вівторок, 30 січня 2018 р.

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ»

Положення на яких базуються нові ідеї розвитку освіти у ХХІ   столітті; зміни в цінностях самої освіти; зміни в початковій освіті  відповідно нового закону «Про освіту»

Здобуття державної незалежності, докорінні зміни економічної ситуації в Україні сприяли виробленню нової освітньої політики, яка знайшла відбиття у Державній національній програмі "Освіта" ("Україна XXI століття"). В концепції цієї програми заслуговують на увагу такі напрями: 
- загальна гуманізація навчальних програм;
 
- розширення вивчення національної
 
історії та культури;
 
- поступове утвердження української мови у сфері освіти;
 
- надання більшої свободи педагогічній творчості:
 
- урізноманітнення спектра навчальних закладів з метою урахування
 інтересів і нахилів підростаючого покоління, а також реальних потреб суспільства. 
       Основними  рисами сучасної людини є освіченість, вихованість.
 
Освіченість  розуміють не тільки як сукупність необхідних для життя й успішної діяльності знань і вмінь, але і як внутрішнє спонукання до їх застосування на основ вироблених особистістю моральних установок, індивідуально значущих цінностей, особистісних смислів, як загальна функціональна грамотність і компетентність у певних сферах.
Вихованість – це відповідність поведінки людини моральним нормам конкретного соціуму та загальнолюдським моральним принципам.   Провідна роль у формуванні такої особистості належить освіті. 
  Загальний культурний рівень – це своєрідна перепустка до неперервної освіти, основа, необхідна для того, щоб навчатися протягом усього життя; навчитися працювати. 
Удосконалюватись у своїй професії – набувати компетентності, яка дає можливість справлятися з різними ситуаціями; навчити жити.
 
Ці ідеї та принципи покладені в основу розробки змісту 12-річної загальної середньої освіти в Україні.
Головна мета сучасної школи полягає  в тому, щоб створити таку систему навчання, яка б забезпечувала освітні потреби кожного учня відповідно до його нахилів, інтересів та можливостей. Але зараз навчальний процес у школі зберігає невирішеними  протиріччя  між зростаючими  вимогами  суспільства до процессу навчання і загальним станом цього процесу, який потребує  постійного  вдосконалення.
Закон
"Про освіту" прийнятий  28 вересня 2017 року  – це базовий закон, він не визначає всіх деталей того, як відбуватиметься навчальний процес, але окреслює основні принципи.
В контексті закону «Про освіту»  простежимо  зміни в початковій освіті:
Для тих, хто розпочне навчання 2018 року й пізніше, тривалість здобуття повної середньої освіти становитиме 12 років.
Законом впроваджується інклюзивна освіта. Зазначено, що заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. Уразі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в обов’язковому порядку.
Закон чітко визначає, що мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова. При цьому зазначається, що "в закладах освіти відповідно до освітньої програми можуть викладатися одна або декілька дисциплін двома чи більше мовами - державною мовою, англійською мовою, іншими офіційними мовами Європейського Союзу
В законі визначено заклад  де можна буде здобути  початкову освіту:
Оскільки до опорної школи багатьом дітям із навколишніх сіл доведеться їхати в інші населені пункти, законом передбачено створення так званих філій закладу освіти, які не є окремими юридичними особами.
У філіях можна буде здобути не лише початкову, але й базову середню освіту (до 9 класу включно). Адже сказано,що  кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.
Законом передбачено ДПА після 4 класу з метою моніторингу.
В законі чітко визначено з якого віку здобувається початкова освіта для здорових дітей та дітей з особливими освітніми потребами:
Початкова освіта здобувається, як правило, з 6 років або 7. А особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття початкової освіти з іншого віку, а тривалість здобуття ними початкової та базової середньої освіти може бути подовжена з доповненням освітньої програми  корекційно - розвитковим складником.
Законом визначено основні форми здобуття освіти:
·  інституційна (очна, заочна, дистанційна, мережева);
·  індивідуальна (екстернатна, сімейна, педагогічний патронаж, на робочому місці);
·  дуальна.
Сімейна (домашня) форма здобуття освіти – це "спосіб організації освітнього процессу дітей самостійно їхніми батьками для здобуття формальної (дошкільної, повної загальної середньої) та/або неформальної освіти".
Законом визначено,  де діти здобувають дошкільну освіту:
·                        у закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності;
·                        у структурних підрозділах юридичних осіб приватного і  публічного права, у тому числі закладів освіти;
·                        у сім’ї – за сімейною (домашньою) формою здобуття дошкільної освіти;
·                        за допомогою фізичних осіб, які мають педагогічну освіту та/або професійну кваліфікацію педагогічного  працівника, у тому числі які провадять незалежну професійну діяльність;
·                        за допомогою фізичних осіб - підприємців, основним видом діяльності яких є освітня діяльність.
Новий закон передбачає можливість навчатися вдома: форми
- дистанційне навчання - коли учень навчається у школі через інтернет;
- екстернатне навчання, яке перебачає самостійне оволодіння навчальним матеріалом;
- сімейне або домашнє  навчання, коли освіту забезпечують батьки;
- педагогічний патронаж – якщо дитина через стан здоров'я не може відвідувати  заняття у школі, за нею закріплюють вчителя, який навчає її  вдома.
Отже, ухвалення нового закону про освіту –  визначальний крок на шляху освітньої реформи, який визначає  її головний зміст і спрямованість.

Література:
1.Закон України «Про освіту», 2017 р.
1.Закон України "Про освіту"(Відомості Верховної Ради УРСР, 1991 р., № 34, ст. 451 із змінами)
2.Сучасні проблеми теорії і практики школи та пед. за рубежем. - К., 1994.
3.Тараненко
І.Г.Локшина О. Навчальний режим у європейського співтовариства // Шлях освіти. - 1996. - № 1. - С.35-43.
4.Форбек М. Європейський стандарт шкільної освіти /
Освіта. - 1996. - № 1. -
С.28 - 33.
5.Савченко О.Я. Альтернативні можливості початкової освіти// Почат.шк .-1993- №1. –С. 2-7.

6.Чернецька Т. І. Сучасний урок: теорія і практика моделювання.-К.:ТОВ «Праймдрук», 2011.- С. 6-8.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем ×

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ»
4/ 5
Oleh

3 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Тетяна Шверненко
8 лютого 2018 р. о 23:56

Ваша стаття, Валентино Григорівно, дуже цікава та актуальна. Зміни в Законі про освіту зараз хвилюють усіх педагогів країни. Ваша стаття демонструє основні ключові зміни в Законі та допомагає орієнтуватися в них, як педагогам початкової, так і середньої ланки.
Успіхів Вам та творчого натхнення.

Reply
avatar
Світлана
9 лютого 2018 р. о 00:07

Валентино Григорівно, дуже дякую Вам за змістовну статтю, яка допоможе зорієнтуватися у змінах до Закону про освіту. Для нас, вчителів початкових класів, ця стаття зараз саме на часі, адже нововведення в освіті нас хвилюють найбільше.
Творчих успіхів Вам та натхнення.

Reply
avatar
фізика як веселка
9 лютого 2018 р. о 00:49

Ваша стаття цікава та положення на яких базуються нові ідеї розвитку освіти у ХХІ столітті на доний час актуальні!
Бажаю успіхів!

Reply