середа, 31 січня 2018 р.

Теоретичні аспекти впровадження досвіду В.О. Сухомлинського в початковій школі

 В творах В.О. Сухомлинського піднімаються і вирішуються найважливіші проблеми виховання і навчання. Наведено перевірені багаторічним практичним досвідом відповіді на важливі питання про те, як саме потрібно виховувати дітей і підлітків, щоб вони стали свідомими і активними громадянами, патріотами своєї країни

       Науково-педагогічна спадщина  В.О. Сухомлинського з роками не втрачає своєї актуальності , а відкривається все новими і новими гранями. Вона стосується найважливіших педагогічних проблем і допомагає їх вирішенню на рівні вимог сучасної педагогіки.
        Педагогічна творчість ученого спрямована на проектування особистості дитини, на перспективу її розвитку і є цілісною педагогічною системою особистісно-розвивального навчання, а отже є основою  школи нового типу.
        Педагогіка В.Сухомлинського є особистісно-орієнтованою, базується на дитиноцентризмі, за якого дитина – людина розглядається як найвища цінність. Вона має бути оточена добром, ласкою, повагою, мудрою любов’ю; мати право на власну думку і власну помилку, відчути її наслідки і зробити певні висновки; бути активним учасником педагогічного процесу, що в результаті сприятиме виробленню гуманних поглядів на життя та дотриманню гуманістичних принципів у життєвих контактах з оточенням.
      Сьогодні  визначено основні принципи особистісно-орієнтовного навчання, які розвинув Василь Олександрович у своїх працях:
Принцип неповторністі  кожної  дитини.
«У практиці своєї виховної  роботи ми виходимо з того, що кожна людина неповторна..» - пише Василь Олександрович у праці «Духовний світ школяра» [15, Т.1, c. 284]. Cаме з нього випливає положення про дитину як найвищу цінність і, відповідно, головного суб’єкта навчально-виховного процессу.
- Принцип  визнання  відсутності  нездібних  дітей.
«У кожної людини є задатки, обдаровання, талант до певного виду або кількох видів діяльності,»  - пише він, але, щоб розкрити їх, потрібно створити для дитини «належні умови», застосувати «вміле виховання». Потрібно «поважати в кожному учневі людину, виявляти до нього гуманне ставлення», тобто «розкрити в ньому таку людську неповторність».
- Принцип  урахування  розумових  здібностей.
«Ми бачимо, що дискретність роботи мозку проявляється у дітей по-різному: в одного ця робота дуже швидка, в іншого — повільна, звідси — кмітливість і
некмітливість, тямущість і нетямущість, міцність і неміцність пам’яті, сильно і слабко виражена здатність до оволодіння знаннями»[«Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості», Т. 1. — С.98]. 
- Принцип  індивідуалізації  навчально-виховного  процесу.
Сухомлинський зазначав, що мистецтво й майстерність навчання й виховання полягає у тому, щоб, розкривши сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці. А це означає, що в навчанні має бути індивідуалізація – і в змісті розумової праці, і в часі.
- Принцип врахування  індивідуальних  особливостей  учнів.
Природні задатки, нахили, обдарування складають зміст індивідуальних особливостей учнів. «Помітити в кожній дитині її найсильнішу сторону, знайти в ній ту «золоту жилку», від якої починається розвиток індивідуальності, добитися того, щоб дитина досягла видатних для свого віку успіхів у тій справі, яка найбільш яскраво виявляє, розкриває її природні задатки» [«Павлиська середня школа» Т.4. — С.19]. 
- Кожен учень – особистість.
«Жива істота, яка з вашою допомогою пізнає світ, поступово стає особистістю, — пише В.О.Сухомлинський у праці «Сто порад учителеві». «Виховання людської особистості — це насамперед виховання почуття власної гідності» [Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т. Т.5. — С.246]. Тобто особистість — це індивідуум з почуттям власної гідності.
Вчитель і учень є рівноправними учасниками навчально-виховного процесу.
- Принцип  отримання  позитивних  почуттів  від  навчання.
В. О. Сухомлинський вважав природу найважливішим засобом виховання почуття  прекрасного і гармонії. Перші істини діти повинні отримувати з оточуючого світу.
- Принцип  навчання  через  подолання труднощів.
На думку вченого-педагога, дитинство не повинно бути постійним святом, якщо немає трудової напруги, посильної для дітей.
- Принцип  дослідницького  підходу  до  предмета  вивчення.
Сьогодні цей принцип широко використовується у навчанні під назвою проблемного. Шкільна пошуково-дослідницька діяльність — один із аспектів самостійного добування знань учнями, якому В.О.Сухомлинський надавав великого значення. "Важко переоцінити роль знань, — пише В.О.Сухомлинський, — що узагальнюють численні факти, явища, події, якщо вони здобуті самостійними розумовими зусиллями учнів у процесі аналізу" [Сухомлинський В.О. Вибр. тв. В 5-ти т. — , Т.5. - С.60—61].
- Принцип обов'язковості самостійної розумової праці учнів у процесі навчання.
"Навчання стає працею за тієї умови, — пише Василь Олександрович у праці "Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості", — коли учень самостійно добуває знання. Це необхідно не лише для міцності знань. Самостійне добування знань породжує зрілість думки" [Сухомлинський В.О. Вибр. тв. В 5-ти т. — Т.1. — С.89].
-  Принцип людяності, чуйності і тактовності по відношенню до учнів.
Поважне ставлення до людської гідності дає змогу зберегти всі гарні людські якості: доброту, людяність, невгамовність і не дає змоги розвинутися поганим властивостям – безсердечності і жорстокості.
- Принцип розуміння оцінки знань учнів як інструмента виховання.
«Оцінка морально виправдана тільки тоді, коли вчитель оцінює не здібності, взяті, так би мовити, у чистому вигляді, а єдність праці і здібностей, причому на перше місце ставиться праця»[«Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості»  Т1.- С.84].
«Оцінка повинна винагороджувати працелюбство, а не карати за лінощі та нерадивість. Дитина мусить усвідомлювати оцінку як результат розумових зусиль».
- Принцип взаємодії колективу і особистості.
«Дитячий колектив – найсильніший засіб виховання, коли він створюється в спільній творчій діяльності, в праці, що доставляє кожному радість, розвиває інтереси і здібності»- зазначав В. О. Сухомлинський.
- Залежність учня від вчителя.
«Пам'ятайте, — пише Василь Олександрович у статті «Залежить тільки від нас», — що кожна дитина приходить у школу зі щирим бажанням добре вчитися. Воно ніби яскравий вогник, що освітлює світ дитячих турбот і тривог. Дитина несе його нам, учителям, з безмежною довірливістю. Цей вогник легко погасити різкістю, грубістю, байдужістю, невірою в неї, дитину" [Сухомлинський В.О. Вибр. тв. В 5-ти т. Т.5. — С. 285].
- Навчально-виховний процес – складна система.
Розвиток індивідуальних здібностей і нахилів учнів є найголовнішим завданням у системі навчально-виховної роботи.
   Зважаючи на вищевикладене, ми можемо сформулювати  завдання  програми навчання і виховання молодших школярів
- розвивати у дітей мислення, увагу, спостережливість;
- навчити емоційно-естетично сприймати навколишнє довкілля, сприяти розвиткові дитячої уяви та фантазії;
- виховувати національні почуття, адже «розум людини, що формується, вбирає в себе ідеологію і психіку народу, його переконання, традиції, інтелектуальну, моральну, естетичну культуру»; 
- розвивати почуття прекрасного, розуміти і відчувати красу рідної природи, рідного слова;
- створювати й зберігати традиції в колективі;
- спонукати дітей до творчості, фантазії ( вчити складати казки, віршики, оповідання).
    Казка – мова дитинства, без неї неможливо уявити мислення на певному ступені розвитку людини. Це добре розумів В.О.Сухомлинський, тому, мабуть, і приділив цьому жанру велику увагу. Він стверджував, що казки роздмухують вогник думки й мови, адже діти мислять образами. Твори письменника не зводяться до моралізування, вони пояснюють усе через диво, їх слово захоплює і веде  незвичайний і дивовижний світ, вчинки ж аналізуються з боку совісті, бо без неї не буває доброти й людяності.

  Діти з допомогою казок і опові­дань В.Сухомлинського вчаться аналізувати, порівнювати, синтезувати, робити узагальнення і висновки. Це багатий ґрунт для плідної праці педагога і дітей.
    Гра є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю для молодших школярів. Саме в грі виявляються і розвиваються різні сторони дитячої особистості, задовольняється багато інтелектуальних та емоційних потреб, складається характер. В. О. Сухомлинський писав, що без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку. Саме використання ігрових прийомів дозволяє виконати соціальне замовлення – формування творчої індивідуальності.
     З творами В.О.Сухомлинського учні починають знайомитися з перших днів у школі. Під час навчання грамоти, на хвилинках знайомства з дитя­чою книгою, на годинах спілкування, читають невеличкі оповідання педа­го­га і спрямовують думку дітей на виховну цінність такого твору. Учні пере­казують, розмірковують, з допомогою вчителя роблять висновки. У творах Василя Олександровича не все просто і ясно дається дітям, а в нього і багато логічних питань, фраз, що змушує дитину невимушено шукати відповіді на них. Чому це так? Бо цікаво, доступно і написано з любов’ю.
    На основі прочитаного, учні створюють невеличкі повчальні оповідання, створюють власні проекти, виготовляють авторські міні-книжки, спираючись на власний життєвий досвід. На уроках позакласного читання, присвячених творчості великого педагога, учні залюбки працюють у групах над інсценуванням прочитаних творів, що має позитивний вплив на процес формування комунікативної компетентності.
     Літературна спадщина В.Сухомлинського є незаперечною універсальною скарбницею для використання у роботі з дітьми під час формування комунікативної компетентності молодших школярів.
    Твори педагога-письменника багаті на емоційно-привабливі образи, тому викликають співпереживання, спонукають до емоційно-оцінних суджень. А якщо в дитини виникає співчуття до персонажів, то воно перенесеться в реальне життя.
   Вчити, виховувати, розвивати дитину важко, відповідально, але й радісно. На наших очах відбувається справжнє диво: з невмілого, невпевненого в собі малюка виростає особистість, яка мислить, аналізує, доводить свою думку, аргументує, приймає рішення, несе відповідальність за нього, багато вже знає і навчає інших.
                                                          Література:

   Сухомлинський, Василь Олександрович. Вибрані твори : в 5 т. - Київ : Радянська школа, 1976.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
Теоретичні аспекти впровадження досвіду В.О. Сухомлинського в початковій школі
4/ 5
Oleh