вівторок, 30 січня 2018 р.

БІОЛОГІЧНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА ТЕХНОЛОГІЇ ЯК АКТУАЛЬНИЙ АСПЕКТ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ

Сучасний ритм життя змушує цікавитися новинками сучасної техніки звичайну людину, а вчителя тим більше. Сучасні діти «змушують» вчителів вміти користуватися  новомодними гаджетами, цікавитися  новітніми онлайн – сервісами. Теперішнім здобувачам освіти цікавий той вчитель, який говорить з ними на «одній мові» - мові сучасних технологій. От ви, наприклад, помічали, що більшість дітей уже не записують домашнє завдання, вони його фотографують на смартфон? Вчителі старшого покоління говорять, що ними керує лінь, а учні говорять,  що так вони економлять час. Сучасні технології дійсно полегшують життя сучасним дітям, спрощують здобування знань, але нам потрібно правильно спрямувати роботу  учнів у правильне русло.  Іван-Павло ІІ писав: «Сидячи перед екраном і натискаючи на клавіші, людина може піднестися до висот людського генія або опуститись на найнижчі щаблі деградації духу» [1].
Сучасна освіта дійсно змінюється, а до чого приведуть ці зміни покаже лише час… Освітні зміни  кінця XX - початку XXI століття полягають в її спрямованості, цілях, змісті, які орієнтують учня  на «вільний розвиток людини», на творчу ініціативу, самостійність, конкурентоспроможність, мобільність майбутніх фахівців. Тому  все більш актуальним стає компетентнісний підхід у освіті, а формування ключових компетенцій людини є перспективним напрямком в науці і практиці. Сучасна освітня програма забезпечує перехід від предметоцентризму до дитиноцентризму, щоб теза «навчати учня, а не викладати предмет» стала дієвою, а не залишалася гаслом. На підставі компетентнісного підходу, знання мають бути не багажем «про всяк випадок», а ключем до розв’язання проблем, забезпечення успішної самореалізації в соціумі, облаштування особистого життя. Сьогодні неможливо навчити дитину всього, значно важливіше сформувати в неї потребу в неперервній освіті. Тому зміст навчального матеріалу визначено з огляду на корисність, потрібність його за межами школи. Кожен навчальний предмет  розглядається  як засіб розвитку особистості учня.
Метою базової загальної середньої освіти є розвиток і соціалізація особистості учнів, формування їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення та поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін [2].
Компетенція в перекладі з латинської мови означає коло питань, в яких людина добре обізнана, володіє знаннями і досвідом[4]
На думку доктора педагогічних наук Германа Селевко, компетенція – це «…готовність суб'єкта ефективно організувати внутрішні і зовнішні ресурси для постановки і досягнення мети. Під внутрішніми ресурсами розуміються знання, вміння, навички, надпредметні вміння, компетентності (способи діяльності), психологічні особливості, цінності і т.ін.» [3]
Для сучасного учня, основними природничими компетентностями є:
·        Спілкування державною мовою (усно й письмово тлумачити біологічні поняття, факти, явища, закони, теорії; описувати  експеримент, користуючись термінами, поняттями тощо; обговорювати проблеми біологічного змісту; усвідомлювати значущість здобутків біологічної науки, зокрема  досягнень українських учених).
·         Спілкування іноземними мовами (використання іншомовних навчальних  джерел для отримання інформації біологічного змісту;
описувати іноземними мовами, аналізувати та оцінювати роль природних явищ у сучасному світі, доречно використовувати біологічні поняття та найуживаніші терміни в усних чи письмових текстах, читати й тлумачити біологічну номенклатуру й термінологію іноземною мовою; описувати біологічні проблеми; розуміти глобальності екологічні проблеми і прагнути  долучитися до їх вирішення).
·        Математична компетентність (застосовувати математичні методи для розв’язання біологічних проблем, розуміти й використовувати математичні моделі природних явищ і процесів; усвідомлювати важливість  математичних методів у розв’язанні біологічних проблем і задач).
·        Інформаційно-цифрова компетентність (використовувати сучасні цифрові технології та пристрої для спостереження за довкіллям, явищами й процесами живої природи; шукати, обробляти та зберігати інформацію біологічного характеру).
·        Уміння вчитися впродовж життя (організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність ; планувати й проводити спостереження та експеримент, ставити перед собою цілі й досягати їх, вибудовувати власну траєкторію розвитку впродовж життя).
·        Ініціативність і підприємливість (генерувати ідеї й ініціативи щодо проектної та винахідницької діяльності, ефективного використання природних ресурсів; прогнозувати вплив біології на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва; зменшувати ризики й використовувати можливості для створення цінностей для себе та інших).
·        Соціальна і громадянська компетентності(працювати в команді під час виконання біологічних дослідів і проектів, оцінювати позитивний потенціал та ризики використання надбань біологічної науки для добробуту людини і безпеки довкілля; відстоювати власну позицію щодо ухвалення рішень у справі збереження і охорони довкілля, готовність брати участь у природоохоронних заходах)
·        Обізнаність і самовираження у сфері культури (усвідомлення причетності до національної та світової культури через вивчення біології й мистецтва; розуміння гармонійної взаємодії людини й природи).
·        Екологічна грамотність і здорове життя (ефективно співпрацювати з іншими над реалізацією екологічних проектів, розв’язувати проблеми довкілля, залучаючи місцеву громаду ; застосовувати набутий досвід задля збереження власного здоров’я та здоров’я інших) [2].
 Таким чином, випускник основної школи — це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, (володіє  однією чи кількома іноземними мовами), має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатний до підприємливості й ініціативності, має уявлення про світобудову, має бережливе ставлення до природи, безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя [3].
За рейтингами, які щодня нам пропонує інформаційне середовище, у найближчому майбутньому актуальними будуть професії, які на сьогодні багатьом здаються невідомими: персональний бренд-менеджер, проектувальник роботів, дизайнер віртуальних світів,  інженер 3Dдруку та інші. Тому, на мою думку, володіння саме переліченими компетентностями буде незмінним супутником успішної людини майбутнього. 
Література:
1.     Практикум із журналістської практики [Текст]: навчаньний посібник/ Передм. В.П.Мостового. – В.Ф.Іванов, С.В. Штурхецький.- Під ред. В.Ф. Іванова. – К.: видавець О . Зень, 2012. – 320 с.
2.     БІОЛОГІЯ 6– 9 класи  Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів . Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
3.     Інтернет – ресурс// Режим доступу https://uk.wikipedia.org/wiki/
4.     Словник педагогічних термінів // Педагогіка у запитаннях і відповідях. – Кузьмінський А.І.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
БІОЛОГІЧНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА ТЕХНОЛОГІЇ ЯК АКТУАЛЬНИЙ АСПЕКТ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ
4/ 5
Oleh