Інформаційно-комунікаційна
компетентність є однією з ключових компетентностей сучасної освіченої
особистості. Стаття розкриває основні аспекти
використання ІКТ в роботі вчителя історії.
Нова українська
школа – це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до
їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути
відповідальними громадянами. У педагогічних колах України активно
обговорюються питання: що таке школа XXI століття? Як організувати безперервне
навчання педагогів, щоб їхні знання відповідали вимогам сучасності? Які навички
потрібні нашим вихованцям, щоб бути успішними у житті?
Стрімке
зростання обсягів інформації й упровадження інформаційних технологій в усі
сфери життєдіяльності людини висувають нові вимоги і перед педагогами. На
сьогодні, без використання інформаційно-комунікаційних засобів неможливо
забезпечити рівний доступ до якісної освіти для всіх учнів.
Сучасний інформаційно-освічений
вчитель повинен не лише вміти знайти відповідну інформацію з різних джерел, а
використати та застосувати цю інформацію відповідно в багатьох фахових ситуаціях.
Використання ІКТ стимулює також професійне зростання
учителя, сприяє його самовдосконаленню, самореалізації в нових формах. Комп’ютерні технології, з одного боку, стали незмінними помічниками вчителя історії, спростили роботу, а з іншого – вивели методику
викладання на новий рівень.
У час активного розвитку інформаційного середовища
саме життя ставить на чергу дня володіння технічними засобами навчання
сучасного типу: комп’ютер, інтеративна дошка, мультимедійний проектор, тощо.
Організовуючи методичну роботу з
вчителями історії, часто надаю методичні рекомендації щодо можливостей використання
ІКТ вчителями в освітньому процесі. Зокрема,
1. В ситуації, коли заклади не забезпечені необхідним
сучасним картографічним матеріалом на
допомогу вчителям
історії може прийти соціальний сервіс Веб
2.0. Одним з них є Вікімапія (http://wikimapia.org). Це
сайт, на якому карта світу створена на основі фотографій, зроблених з
космічного супутника. Ще один цікавий геосервіс – «Panoramio» (http://www. panoramio.com) може зацікавити вчителя історії величезною
кількістю фотографій.
2. Організація віртуальних екскурсій з використанням
мультимедійних ресурсів Інтернету. Не слід забувати про значний виховний
потенціал ІКТ які дозволяють позитивно впливати на формування естетичних смаків
учнів, залучати дітей до ознайомлення з світовою та національною культурною
спадщиною через організацію заочних екскурсій музеями світу. Знайти електронні
адреси сайтів музеїв України можна знайти на головній сторінці порталу
"Музейний простір України" (http://museum/).
3. Використання блогу як медіа – освітньої технології в
процесі навчання історі
4. Створення комп’ютерних тестів з історії (програма
MyTest)
5. Підготовка до ЗНО (онлай – тестування)
6. Використання готових програмних продуктів (енциклопедій, словників, тощо)
7. Використання і підготовка
власних дидактичних вправ в сервісі Learninq Apps( http://history-mv.blogspot.com/2018/01/learningapps.html)
8. Використання комп’ютерних програм для створення
мультимедійних планів - конспектів.(наприклад,у вигляді
створення ментальних карт https://www.mindmeister.com/856371696?t=Qd6dWX4HM8
9. Використання інтерактивної дошки на уроках історії.
10.
Використання
відео та
фотосвідчень на уроках історії (https://www.google.com/culturalinstitute/beta/category/event?tab=pop&date=1980)
11.
Обмін інформацією
з колегами через наявні персональні блоги, сайти.
Тож, як методист, визначаючи зміст і форми методичної
роботи з учителями історії, враховую вимоги шкільної історичної освіти
відповідно до Державного стандарту освітньої галузі „Суспільствознавство”.
Формування і розвиток
інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів історії Маловисківського
району продовжуємо впроваджувати через такі форми методичної роботи:
·
Семінари - практикуми з питань удосконалення ІКТ
·
індивідуальні
консультації за запитом;
·
проведення районних інтернет - конференцій;
·
проведення віртуальних семінарів (проведено вже 3 такі
семінари : https://history-mv.blogspot.com/p/blog-page_18.html)
Вагоме місце серед форм методичної роботи займають інтернет-конференції та віртуальні семінари. Інтернет-конференція дає можливість швидко
знайомитися з педагогічним досвідом, доводити до відома широкого кола педагогів
власні судження, висновки і пропозиції. І це можна робити, не полишаючи
робочого місця, не затрачати час на переїзди, тощо.
В 2018 році шляхом проведення чергового віртуального семінару вчителі
історії вчилися створювати і використовувати ментальні карти ( https://mentalnakarta.blogspot.com/)
Коли йде мова про освітні технології, то вони повинні відповідати сьогоднішньому дню, а
вчитель, освітянин має завжди бути попереду. Тож персональний блог все більше
набуває популярності серед вчителів історії району.
Він став особливою формою професійного портфоліо, доступного в мережі
Інтернет, структура якого дозволяє не лише представити власні розробки в різних
форматах, а й організувати спілкування з колегами з використанням вбудованого
блогу, за допомогою коментарів, особистих повідомлень, форуму.
З 2012 року функціонує блог методиста Паливоди О.Л. Вчителями історії також
створені персональні блоги: «Кліо», «Літопис», «Історичні діячі», «Часопис»,
«Феміда», «Історія в школі», Історія в Плетеноташлицькій школі», тощо. Переглянути
зміст блогів можна за посиланням http://history-mv.blogspot.com/
Отже, в умовах інформаційного
суспільства педагогічна кваліфікація і майстерність не має обмежуватись тільки
фаховими знаннями. Окрім традиційних педагогічних технологій, учитель історії
покликаний створювати нові можливості для учнів через інновації, застосування
ІКТ і бути здатним постійно покращувати свою педагогічну майстерність.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.
1. Десятов Д.Л. Методика використання інформаційно –
комунікаційних технологій у навчанні історії. /-Х.:Вид.група»Основа»,
2011.-(Б-ка журн.»Історія та правознавство».Вип.6(90))
2. Жалдак М.І. "Комп'ютерно-орієнтовані системи
навчання". Випуск 9. Науковий часопис. – Київ.: НПУ ім. М.П. Драгоманова.
2005. – С. 3-14
3. Жалдак М.І., Хомік О.А. Формування інформаційної
культури вчителя. Режим доступу:
www.icfcst.kiev.ua/SYMPOSIUM/Proceedings/Galdak.doc
4. Нетьосов С.І. Навчання основ правознавства з
використанням інформаційно – комунікаційних технологій. –Х.: Вид.група «Основа», 2010.-(Б-ка журн. «Історія та правознавство».Вип.4(76))
5. Таран.Т. «Використання інформаційно – комунікаційних
технологій на уроках історії» /Методологічні засади історичної
освіти в контексті профілізації старшої школи //МатеріалиВсеукраїнської науково
– методичної конференції 21-22 жовтня 2010 року – Кіровоград, 2012. -291с. –
с.85
6. Фалес Т. «Використання ІКТ як засіб підвищення якості
навчально – виховного процесу» Ж-л «Методист» №8(32), с.36 – 39
ПРОЕКТУВАННЯ СУЧАСНОГО УРОКУ ІСТОРІЇ ЗАСОБАМИ ІКТ
4/
5
Oleh
Unknown