середу, 31 січня 2018 р.

ДУХОВНО-МОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ХРИСТИЯНСЬКИХ ЦІННОСТЯХ

  Основною метою використання даної роботи  є допомога педагогам дошкільних закладів  з напрямку морально – духовного виховання дітей дошкільного віку.
       Завдання, які постають перед сім`єю й освітнім закладом:
поглиблення  теоретичних знань та закріплення практичних навичок батьків і дітей з напряму  морально – духовного  виховання на християнських цінностях;
підвищення психолого - педагогічної компетенції батьків і педагогів щодо формування партнерських стосунків з дітьми, оволодіння інтерактивними прийомами впливу;
своєчасне коригування негативних проявів у сфері морально – духовного виховання;
       Запропонований матеріал допоможе вихователям здійснювати роботу з морально – духовного виховання  дітей, застосувати парціальну програму «Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях» ( авт.  – А. М. Богуш, І. Л. Сіданіч, В. Є. Сучок ), яка рекомендована  Листом МОН України від 16.06.2016р. № 1/9-315 «Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році»,
знайти найбільш дієві  методи і прийоми для роботи з ними.


 Формування духовної культури особистості відбувається під впливом сім'ї, дитячого садка, школи і є пріоритетним питанням у вихованні особистості.
     Сучасні вчені  А. Богуш, В. Жуковський, В. Оржеховська. Т, Саннікова, О. Сухомлинська, Т. Тхоржевська та ін., спираючись на досвід класиків педагогічної думки  Г. Вашенка, В. Зеньківського, І. Огієнка, К. Ушинського, С. Русової та ін., доводять, що відродженню духовності та підвищенню якості духовно-морального виховання дітей  значно сприятиме застосування християнських морально-етичних цінностей у навчально-виховному процесі. Без відродження християнських моральних цінностей у виховному процесі освітніх закладів молодь приречена на духовну деградацію та знищення. Християнські цінності сьогодні, за справедливим переконанням  О. Сухомлинського, припинили ототожнюватися лише з релігією та є 
невід’ємною складовою сучасної культури, впливаючи таким чином на життя кожної людини й суспільства в цілому.
     Історично склалося так, що на території України основоположником культурно-національним пластом є християнство. Засноване на любові, воно спрямоване на збереження звичаїв, позитивних норм поведінки та правил життя, етичних виховних цінностей, допомагає суспільству утримуватися під час різноманітних потрясінь. Тому християнські аргументи залишаються найвагомішими. К. Ушинський зауважив: «Є лише один ідеал досконалості…,  це ідеал, представлений нам християнством.… І вихованню залишається лише в основу всього вкорінити вічні істини християнства. Воно дає життя і вказує найвищу мету будь-якому вихованню, воно ж і повинно служити для виховання…  джерелом світла й істини. Це незгасимий світоч, що йде вічно, як вогняний стовп у пустелі, попереду людини й народів; за ним повинен прямувати розвиток народності й істинне виховання, що йде разом із народністю».
     Найсприятливішим для духовно-морального виховання особистості є дошкільний вік, який із усіх вікових етапів є найбільш благодатним, оскільки вирізняється, за справедливим переконанням С. Русової, так званою «духовно-релігійною сенситивністю». Саме в цей період ми, закладаючи ґрунт на майбутнє, маємо унікальну можливість сіяти в душі кожної дитини зерна високої духовності, що в старшому віці дасть багатий урожай. Адже дитяча душа, за твердженням  К. Ушинського, є моральною, гуманною, вона відкрита на добро. 
Формування  у дошкільнят моральних чеснот, ознайомлення дошкільнят з християнськими цінностями - таку мету поставили педагоги нашого закладу. Вихователь Мостовщик В. П. розробила перспективний та календарний план роботи з дошкільниками.  
 Гурток   «Християнської етики» В Смолінському дошкільному навчальному закладі №3 «Ромашка» розпочав роботу  з благословіння Високопреосвященійшого Іоасафа, митрополита Кіровоградського і Новомиргородського в жовтні 2015 року
В закладі обладнана кімната для занять гуртка, вихователі підготували наочність, дидактичні ігри «Створення світу», «Християнські свята», «Заповіді Господні», існує постійно діюча виставка дитячих робіт, підібрані твори відомого  педагога В. О. Сухомлинського, створений освітньо-розвивальний простір для формування духовної культури  дошкільнят. Розпочали роботу у тісній співпраці з настоятелем Свято-Успенського храму протоієреєм  Романом Формазюком, а продовжили з протоієреєм Олександром Хомичем. Педагоги дошкільного закладу переконані, що моральність і духовність потрібно виховувати з раннього дитинства.
Для підвищення професійного рівня вихователі опрацювали необхідні програми дошкільної освіти «Дитина», «Соняшник», «Українське дошкілля», «Програму з основ християнської культури для дітей старшого дошкільного віку», розробили конспекти занять.
    Просвітницька робота була проведена з батьками. Анкетне опитування показало, що 93 % респондентів вважають за доцільне виховувати дітей, починаючи з дошкільного віку, на християнських культурних цінностях. Батьки дали письмову  згоду на участь дітей в роботі гуртка, виражаючи довіру до освітню-виховного закладу. 
 Ми  переконалися, що дошкільний вік у духовному аспекті досить унікальний і своєрідний. Зокрема, у сфері релігійного розвитку він закладає основи  сприйняття світу як повного несподіванок і таємниць. Розуміння Бога має чуттєво-уявний характер. Діти відчувають реальність Бога, фізичне вираження його присутності в іконах, картинах, малюнках тощо. Дехто з дітей плутає Бога зі Святим Миколаєм. Деякі дошкільнята ототожнюють Бога з іконою. Але більшість розуміє, що він десь живе, проте не таким життям, як на іконі.
     Заняття гуртка «Християнська етика» проходить щотижня і триває 20-25 хвилин. Проводять заняття, як правило вихователі, але дуже частим гостем є отець Олександр, настоятель Свято-Успенського храму. 
Дітям розповідають «Хто такі ангели?». Вони знають  про те, що Господь посилає ангела людині при хрещенні, вони люблять грати в гру «Ангел радіє чи сумує?». За допомогою смайликів діти оцінюють ситуації, вчинки дітей. 
На занятті про кам´яні крижалі дошкільнята познайомилися з  Законом Божим. Дізналися про те, що Закон Божий має 10 заповідей.  Заповіді Божі  записані на кам´яних крижалях. Діти виготовили з картону «кам´яні крижалі» і позначали цифрами заповіді Господні.
На під час занять гуртка вони дізналися чому потрібно носимо хрестик. Діти знають, що хрестик – це ключик до Царства Божого, що  Біблія – це головна книга християн, що свічка - це маленька жертва Богу.  
Свої знання дошкільники закріплюють в дидактичних іграх: «Бог який?», «Створення світу», «Оціни вчинок», розмальовують малюнки на християнську тему. В роботі з дітьми вихователі Лисенко В. Л. та Микитюк Т.О. широко використовують твори В. Сухомлинського. Створюють разом з батьками комікси.
Діти з радістю довіряють свої таємниці отцю Олександру, граються та будують храм  разом.  Старші  дошкільники вже здатні сприймати Бога як істоту нематеріальну, як всемогутнього, всесильного Творця. Ця істина більш зрозуміла для них, ніж поняття про перебування Бога в серцях людей. 
Через ознайомлення з  народними святами, звичаями, обрядами, традиціями українського народу діти опановують культуру українського народу.
 Щедрувати, колядувати, «водити козу» люблять діти в Різдвяні свята. Співати веснянки та гаївки, грати  в ігри - у Великодні святкові ранки. Свято -  веселе, радісне і галасливе, як струмені водограю. Діти та вихователі одягають святковий одяг – українські вишиванки. Співають, танцюють, вмиваються водою,  в якій лежали освячені крашанки. А хлопчикам доводиться ще й позмагатися, щоб подарувати дівчаткам писанки. Всіх дітей на святі вітає настоятель Свято-Успенського храму Отець Олександр.
 Батьки є активними учасниками освітнього процесу, виставок родинної творчості. Батьки та діти проявили свою майстерність, творчість і креативність у виготовленні Великодніх писанок  за допомогою різних зображувальних технік, використовуючи  різноманітний матеріал для своїх робіт.   
    З вересня 2017 року заняття гуртка (керівники  вихователі Микитюк Т. О. та Лисенко В. Л.) проводиться за  Програмою  «Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях» ( авт.  – А. М. Богуш, І. Л. Сіданіч, В. Є. Сучок ), яка рекомендована  Листом МОН України від 16.06.2016р. № 1/9-315 «Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році».  
За Програмою  «Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях» ми проводимо роботу починаючи з другої молодшої групи. Вона складається з наступних тематичних розділів:
• Світ – чудовий задум Творця.
• Дитина – Боже творіння.
• Любов – найвища заповідь Христа.
• Моральні закони Святого Письма.
• Моральні чесноти у старозавітних образах.
• Любов і милосердя в земному житті Ісуса Христа.
• Християнські свята в культурі українського народу.
• Відданість Батьківщині на прикладах національної духовної культури.[1.12]
Очікувані результати реалізації програми:
1. Сформованість гуманного ставлення до довкілля, працелюбності, морально-вольових якостей (чесності, скромності, відповідальності тощо).
2. Здатність розуміти іншу людину, її настрій, потреби, особливості поведінки; вміння поважати людей, допомагати, дбати про них; обирати відповідні ситуації спілкування та спільної діяльності, бути толерантними, справедливо ставитися до людей.
3. Оволодіння етичними нормами поведінки, вміння пропонувати, надавати й приймати допомогу, внутрішня потреба здійснювати моральні вчинки. Розуміння емоцій та почуттів інших, вміння керувати своїми почуттями у процесі спілкування. [1. 8]
Отже, духовно-морального виховання дітей  на християнських цінностях є надзвичайно важливим питанням   для педагогів-дошкільників та батьків, оскільки у процесі засвоєння християнських моральних цінностей діти навчаються добра, милосердя, доброчинності, відповідальності, співчуття, турботливості.
Впровадження основ християнської культури в дошкільному віці допоможе закласти духовний фундамент зростаючої особистості та забезпечить її повноцінний розвиток  і внутрішнє становлення на наступних вікових етапах.
 
Використана література:
1.           Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку: програма з духовно-морального виховання дошкільників: навч.-метод.посіб.,уклад.: В.В. Скрипник, В.Є. Сучок; за ред. Проф .В .М. Жуковського. – вид., доп. І перероб. – Острог: Вид-во Національного ун-ту «Острозька академія», 2012.-48 с.
2.           Сухомлинська О. Формування духовності особистості на основі християнських моральних цінностей. Директор школи. – 2003. №1
Хіміч Н. Християнські цінності у вихованні дошкільників. Київ «Шкільний світ», 2012 р.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
ДУХОВНО-МОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ХРИСТИЯНСЬКИХ ЦІННОСТЯХ
4/ 5
Oleh

9 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Людмила Шведенко
5 лютого 2018 р. о 02:49

Проблема духовно-морального виховання особистості набула особливої актуальності для батьків, учителів, вихователів та суспільства в цілому. Як не прикро, доводиться спостерігати кризовий стан сім*ї, відсутність соціальної захищеності. А це призводить до зниження духовності дітей. Саме в дошкільному віці формуються моральні та духовні почуття, засвоюються правила і норми поведінки, формуються риси характеру і духовно-моральні звички. Духовні цінності навчають милосердя, добра, відповідальності, доброчинності, турботливості та співчуття. Переконана, що в кожному закладі відчувається потреба у створенні розвивального середовища, яке б задовольнило потреби дітей та реалізувало задуми педагогів щодо формування світоглядних орієнтирів та духовно-моральних цінностей дитини як особистості. Таким середовищем може стати якщо не кімната, як це у Вашому дошкільному закладі, то хоча б куточок духовності. Адже, виховуючи дітей морально та духовно, ми будуємо майбутнє - те, у якому житимуть і працюватимуть сьогоднішні діти.

Reply
avatar
Межова Марія Іванівна
5 лютого 2018 р. о 05:39

Ви започаткували дуже хорошу справу, адже традиційні християнські моральні цінності за своїм змістом співзвучні загальнолюдським, і під їх впливом формувалася культура українського народу.Знайомити з правилами та принципами християнської етики спілкування і стосунків між людьми потрібно ще з дитячих років і очікувані результати будуть реальністю.Побажання: іншим колективам перейняти ваш досвід.

Reply
avatar
ДНЗ Калинка
6 лютого 2018 р. о 09:36

Духовно - моральне виховання є безперервним процесом, який починається з народження людини і продовжується все життя та спрямований на оволодіння людьми правилами і нормами поведінки. Саме в раньому віці в дітей виховуються такі почуття, як доброзичливість, турботливість, чуйність,справедливість, чесність, тому в дитячому садочку діти повині набути цих моральних якостей.

Reply
avatar
Постолюк Петро Іванович
6 лютого 2018 р. о 12:34

Заслуговує поваги робота Вашого колективу в напрямку морально - етичного виховання малечі. Та чи не вважаєте Ви, що тут є проблема з дотриманням законодавства України щодо відокремлення церкви від державних і комунальних закладів освіти (ст. 31.п.1). Як сприймають батьки діточок Вашу роботу у цьому напрямку? Буду вдячний за коментар.

Reply
avatar
Олена
8 лютого 2018 р. о 03:55

Вихователь Лисенко В.Л. Працюючи над проблемою духовно-морального виховання, я зрозуміла , що саме ця проблема є актуальною. Дошкільники в процесі засвоєння християнських цінностей навчаються доброти, милосердю, чуйності, любові до себе, до ближніх, до Бога. Діти із задоволенням вивчають основи християнської етики, а батьки їх в цьому підтримують. Я впевнена , що завдання які поставлені у сфері морально- духовного виховання принесуть в майбутньому добрі результати.

Reply
avatar
Олена
8 лютого 2018 р. о 03:57

Вихователь Мостовщик В.П. Я також вважаю , що духовно – моральне виховання дошкільників на християнських цінностях є значимим. Саме з молодшої группи дитина розуміє хто вона є в цьому світі, яка її роль у суспільстві. Господь так любить людей , дітей, що створив все для життя: світло, воду, землю, повітря. Ми навчаємо дітей щоб кожен з них жив по заповідям Божим.

Reply
avatar
Олена
8 лютого 2018 р. о 03:58

Вихователь Сухецька А.С. Я також підтримую автора статті: «Духовно –моральне виховання дошкільників на християнських цінностях. Адже цей напрям роботи показує гарні зміни в поведінці дітей та відносинах між ними.

Reply
avatar
Олена
9 лютого 2018 р. о 03:25

Шановний Петро Іванович! Дуже приємно, що Ви звернули увагу на досвід роботи нашого дитячого садка. Батьки є активними учасниками освітнього процесу. Вони цікавляться питаннями християнського виховання, і дали письмову згоду на проведення занять. Працюємо ми за парціальною програмою "Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях" А. М. Богуш, яка рекомендована Міністерством освіти і науки України № 1/11-19157 від 29.12.2015. Презентацію нашої роботи Ви можете переглянути на блозі "Дошкільник"http://samba64.blogspot.ru/

Reply
avatar
Постолюк Петро Іванович
9 лютого 2018 р. о 14:08

Дякую за відповідь, бажаю Вам та Вашому колективу успіхів у роботі, процвітання діткам, батькам, педагогам. Особисто я був свідком ситуацій, коли спроби вчителя тільки зачепити релігійну тематику в школі провокували проблеми з батьками, які належали до різних конфесій. Є частина родин з атеїстичним світоглядом, які категорично проти розмов з їх дітками про ангелів чи інші метафізичні категорії. Тому вважаю, що зараз, і в майбутньому релігійні питання в дошкільній освіті, в школі потребуватимуть дуже зваженого підходу.

Reply