вівторок, 30 січня 2018 р.

СУЧАСНИЙ УРОК ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Переконана, що творчий підхід вчителя до викладання зарубіжної літератури допомагає розвивати природні якості учнів, формує їх власні погляди на життя, сприяє повноцінному осмисленню художніх творів. На таких уроках учням завжди цікаво.

             Демократична держава неможлива без гуманізації та гуманітаризації процесу освіти, оскільки саме людина має стати її центром і водночас кінцевим продуктом. Мова має йти про гармонійну особистість, в якій урівноважені і пов'язані розум і почуття. Поважаючи права іншої людини, вона відчуває себе органічною часткою світового співтовариства. Така людина, самостійна і незалежна особистість, має бути укорінена в національному грунті та в загальнолюдській культурі, що і робитиме її органічним чинником розвитку людської цивілізації, людської історії.
Виховання подібної особистості є першочерговим завданням сучасної, нової української школи, відтак роль літератури як предмету гуманітарного циклу, переоцінити неможливо. Саме світова література є складовою частиною історії людського духу, людської індивідуальності в усій її трагічній складності і тільки вона здатна прищепити людині відчуття причетності до загальнолюдської спільноти.
Головним завданням викладання зарубіжної літератури є літературна освіта, розвиток гуманітарної культури та творчих здібностей учнів, виховання у них світоглядних орієнтацій, формування вміння самостійно ознайомлюватись з творами мистецтва слова та свідомо сприймати втілені в них естетичні, духовні цінності, виховання читацьких компетенцій та інших, висвітлених  концепцією нової української школи.
Оновлення шкільної літературної освіти в Україні відбувається на шляху до її особистісної орієнтації, пріоритетності вивчення літератури як мистецтва слова. Об'єктом вивчення літератури є художній твір, його естетична природа та духовно-етична сутність.
Головна мета моєї роботи - навчити школярів сприймати літературний твір як мистецьке явище, розуміти його художню своєрідність, особливості індивідуального стилю автора, розглядати його в контексті розвитку культури. Використовуючи різні форми і методи роботи, намагаюсь виховувати в учнів потребу в гарній книзі, прищеплювати інтерес до читання, формувати високу читацьку культуру.
Щоб робота на уроці була ефективною, дбаю про матеріальне забезпечення робочого місця учня і вчителя. В кабінеті постійно знаходяться програмні вимоги до знань, умінь та навичок, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, словники, тексти художніх творів, методичні посібники, хрестоматії, різноманітні завдання для фронтального та індивідуального використання, зразки аналізу творів тощо.
Працюючи з учнями 5-8 класів, враховую вікові особливості школярів, рівень підготовки і на цій підставі намагаюсь знайти форму навчання, яка може бути ефективною. Звертання до діалогічних (групових) форм навчання підлітків, які відрізняються високим ступенем допитливості, допомагають мені розвивати їх пізнавальну і творчу активність. При вивченні теми "Байки" у шостому класі учні отримують завдання по групам: одна група готує лялькову виставу, друга інсценує байку, третя готує виразне читання за ролями. Такі завдання розвивають увагу, самостійність в рішенні складних задач.
Щоб створити на уроці атмосферу творчості, зацікавити дітей, намагаюсь використовувати елементи театралізації. Наприклад, на уроці за творчістю Мольєра ("Міщанин - шляхтич") пропоную учням такі завдання:
- підготуватися до конкурсу театральних афіш та їх захисту (намалювати афіші, вказати виконавців ролей з числа однокласників, обґрунтувати свій вибір);
- запропонувати своє режисерське рішення постановки п'єси;
- інсценування окремих сцен;
- захист ескізів театральних костюмів.
Урок за темою "Вечори на хуторі біля Диканьки" М.В.Гоголя пройшов у формі ярмарку. При підготовці до уроку учні готували вироби з пластиліну, дерева, соломи, робили вишивки, малювали ілюстрації до оповідань. Використання різних форм діяльності учнів на уроці, стрижнем якого залишався текст художнього твору, дозволив запобігти монотонності і підвищити інтерес до творчості М.В.Гоголя.
Емоційне слово вчителя на уроці літератури має велике значення. Тому, готуючись до уроку, ретельне відбираю матеріл, у вступному слові вирішую кілька задач. По-перше, намагаюсь зацікавити учнів, привернути їх увагу до художнього твору. По - друге, вступне слово - це ще орієнтир, що допомагає учням зразу взяти правильний курс в читанні. Не менш важливо підготувати клас емоційно, адже вплив творів мистецтва на людину проходить в першу чергу через почуття, а тільки потім через розум. Але  готовність відповісти почуттям на слово художника розвинена не у всіх учнів однаково, та й рівень емоційності у дітей різний. Тому даю можливість школярам скористатися не тільки художнім словом письменника, але й великими потенціалом, закладеним в інших видах мистецтва: музиці, живопису, тощо.
Використання суміжних видів мистецтва при роботі з художнім твором створює емоційний фон, сприяє поглибленому розумінню тексту, збагачує творчу уяву. Проте, необхідно пом'ятати, що головним об'єктом на уроці залишається текст. Так, опера Ш. Гуно "Фауст" допомагає глибше сприйняти художній твір, активізує інтерес учнів до теми. Слухаючи ж оперу Чайковського "Євгеній Онєгін", приходимо з учнями до висновку, що хоч твір і написаний на роман Пушкіна, але це зовсім різні види мистецтва.

Проблемний виклад знань стимулює пізнавальну активність учнів, тому що він поєднаний з догадкою, дивом, нерозумінням. Це штовхає учнів до роздумів і пошуку рішень, будить і формує інтерес до навчання, розвиває ініціативу учнів у пізнавальній діяльності, формує вміння бачити проблему і знаходити шляхи її реалізації, залучає до методів наукового пізнання. Складність проблемної ситуації має бути такою, щоб учні за певним напрямком, спираючись на допомогу вчителя, змогли вирішити її самостійно. 

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
СУЧАСНИЙ УРОК ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
4/ 5
Oleh

1 Комент.:

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Вікторія Кислякова
11 лютого 2018 р. о 13:18

Дійсно, колего, на уроках літератури можна говорити про все, можна формувати всі компетентності одночасно. Шкода, що за останні роки дійсно читацький інтерес погіршився. Шкільні бібліотеки не поповнюються новими, сучасними, яскравими книгами, сучасна техніка, швидкісний інтернет є не у всіх дітей, особливо сільської місцевості. Тож, дякую Вам, колего, що Ви обираєте такі форми роботи на уроці, які розвивають читацький інтерес учнів.

Reply