Положення на яких базуються нові ідеї розвитку освіти у
ХХІ столітті; зміни в цінностях самої
освіти; зміни в початковій освіті
відповідно нового закону «Про освіту»
Здобуття
державної незалежності, докорінні зміни економічної ситуації в Україні сприяли
виробленню нової освітньої політики, яка знайшла відбиття у Державній
національній програмі "Освіта" ("Україна XXI століття"). В концепції цієї програми заслуговують
на увагу такі напрями:
- загальна гуманізація навчальних програм;
- розширення вивчення національної
історії та культури;
- поступове утвердження української мови у сфері освіти;
- надання більшої свободи педагогічній творчості:
- урізноманітнення спектра навчальних закладів з метою урахування інтересів і нахилів підростаючого покоління, а також реальних потреб суспільства.
Основними рисами сучасної людини є освіченість, вихованість.
Освіченість розуміють не тільки як сукупність необхідних для життя й успішної діяльності знань і вмінь, але і як внутрішнє спонукання до їх застосування на основ вироблених особистістю моральних установок, індивідуально значущих цінностей, особистісних смислів, як загальна функціональна грамотність і компетентність у певних сферах. Вихованість – це відповідність поведінки людини моральним нормам конкретного соціуму та загальнолюдським моральним принципам. Провідна роль у формуванні такої особистості належить освіті.
- загальна гуманізація навчальних програм;
- розширення вивчення національної
історії та культури;
- поступове утвердження української мови у сфері освіти;
- надання більшої свободи педагогічній творчості:
- урізноманітнення спектра навчальних закладів з метою урахування інтересів і нахилів підростаючого покоління, а також реальних потреб суспільства.
Основними рисами сучасної людини є освіченість, вихованість.
Освіченість розуміють не тільки як сукупність необхідних для життя й успішної діяльності знань і вмінь, але і як внутрішнє спонукання до їх застосування на основ вироблених особистістю моральних установок, індивідуально значущих цінностей, особистісних смислів, як загальна функціональна грамотність і компетентність у певних сферах. Вихованість – це відповідність поведінки людини моральним нормам конкретного соціуму та загальнолюдським моральним принципам. Провідна роль у формуванні такої особистості належить освіті.
Загальний культурний рівень – це своєрідна перепустка
до неперервної освіти, основа, необхідна для того, щоб навчатися протягом усього
життя; навчитися працювати.
Удосконалюватись у своїй професії – набувати компетентності, яка дає можливість справлятися з різними ситуаціями; навчити жити.
Ці ідеї та принципи покладені в основу розробки змісту 12-річної загальної середньої освіти в Україні.
Удосконалюватись у своїй професії – набувати компетентності, яка дає можливість справлятися з різними ситуаціями; навчити жити.
Ці ідеї та принципи покладені в основу розробки змісту 12-річної загальної середньої освіти в Україні.
Головна мета сучасної школи полягає в тому, щоб створити таку
систему навчання, яка б забезпечувала освітні потреби
кожного учня відповідно
до його нахилів,
інтересів та можливостей. Але зараз навчальний процес у школі зберігає невирішеними протиріччя між зростаючими вимогами суспільства до процессу навчання
і загальним станом цього процесу,
який потребує постійного вдосконалення.
Закон "Про освіту" прийнятий 28 вересня 2017 року – це базовий закон, він не визначає всіх деталей того, як відбуватиметься навчальний процес, але окреслює основні принципи.
Закон "Про освіту" прийнятий 28 вересня 2017 року – це базовий закон, він не визначає всіх деталей того, як відбуватиметься навчальний процес, але окреслює основні принципи.
В контексті
закону «Про освіту» простежимо зміни в початковій освіті:
Для тих, хто
розпочне навчання 2018 року й пізніше, тривалість здобуття повної середньої освіти
становитиме 12 років.
Законом впроваджується
інклюзивна освіта. Зазначено, що заклади
освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для
навчання осіб з особливими освітніми потребами. Уразі звернення особи з особливими
освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в
обов’язковому порядку.
Закон чітко визначає, що мовою освітнього процесу в закладах освіти є
державна мова. При цьому зазначається, що "в закладах освіти відповідно до
освітньої програми можуть викладатися одна або декілька дисциплін
двома чи більше мовами - державною мовою, англійською мовою, іншими офіційними мовами
Європейського Союзу
В законі визначено заклад де
можна буде здобути початкову освіту:
Оскільки до опорної школи багатьом дітям із навколишніх сіл доведеться
їхати в інші населені пункти, законом передбачено створення так званих філій закладу освіти, які не є
окремими юридичними особами.
У філіях можна буде здобути не лише початкову, але й базову середню освіту
(до 9 класу включно). Адже сказано,що
кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в
закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання
особи.
Законом передбачено ДПА після 4 класу з метою моніторингу.
В законі чітко визначено з якого віку здобувається початкова освіта для
здорових дітей та дітей з особливими освітніми потребами:
Початкова освіта здобувається, як правило, з 6 років або 7. А особи з
особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття початкової освіти з
іншого віку, а тривалість здобуття ними початкової та базової середньої освіти
може бути подовжена з доповненням освітньої програми корекційно - розвитковим складником.
Законом
визначено основні форми здобуття освіти:
·
інституційна (очна, заочна, дистанційна, мережева);
·
індивідуальна (екстернатна, сімейна, педагогічний
патронаж, на робочому місці);
·
дуальна.
Сімейна
(домашня) форма здобуття освіти – це "спосіб організації освітнього процессу дітей самостійно їхніми батьками для здобуття формальної
(дошкільної, повної загальної середньої) та/або неформальної освіти".
Законом визначено, де діти
здобувають дошкільну освіту:
·
у закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності;
·
у структурних підрозділах юридичних осіб приватного і публічного
права, у тому числі закладів освіти;
·
у сім’ї – за сімейною (домашньою) формою здобуття дошкільної освіти;
·
за допомогою фізичних осіб, які мають педагогічну освіту та/або професійну кваліфікацію педагогічного працівника,
у тому числі які провадять незалежну професійну діяльність;
·
за допомогою фізичних осіб - підприємців, основним видом діяльності яких є
освітня діяльність.
Новий
закон передбачає можливість навчатися вдома: форми
- дистанційне навчання - коли учень навчається у школі через
інтернет;
- екстернатне навчання, яке перебачає самостійне оволодіння навчальним матеріалом;
- сімейне або домашнє навчання, коли освіту забезпечують батьки;
- педагогічний патронаж –
якщо дитина через стан здоров'я не може відвідувати заняття у школі, за нею
закріплюють вчителя, який навчає її вдома.
Отже,
ухвалення нового закону про освіту –
визначальний крок на шляху освітньої реформи, який визначає її головний зміст і
спрямованість.
Література:
1.Закон
України «Про освіту», 2017 р.
1.Закон України "Про
освіту"(Відомості
Верховної Ради УРСР, 1991 р., № 34, ст. 451 із змінами)
2.Сучасні проблеми теорії і практики школи
та пед. за рубежем. - К., 1994.
3.Тараненко
І.Г.Локшина О. Навчальний режим у європейського співтовариства // Шлях освіти. - 1996. - № 1. - С.35-43.
4.Форбек М. Європейський стандарт шкільної освіти /Освіта. - 1996. - № 1. -
С.28 - 33.
5.Савченко О.Я. Альтернативні можливості початкової освіти// Почат.шк .-1993- №1. –С. 2-7.
3.Тараненко
І.Г.Локшина О. Навчальний режим у європейського співтовариства // Шлях освіти. - 1996. - № 1. - С.35-43.
4.Форбек М. Європейський стандарт шкільної освіти /Освіта. - 1996. - № 1. -
С.28 - 33.
5.Савченко О.Я. Альтернативні можливості початкової освіти// Почат.шк .-1993- №1. –С. 2-7.
6.Чернецька
Т. І. Сучасний урок: теорія і практика моделювання.-К.:ТОВ «Праймдрук», 2011.-
С. 6-8.
АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ»
4/
5
Oleh
Unknown
3 Комент.
Залишити коментар.Ваша стаття, Валентино Григорівно, дуже цікава та актуальна. Зміни в Законі про освіту зараз хвилюють усіх педагогів країни. Ваша стаття демонструє основні ключові зміни в Законі та допомагає орієнтуватися в них, як педагогам початкової, так і середньої ланки.
ReplyУспіхів Вам та творчого натхнення.
Валентино Григорівно, дуже дякую Вам за змістовну статтю, яка допоможе зорієнтуватися у змінах до Закону про освіту. Для нас, вчителів початкових класів, ця стаття зараз саме на часі, адже нововведення в освіті нас хвилюють найбільше.
ReplyТворчих успіхів Вам та натхнення.
Ваша стаття цікава та положення на яких базуються нові ідеї розвитку освіти у ХХІ столітті на доний час актуальні!
ReplyБажаю успіхів!