середа, 31 січня 2018 р.

ОДИН ІЗ ГОЛОВНИХ АСПЕКТІВ “ ЗАКОНУ ПРО ОСВІТУ 2017 РОКУ”

Анотація: в статті розкривається питання інклюзивної освіти та її переваг.

Одним із головних аспектів “ Закону про освіту 2017 року” - є інклюзивне навчання і перепрофілювання інтернатів.

 Закон заохочує навчання дітей з особливими потребами:

*    сиріт та дітей зі складних родин у звичайних школах;
*    за заявами батьків дітей з особливими потребами школи мають створювати спеціальні класи, де такі діти могли б навчатися;
*    якщо це необхідно, діти з особливими потребами можуть іти в школу пізніше й навчатися довше;
*    дітям з вадами слуху створять умови для навчання мовою жестів;
*    до 31 грудня 2021 року всі школи-інтернати мають стати або звичайними школами, дитсадками чи іншими закладами освіти, доступними для всіх дітей, або дитячими будинками в системі мінсоцполітики.
Для широкої громадськості ідеї інклюзивної освіти та її впровадження в Україні сьогодні є ще малознайомими. Однак, процес інклюзії в освіті -  залучення дітей із особливими потребами та обмеженими можливостями за станом здоров'я до умов загальноосвітніх навчальних закладів - існував в українському суспільстві завжди. Більш інтенсивно і чітко цей процес проявив себе наприкінці 90-х років. Саме в цей період спостерігається збільшення кількості дітей із особливими потребами в загальноосвітніх школах. Посилення цих тенденцій відбулося під впливом економічних факторів, і змін, що позначилися в українському суспільстві: спрямування у напрямку демократизації та розповсюдження ідей і принципів рівності на всі сфери суспільного життя. Важливим стимулом для розвитку інклюзивної освіти також стало безпосереднє поширення інформації, ідей, досвіду та практики інклюзії, що мали місце в західних та пострадянських країнах, як серед професійної спільноти, так і серед громадськості. Певний вплив має і загальне погіршення  стану здоров'я українських дітей.
Перед нашим суспільством стоїть гостра проблема залучення наших співгромадян, що мають деякі особливості фізичного розвитку в соціум, проблема їх активної адаптації, соціалізації та розвитку в рамках суспільства і на благо суспільства.
Інклюзія (від Inclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті, і насамперед, що мають труднощі у фізичному розвитку.
Інклюзивне навчання – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього навчального закладу.
Інклюзивна школа – це заклад освіти, який відкритий для навчання всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, інтелектуальних, соціальних, емоційних, мовних чи інших особливостей. Цей заклад забезпечує безбар’єрне фізичне середовище, адаптує навчальні програми та плани, методи і форми навчання, тим самим надаючи можливість усім дітям успішно навчатися в тому числі й дітям з особливими освітніми потребами; залучає батьків до співпраці; співпрацює з фахівцями з метою надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей; створює позитивну атмосферу в шкільному середовищі та громаді загалом.
Навчання в інклюзивних класах (групах) допомагає дітям з особливими потребами адаптуватися до типових життєвих ситуацій, позбутися почуття ізольованості, відчуження, сприяє зникненню соціальних бар'єрів та інтеграції в соціум, вчить учнівський колектив спілкуватися та працювати разом, формує в них почуття відповідальності за товаришів, які потребують не лише допомоги, а, насамперед, – прийняття та визнання.
Переваги інклюзивної освіти:
    для дітей з особливими освітніми потребами:
-  завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей.
-  ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами.
-  оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
-  навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.
-  у дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті.
    для інших дітей:
-  діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей.
-  діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них.
-  діти вчаться співробітництву.
-  діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
    для педагогів та фахівців:
-  учителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
-  учителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
-  спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.


Література:
1.     Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 року.

2.       http://www.ussf.kiev.ua/activeproject/6/ -  Проект «Інклюзивна освіта: крок за кроком»

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
ОДИН ІЗ ГОЛОВНИХ АСПЕКТІВ “ ЗАКОНУ ПРО ОСВІТУ 2017 РОКУ”
4/ 5
Oleh

2 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
akstolevich@gmail.com
6 лютого 2018 р. о 12:52

Сьогодні інклюзивна освіта є необхідною частиною навчального процесу, адже учні з особливими освітніми потребами є його невід'ємною частиною і повинні отримувати знання в повному обсязі, незважаючи на їх фізичні, інтелектуальні, соціальні, емоційні, мовні чи інші особливості. На власному досвіді переконалися, що таке навчання дає свої позитивні результати. Юліє Едуардівно, у своїй статті Ви підняли актуальну проблему, сферу якої варто розглядати та використовувати з метою активізації навчальної діяльності учнів, які потребують нашої допомоги. Дякую за корисний матеріал. Успіхів і звершень у Вашій роботі.

Reply
avatar
Постолюк Петро Іванович
6 лютого 2018 р. о 23:23

Юлія Едуардівна проаналізувала важливий напрямок реформування української школи. Не секрет, що є факти категоричного несприйняття частиною педагогів та батьків інклюзивного навчання. Але також факт, що ця тенденція до інклюзивної освіти - загальносвітова. Тому всім українським педагогам доведеться прийняти це і працювати над її ефективною організацією.

Reply