Краєзнавство є безцінною
скарбницею збереження
історичного досвіду багатьох поколінь та своєрідним містком, який зв’язує минуле з сучасним і прийдешнім.
Змінюються часи, епохи, люди ... Але
вічним залишається прагнення людини до добра, любові, світла, краси, істини.
Найбільше щастя для школи і батьків - виростити здорових і високоморальних
дітей.
Реформування системи освіти в Україні
нині набуло глобального характеру. Оновлено цілі та завдання освіти, які
закріплено в Державних стандартах базової та повної середньої освіти, що
мають за мету формування в учнів ідентичності та почуття власної гідності в
результаті осмислення соціального та морального досвіду минулих поколінь,
розуміння історії і культури України в контексті історичного процесу.
Одним із основних завдань школи на
сучасному етапі є формування свідомого громадянина, патріота і професіонала.
Патріотизм – це глибинне усвідомлення індивідом своєї єдності з Батьківщиною як
окремою духовною, суспільно-політичною, економічною, культурною, територіальною
цілісністю. З усебічного вивчення під керівництвом учителя природних,
соціально-економічних та історичних умов рідного краю (села, району, міста,
області, школи), тобто з краєзнавства, починається українознавство.
Важлива роль в цьому відводиться вихованню історією, зокрема
засобами історичного краєзнавства, яке виконує не лише науково – пізнавальні, а
й виховні функції. Одне з чільних місць належить вихованню любові і дбайливого
ставлення до рідної землі, – своєї “малої батьківщини”, її історії, поваги до
народних традицій і звичаїв, фольклору, любові до рідної природи. Нема в людини
місця дорожчого, ніж те, де вона народилась, землі, на якій зросла… Щоб
по-справжньому любити рідний край, його слід добре знати, необхідно вивчати
його історію, мову, культуру. Місцевий матеріал, з одного боку,- засіб
активізації пізнавальної діяльності учнів і конкретизації
загальноісторичних подій, а з іншого, - частина системи знань з вітчизняної
історії. Цілеспрямоване вивчення історії рідного краю як невід’ємної частини
історії країни, допомагає вчителеві пов’язувати навчання з життям, виховувати
на прикладі життя батьків, славних земляків - героїв війни і праці, готувати
молодь до трудової діяльності, готовності захищати Батьківщину.
У зв’язку з цим одним з пріоритетних
напрямів патріотичного виховання молоді у Копанській загальноосвітній школі є
краєзнавство. Важливість і значення краєзнавчої роботи важко переоцінити.
Краєзнавство має великі виховні можливості, розширює і поглиблює пізнання,
сприяє фізичному розвитку, збагачує спілкування, закладає основи прикладних
навичок, необхідних в повсякденному житті. Сучасна якісна
шкільна освіта неможлива без дослідницької
роботи учнів. Важливою ланкою в дослідницькій
роботі є історичне краєзнавство, зокрема
краєзнавчо - пошукова робота.
Вчитель разом з учнями приймали участь у
районних проектах «Герої серед нас», де досліджували відомості про учасників
АТО, «Памятки культури та історії рідного краю», у якому вивчали історію
сільської церкви, тощо. Краєзнавча робота дає найбільший педагогічний ефект
тоді, коли вчитель не обмежується передачею готових
відомостей, а організовує учнів на самостійний пошук краєзнавчих
знань. Цим забезпечуються широкі можливості для самостійної
діяльності учнів, пошуку, дослідження і навіть відкриття.
У процесі краєзнавчої роботи учні
самостійно засвоюють матеріал, відпрацьовують вміння та розширюють
загальноосвітні знання. Успішні результати краєзнавчої роботи суттєво залежать
від того, на скільки сам вчитель-краєзнавець зможе зацікавити учнів.
Краєзнавча робота проводиться на уроках
та в позакласній роботі.
Багатогранна позаурочна історико-краєзнавча робота та її тісний зв’язок з
навчальним процесом створюють умови для широкого застосування
знань та вмінь, отриманих від учнів на екскурсіях, у походах та експедиціях,
під час вивчення нового матеріалу, а також для
встановлення міжкурсових і міжпредметних зв’язків. Всі найвидатніші
педагоги світу визнавали, що виховання дитини завжди має грунтуватися
насамперед на культурно-історичних цінностях своєї нації, а вже пізніше
відбувається знайомство з традиціями інших народів.
Школа – це освітній і культурний центр
не лише навчально-виховної, а й краєзнавчо-дослідницької роботи в кожному
населеному пункті. Центром відродження духовної культури села Копанки
став шкільний краєзнавчий музей. В його основу була покладена система
національного виховання з урахуванням вікових особливостей учнів, що включає
такі компоненти як рідна мова, родовід своєї сім’ї, етногенез української
нації, етнографія, історія, природознавство рідного краю, український фольклор
і національне мистецтво, народний календар і національно-релігійні традиції,
родинно-побутові звичаї і обряди, народну медицину і метеорологію та чимало
інших аспектів.
Краєзнавство всебічно розвиває світогляд
учнів, прищеплює їм навички дивитися на світ очима дослідника. Завдяки
краєзнавчим спостереженням відбувається активне засвоєння учнями навчального
матеріалу і набуття ними навичок, необхідних у житті. Краєзнавчий принцип дає
можливість будувати роботу в гуртку за дидактичним правилом — від відомого до
невідомого. Багатогранне і різноманітне життя рідного краю дає невичерпний
цікавий наочний матеріал для навчання і виховання дітей, допомагає поєднувати
теорію з практикою. Значна роль у навчально-виховній діяльності належить
творчо-пошуковій роботі та написанню дослідницьких робіт.
Шкільне краєзнавство виконує двоєдине
завдання: по перше, сприяє всебічному вивченню історії рідного краю; по друге,
допомагає використати історико – краєзнавчий матеріал в навчально – виховному
процесі. Краєзнавство вчить людей любити не тільки свої рідні місця, а й знати
про них, привчає їх цікавитися історією, мистецтвом, літературою, підвищувати
свій культурний рівень. Виховувати і навчати дітей треба так, щоб вони усвідомлювали
себе з одного боку – дітьми своїх батьків, внуками і правнуками своїх предків,
а з іншого боку – дітьми своєї країни. Бо людина лише тоді стає активним членом
нації, коли чітко знає, хто вона, з якого роду, коли дійсно знає свій народ,
його історичну долю, його колію в історичному житті.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Тронько
П.П. Краєзнавство України: здобутки й проблеми. З виступу на ІІІ з’їзді
Всеукраїнської спілки краєзнавців. Історія та правознавство.- 2004.-№ 13-14.
2. Тронько П.П. Краєзнавство на межі
тисячоліть.- Ж. Краєзнавство, № 1-2. -2000.
3. Трубачов С. Роль методів
самостійного набуття знань в організації пізнавальної діяльності учнів.
Рідна школа.- 2001.- № 1.
4. Шейко В.М., Кушнаренко Н.М.
Організація та методика науково-дослідницької діяльності. – К.: Знання –
Прес, 2002.
КРАЄЗНАВСТВО – БЕЗЦІННА СКАРБНИЦЯ ЗБЕРЕЖЕННЯ ІСТОРИЧНОГО ДОСВІДУ НАРОДУ
4/
5
Oleh
Unknown
5 Комент.
Залишити коментар.Заслуговує поваги робота колеги Сергія Юрійовича в напрямку шкільного краєзнавства в Копанській школі. Цей досвід ще раз засвідчує, що краєзнавство є і буде важливою складовою Нової української школи, засобом поглиблення знань учнів та виховання патріотів України. Той факт, що в більшості шкіл району створено музейні експозиції підтверджує його тезу, що саме школа має бути культурним центром села, а музей найбільше затребуваний школярами, що розвиваються як особистості і громадяни.
ReplyСергій Юрійович, я з Вами більше чим згодна, що краєзнавчо-пошукова робота є важливою ланкою в дослідницькій роботі учнів. Бажаю Вам успіхів.
ReplyВ час, коли система освіти переживає реформування, дуже важливо не втратити вже існуючі надбання та напрацювання. Тож, радує той факт, що Сергій Юрійович продовжує та ще більше активізує краєзнавчу роботу в Копанській ЗШ І-ІІ ст. Творчих Вам успіхів!
ReplyСергію Юрійовичу, Ваша робота в напрямку краєзнавства заслуговує поваги. Така робота має виховне значення, поглиблює пізнання світу, розвиває мовленнєві та комунікативні навички . Успіхів Вам!
ReplyТак, колеги, знання історико-краєзнавчої роботи в школі не тільки в тому, що вона сприяє всебічному вивченню історичних та соціально-економічних умов розвитку рідного краю, а й у тому, що дає вчителю можливість вивчити психолого-педагогічні особливості учнів. Вивчити їхні інтереси, участь у суспільно-корисній роботі, виконання індивідуальних завдань історико-краєзнавчого змісту, формує в школярів інтерес до краєзнавчих знань, а через них і до історії. Тож бажаю нашому молодому колезі творчих успіхів!
Reply