на творчий розвиток дитини, сприяють утвердженню пріоритетів загальнолюдських і національних цінностей у суспільстві. Це: «Дід Осінник» «Пелюстка і квітка», «Добре слово» та інші.
У багатьох своїх творах він радив учителям, батькам брати все цінне, практично-корисне, створене народною педагогікою, і створювати умови морального виховання дітей, які століттями діяли в українських родинах. Знаючи це, можна широко використовувати казки, оповідання, приказки і прислів’я, пісні, народні традиції й обряди у повсякденній учительській роботі
Отже, літературна спадщина В.Сухомлинського є незаперечною універсальною скарбницею для використання у роботі з дітьми під час урків та в пзауроний час.

Бібліографія

1.     Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину (Поради вихователям) / В. О. Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1975. – 253 с
2.     Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям // Сухомлинський В. О. Вибрані твори: в 5-и томах. – К.: Радянська школа, 1977. – Т. 2. – С 5 – 279.

3.     Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський  //Вибр. твори: В 5-ти т.  Т. 2.  К.: Рад. школа, 1976. – С. 419-654.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
ВИКОРИСТАННЯ ТВОРІВ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО У РОБОТІ З ПЕРШОКЛАСНИКАМИ
4/ 5
Oleh

2 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Інна Лимборська
1 лютого 2018 р. о 08:34

В.О. Сухомлинський зробив безцінний внесок у педагогічну спадщину. Саме в цій спадщині кожен вчитель може знайти для себе, як для педагога, цінні поради та вказівки, які допоможуть у вихованні і навчанні підростаючого покоління та розвитку їхнього мовлення. Так як в Наталії Володимирівни учні 1 класу, то звісно,що спадщина В.О. Сухомлинського для неї досить доцільна. Саме завдяки порадам В.Сухомлинського виховується справжня людина.

Reply
avatar
Unknown
10 лютого 2018 р. о 12:35

Спадщина В. О. Сухомлинського безцінна, його твори невмирущі. І завдання вчителя, працюючи з дітьми, вміло використати силу слова великого педагога. Це вдається Наталії Володимирівні. Автор статті поділилася досвідом роботи з оловіданнями і казками В. О. Сухомлинського,не тільки з точки зору вчителя, вихователя , а й з точки зору психолога (що зацікавило особливо) - розвиток уваги, уяви, мислення,абстрактного мислення, логіки, інтуїції, фантазії ,тощо.

Reply