понеділок, 29 січня 2018 р.

ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА ТЕХНОЛОГІЇ ЯК АКТУАЛЬНИЙ АСПЕКТ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ

В Україні відбувається становлення високотехнологічного інформаційного суспільства. Сучасна фізика стала невід’ємною складовою загальної культури цього суспільства . Тому необхідно підвищувати якість та Найголовніший фактор,на мою думку, що впливає на результат навчання, на бажання вивчати той чи інший предмет - це мотивація учнівської пріоритетність шкільної природничо-математичної освіти діяльності.
Учні повинні зрозуміти , чи знадобиться це йому в подальшому житті. 

Фізика - це фундаментальна наука. Вона « вивчає загальні закономірності перебігу природних явищ, закладає основи світорозуміння на різних рівнях пізнання природи й надає загальне обґрунтування природничо-наукової картини світу»[1].

Ефективним шляхом оновлення змісту шкільної освіти, запровадження навчальних технологій, узгодження їх із сучасними потребами, інтеграції

до світового освітнього простору є орієнтація освітнього процесу на компетентнісний підхід та створення ефективних механізмів його впровадження.

Головною метою якості шкільної освіти є досягнення учнями такого рівня освіченості, який би відповідав їх особистісному потенціалу і тим самим створив би основу для провадження освіти і власного розвитку[2].

Фізика , як і інші шкільні предмети, робить свій внесок у формування ключових компетентностей, таких як :

- спілкування державною мовою (описувати етапи проведення фізичного експерименту, використовуючи арсенал мовних засобів, грамотно давати відповіді на запитання вчителя, обговорювати проблеми природничого змісту, брати участь у дискусії );

- спілкування іноземними мовами (розуміти фізичні поняття та найуживаніші терміни іноземною мовою, використовувати їх в усних чи письмових текстах);

- математичну компетентність (застосовувати математичні методи для опису, дослідження фізичних явищ і процесів, розв’язування фізичних задач, опрацювання та оцінювання результатів експерименту);

- основні компетентності у природничих науках і технологіях(використовувати знання з фізики для вирішення завдань, пов’язаних із реальними об’єктами природи і техніки);

- інформаційно-цифрову компетентність (використовувати сучасні цифрові технології і пристрої для вивчення фізичних явищ, для обробки результатів експериментів, моделювання фізичних явищ і процесів );

- уміння вчитися впродовж життя (планувати, організовувати, здійснювати, аналізувати та коригувати власну навчально-пізнавальну діяльність);

- ініціативність і підприємливість (оцінювати можливість застосування набутих знань з фізики в майбутній професійній діяльності, для ефективного вирішення повсякденних проблем);

- соціальну й громадянську компетентності (активно працювати в групах, розподіляти ролі, оцінювати вклад власний та інших, приймати виважені рішення, які сприятимуть розв’язанню досліджуваної проблеми чи завдання);

- обізнаність і самовираження у сфері культури(виявляти фізичні явища та процеси у творах мистецтва);

- екологічну грамотність і здорове життя (застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров’я та здоров’я інших)[1].

Однією з умов, що визначає якість шкільної природничо-математичної освіти, є забезпечення необхідним обладнанням навчальних кабінетів з 

природничо-математичних предметів. Основою навчання фізиці в школі є навчальний експеримент. Практична підготовка учнів та якість знань знаходяться в прямій залежності від якості проведення фізичних дослідів, лабораторних та практичних робіт. Фізичний експеримент допомагає учням зрозуміти сучасні фізичні методи дослідження, дає можливість набути практичних навичок.

Для того,щоб програмовий матеріал засвоювався більш ефективно , доцільно застосовувати сучасні інформаційні технології . 

Створення учнями та застосування презентацій з фізики являє собою важливу інтерактивну форму навчальної діяльності, яка сприяє розвитку творчості. 

За даними досліджень, в пам'яті людини залишається 1/4 частина почутого матеріалу, 1/3 частина побаченого, 1/2 частина побаченого і почутого, 3/4 частини матеріалу, якщо учень притягнений в активні дії в процесі навчання. Крім презентацій, на можна використовувати відео фрагменти. Завдяки відео фрагментам на уроках фізики можна збагатити навчальний процес емоційно-образною художньою формою пізнання. 

Програмне середовище SMART Notebook дозволяє створювати анімовані інтерактивні уроки. 

Добірка інтерактивних вправ, використання яких в навчальному процесі зробить уроки більш цікавими та насиченими, значно підвищить пізнавальний інтерес учнів. 

Учитель повинен створити такий навчальний (освітній) "простір", який буде забезпечувати оптимальні умови для формування природничо-математичних понять у молодших школярів; забезпечувати розвиток комплексу базових здібностей учнів; врахувати індивідуально-особистісні особливості дитини (обдарованість, здібності, здоровий психологічний стан, захоплення, гідність) тощо[3].

Таким чином, основними умовами підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти є якісне навчально-методичне, матеріально- технічне забезпечення навчального процесу та готовність учителів до впровадження сучасних технологій навчання. Одним із перспективних шляхів підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти вважаємо підвищення якості освіти шляхом упровадження компетентнісного підходу на рівні Державного стандарту[2].





Список використаної літератури

1..Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів з фізики,2017 рік 


2. Васильченко Л.//Умови підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти: Нова педагогічна думка.- 2014. - № 4 (80)



3. Шевирьова І.Г.// Актуальні проблеми та перспективи розвитку сучасної педагогічної освіти: Науково-методичний збірник матеріалів Днів науки - (Стаханов-Лисичанськ, квітень 2015 р.). – Лисичанськ, 2015. – С. 305 – 310.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА ТЕХНОЛОГІЇ ЯК АКТУАЛЬНИЙ АСПЕКТ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ
4/ 5
Oleh

4 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Тетяна Шверненко
8 лютого 2018 р. о 02:14

Цікавий та корисний матеріал Вашої статті демонструє зацікавленість у створенні освітнього простору, працюючи в якому учні мають можливість розвивати життєві компетентності та удосконалювати їх.
Щодо Інтернет-сервісів, я б порадила ще спробувати ActivInspire та Algodoo. Успіхів.

Reply
avatar
Аристенко Любов
8 лютого 2018 р. о 14:14

Викладаючи хімію та біологію я, Світлано Дмитрівно, дуже розумію вашу стурбованість матеріальною базою природничих кабінетів. І, вважаю, що жодна інформаційна технологія не замінить «живого» експерименту. Сподіваюсь, що МТБ кабінетів НУШ буде відповідати всім вимогам до кабінетів

Reply
avatar
Pavel
8 лютого 2018 р. о 14:48

Використання сучасних освітніх технологій та креативний підхід до викладання фізики, гарантовано покращує рівень знань учнів. Успіхів Вам в реалізації освітньої реформи.

Reply
avatar
Світлана
9 лютого 2018 р. о 14:34

Щоб зробити навчання учнів більш якісним та сучасним потрібно запроваджувати STEM -навчання на засадах особистісно зорієнтованого, діяльнісного і компетентнісного підходів.Раджу,в рамках роботи ШМО вчителів природничо-математичного циклу, підготувати з учнями проект, що буде носити міжпредметний характер та допоможе розв'язати життєву проблему. Успіхів!

Reply