пʼятниця, 2 лютого 2018 р.

Формування здоров'язберігаючої компетентності та екологічне виховання на уроках природничого циклу

Матеріали статті розкривають систему роботи з розв’язання проблеми формування здоров'язберігаючої компетентності та екологічне виховання на уроках природничого циклу. Використання форм методів і прийомів, які сприяють формуванню в учнів здоров’єзбережувальної компетенції.

Актуальним завданням для вчителя є формування ключових компетентностей учнів.

Компетентність (від латинського competentia) означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.

Однією з ключових компетентностей, визначених Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти є екологічна грамотність і здорове життя.

Вивчення предметів природничого циклу забезпечують ефективне сприйняття учнями цілісної науково-природничої картини світу, розуміння ролі та місця, яке відіграє людина в природі. На сьогоднішньому етапі розвитку людського суспільства, як ніколи актуальним є питання екологічної грамотності. Стан навколишнього середовища є одним із чинників стану здоров’я людей.

Людство порушило зв'язок з навколишнім світом, наслідком чого стало загострення проблем екології. Їжа вже не здатна наповнити організм людини усіма поживними речовинами, в ній забагато шкідливих для здоров'я компонентів. Ослаблення імунітету, народження хворих людей – закономірний результат руйнування навколишнього середовища.

Поняття «здоров’я» є фундаментальною проблемою сучасної медико-біологічної науки. Це поняття має багато аспектів, обумовлене низкою чинників та вимагає до себе комплексного підходу. Всі добре розуміють, що «здоров’я – добре, а хвороба – погано». У преамбулі Статуту Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) говориться, що здоров’я – це не тільки відсутність хвороб або фізичних дефектів, а й стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя.

Збереження і зміцнення здоров’я дітей є однією з актуальних проблем охорони здоров’я. Рішення даної проблеми має високу соціальну значущість і входить у число найважливіших завдань держави, оскільки здоров’я дітей становить фундаментальну основу для формування громадського здоров’я, трудового потенціалу країни і є фактором національної безпеки.
Особливого значення стан здоров’я дітей набуває в період несприятливої демографічної ситуації. А в Україні протягом останніх десятиріч склався постійно звужений характер відтворення населення, коли кожне покоління народжених за чисельністю менше покоління своїх батьків і не може поповнити втрати населення внаслідок смерті. Тому формування і збереження здоров’я дітей України стає надзвичайно важливою справою, оскільки це – наше майбутнє і одне з головних джерел повноцінного життя, щастя, радості, успіху. Воно є не лише особистим надбанням людини, а й суспільним багатством, одним із найважливіших показників добробуту народу. Загальновизнано, що інвестування в здоров’я дітей – необхідна умова для забезпечення людського та економічного розвитку. Адже здорові діти мають кращі шанси прожити здорове продуктивне життя. При цьому діти мають право на захист і збереження здоров’я, як громадяни, що живуть у сьогоднішньому світі, а не тільки як «внесок» у суспільство майбутнього.

Тому такими важливими на даному етапі є застосування під час пізнавального творчого процесу здоров’єзберігаючих технологій.

Здоров’єзберігаючі технології дозволять зберегти наявний фізичний стан учнів, сформувати вищий рівень їхнього здоров’я, навичок здорового способу життя, прогнозувати можливі зміни здоров’я та проводити відповідні психолого-педагогічні та реабілітаційні заходи.

Завдання сучасної школи – зберегти, зміцнити здоров'я учнів, сформувати в них відповідальне ставлення до власного здоров'я.

Впровадження здоров'язберігаючих технологій потребує від учителя не допускати перевантаження учнів, визначаючи оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надання, враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості учнів, індивідуальні мовні особливості кожного учня, намагатися планувати такі види роботи, які сприяють зниженню втоми. Здоров'язберігаючі технології передбачають: зміну видів діяльності, чергування інтелектуальної, емоційної, рухової видів діяльності; групової й парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності, вчать вмінню поважати думки інших, висловлювати власні думки, правилам спілкування; проведення ігор та ігрових ситуацій, нестандартних уроків, інтегрованих уроків.
Слід пам’ятати, що психологічний стан і психологічне здоров’я учнів впливає і на фізичне здоров’я .
Ставлення учнів до свого здоров'я, за думкою більшості спеціалістів, є основою здоров'язбереження, так як через мотивацію цього ставлення можна здійснити ціннісно-орієнтовану діяльність дітей та підлітків по збереженню та зміцненню власного здоров'я.
У відповідності до навчальної програми для загальноосвітніх шкіл з географії для 6 – 9 класів наскрізною змістовою лінією є «Екологічна безпека та сталий розвиток».
Метою вивчення наскрізної змістової лінії  «Екологічна безпека та сталий розвиток» є формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, щоб вони зберігали і захищали довкілля і усвідомлювали сталий розвиток, були готові брати участь у вирішенні питань довкілля і розвитку суспільства.
Результатом біологічної освіти в основній школі є: усвідомлення цілісність природи та взаємозв’язок її об’єктів і явищ; піклування про своє здоров’я та здоров’я інших людей; пояснення явищ живої природи, використання наукового мислення; дослідження живої природи, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до довкілля, відчуває красу природи та радість її пізнання, отримує задоволення від інтелектуальної діяльності.
  Змістова лінія «Здоров'я і безпека» торкається всіх без винятку тем програми з хімії, оскільки використання здобутків хімії упродовж усього життя людини тісно пов’язано зі здоров’ям і життєзабезпеченням. Послідовний розвиток цієї змістової лінії у змісті курсу дає учням змогу усвідомити, з одного боку, значення хімії для охорони здоров’я, а з іншого – можливу шкоду продуктів сучасної хімічної технології у разі неналежного використання їх.
У результаті реалізації цієї змістової лінії учень беззастережно дотримується правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами в лабораторії, побуті й довкіллі; обізнаний із заходами безпеки під час реакції горіння, маркуванням небезпечних речовин; усвідомлює залежність здоров’я від чистоти води, повітря, складу харчових продуктів, згубну дію алкоголю на організм людини; дотримується здорового способу життя.
Здоров’язберігаючі технології
Ароматерапія
Ароматерапі́я це стародавнє, вдосконалене віками мистецтво використання ефірних олій, фітонцидів рослин та інших ароматних речовин для укріплення фізичного та психічного здоров'я. Використання ароматичних речовин відоме ще з часів стародавніх культур Єгипту, Індії і Китаю, античної Греції та Риму. Ароматерапевти застосовують ефірні олії, їх розчини в рослинних оліях (жирах), гідрозолі. Ефірні олії використовують в аромалампах. Такий  метод дозволяє корисним речовинам проникати в організм через органи дихання
Заняття на свіжому повітрі
Сучасні діти все менше перебувають на свіжому повітрі. Вони віддають перевагу телебаченню, комп’ютерним розвагам або слуханню музики. Можливо причина підвищення стресів та депресій кроїться саме в цьому. А людині просто необхідно бувати на свіжому повітрі не менш 2-3 годин на добу. Це зміцнює організм, нормалізує нервову систему, укріплює пам’ять та уяву. Тому досить корисним для зміцнення здоров’я буде проведення деяких уроків на свіжому повітрі. Цей прийом дуже часто використовують вчителі американських шкіл.

Психогімнастика
Завданням "психогімнастики” є збереження психічного здоров’я, запобігання емоційним розладам у дитини через зняття психічного напруження, розвиток кращого розуміння себе та інших, створення можливостей для самовираження особистості. Більшість психогімнастичних завдань побудовані на імітації певних почуттів та емоційних станів людини. Решта передбачає відтворення дітьми дій та вчинків уявних героїв.

Дихальна гімнастика та фізкультхвилинка
Оздоровчі хвилинки під час уроків повинні комбінувати в собі фізичні вправи для осанки, вправи для очей, рук, шиї, ніг. Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість, відновити рівновагу учнів. Такі вправи можна досить успішно надавати проводити самим учням або поєднувати з елементами ігор. Наприклад: зараз похиляться вперед ті, у кого день народження взимку та весною… Теж саме зроблять всі, хто народився влітку та восени. А тепер підтнуться ті, хто сьогодні прийшов до школи.

Кольоротерапія
З самого народження кожного з нас оточують кольори, що виявляють вплив на організм, нервову систему та психіку людини, налаштовуючи його в унісон з оточуючим світом. Колір значно впливає на нас: притягує нас і до нас, змушує робити покупки та викликає різноманітні емоції. Зумовлює раптові почуття і навіть фізіологічні реакції, від припливу крові до почуття холоду.
Колір може навіть лікувати. Наприклад, біль знімають відтінки блакитного. А сил надає помаранчевий. Зелений заспокоює. Недарма ми так намагаємось хоча б не на довго вирватись із міста - ближче до природи і її зеленому кольору.
Але окрім безпосереднього використання кольору існують психологічні, дуже дієві, техніки кольоротерапії – методу психологічного лікування з метою розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів


Список використаної літератури

1.     Кириленко С.В. Розвиток педагогічних технологій формування культури здоров’я старшокласників / С. В. Кириленко // Рідна школа. – 2003. – №11 (886). – С. 50 – 55.
2.     Свириденко С. Формування навичок здорового способу життя / С. Свириденко, О. Ващенко // Початкова освіта. – 2007. – №16. – С. 12 – 15.
3.      Свириденко С.О. Активізація пізнавальної діяльності учнів у процесі формування здорового способу  життя / С.О. Свириденко // Сучасні технології навчання в початковій освіті : Матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (13-14 квітня 2006 р.) / Ред. кол.: З.Сіверс, О.Кононко, Е.Белкіна та ін. – К. : КМПУ ім. Б.Д.Грінченка, 2006. – С. 125 – 127.
4.     Хімія 7–9 класи Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
5.     Біологія 7 – 9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

6.     Географія Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
Формування здоров'язберігаючої компетентності та екологічне виховання на уроках природничого циклу
4/ 5
Oleh

5 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Unknown
6 лютого 2018 р. о 07:00

Тема досить актуальна, адже включає проблеми здоров'язберігаючої компетентності та екологічного виховання. Дякую за досвіт.

Reply
avatar
Валентина
6 лютого 2018 р. о 10:50

Світлана Григорівна, дякую за цікаву статтю. Питання, які ви висвітлюєте, є надзвичайно актуальними в наш час. Адже "життя - це дар божий", а "здоров"я - найбільше багатство людини". Здоров"язберігаючі технології, які Ви рекомендуєте застосовувати в педагогічній діяльності, сприятимуть формуванню гармонійно розвиненої особистості.

Reply
avatar
Раїса
8 лютого 2018 р. о 02:25

Світлана Григорівна, дякую за цікаву статтю. .Проблема здоров'я хвилює як вчителів так і батьків.А життя унікальна цінність.Дякую за рекомендації. Успіхів Вам у роботі.

Reply
avatar
Аристенко Любов
8 лютого 2018 р. о 14:23

Світлано Григорівно, думаю, що дійсно обов'язковою умовою ефективного використання здоров'язберігаючих технологій є їх позитивне емоційне забарвлення. Тому гадаю що використання таких технологій в умовах Нової української школи є доцільним.

Reply
avatar
Unknown
10 лютого 2018 р. о 11:26

Дуже цікава стаття! Дійсно, ніхто не заперечуватиме, що здоров’я - найголовніший скарб людини. І дуже прикро, що саме в школі діти часом його втрачають. Обов’язково використаю Ваші пропозиції щодо використання здоров’язберігаючих технологій у своїй роботі .

Reply