вівторок, 30 січня 2018 р.

ДИДАКТИЧНІ ПРИНЦИПИ НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСЕЦТВА В УМОВАХ МУЛЬТИМЕДІЙНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ .

У статті описано коло загальнодидактичних і спеціальних принципів навчання в умовах використання мультимедійних технологій на уроках музичного мистецтва в початковій школі.

У наш час школа знаходиться на передових засадах реформування національної освіти, щоб навчальна діяльність була радістю, має бути така її організація, за якою дитина стає активним учасником процесу засвоєння знань. У зв’язку з цим розпочалася робота з модернізації змісту освіти, одним з напрямків якої стало впровадження сучасних мультимедійних технологій у освітній процес.
Сучасний педагог повинен йти в ногу з часом. Багато освітніх установ і педагогів успішно застосовують у своїй роботі інноваційні педагогічні технології та інформаційно-комунікативні засоби навчання, які враховують особливості та можливості сучасних учнів, забезпечують розвиток дитини та полегшують нелегку працю вчителя.
Інформаційні процеси у ХХІ ст. стали важливою складовою нової парадигми мистецької освіти. Упровадження мультимедійних технологій в сучасний урок музичного мистецтва є однією з провідних тенденцій модернізації початкової школи, яка впливає на всі компоненти навчально-виховного процесу. Це потребує переосмислення традиційних підходів до змісту й методики організації навчання учнів молодшого шкільного віку на уроках музичного мистецтва, зокрема й дидактичних принципів, які в нових умовах розвиваються й уточнюються.
Останнім часом у музичній педагогіці широкого впровадження набувають мультимедійні технології навчання. Поняття “мультимедіа” є багатогранним і посідає важливе місце в процесі інформатизації освіти. Провідні вчені В. Биков, Н. Бєлявіна, А. Верлань, М. Жалдак, А. Коломієць, Ю. Машбиць, В. Монахов, Н. Морзе, О. Суховірський, Н. Тализіна, Н. Тверезовська, О. Тихомиров, В. Чичук, О. Шиман та ін. здійснили психолого-педагогічний аналіз інформатизації навчального процесу, що дало можливість визначити стратегію організації навчання з використанням мультимедійних технологій, при якій кожен учень має можливість розвиватися за допомогою своєї навчально-пізнавальної діяльності.
Мультимедіа в буквальному перекладі означає “багато середовищ” й досить часто вживається як аналог терміну “засоби масової комунікації” (відео, кінематограф, телебачення, мультимедійні комп’ютерні системи, включаючи Інтернет, фотографія, радіо).
В умовах упровадження мультимедійних технологій в урок музичного мистецтва в початковій школі специфічного значення набула проблема реалізації принципу активності як одного з головних принципів дидактики, коли кожен учень займає позицію активного учасника навчального процесу.
Активне залучення учнів щодо навчальної діяльності забезпечується розширенням простору самостійного керування ситуацією на екрані комп’ютера; наявністю права вибору режиму навчальної діяльності, варіантів рішення навчальних завдань; створенням позитивних стимулів, задля підвищення мотивації навчання; вкрапленням музично-ігрових ситуацій, створенням доброзичливої атмосфери у спілкуванні, використанням різноманітних засобів візуалізації: комп’ютерної графіки, анімації, звуку.
Важливою є проблема міжособистісного спілкування вчителя та учнів, оскільки комп’ютеризація та індивідуалізація навчання породжує дефіцит педагогічної взаємодії. Використання індивідуальних та колективних форм в системі музичної освіти має певну практичну результативність. Цьому сприяє, на думку дослідника Г. Падалки [8], майстерність учителя, його мобільність у вирішенні мистецьких та освітніх завдань, сформованість умінь відчувати психологічний настрій класу і переключатися з одного виду діяльності на інші. Не викликає сумнівів те, що індивідуальні та групові форми навчальної діяльності повинні бути використані у розумному їх сполученні, оскільки найважливіші виховні функції навчання реалізуються насамперед у колективній діяльності, а якість та міцність засвоєння знань досягається при індивідуальних формах роботи.
З цього приводу В. Гершунський [4] підкреслює, що у педагогіці проблема “спілкування” має прикладний вихід поєднання індивідуальної і колективної форм роботи на рівні взаємодії. Розумне сполучення цих форм на уроці поряд із застосуванням персонального комп’ютера сприяє розгортанню діалогічної залученості кожного учня в процес спілкування.
Комп’ютер із його програмним забезпеченням входить у компонентну структуру навчально-методичного комплексу. На різних етапах проведення уроку музичного мистецтва вчитель може скористатися допомогою мультимедіа, використовуючи її як засіб інтенсифікації навчання на етапі пояснення нового матеріалу з ілюстрацією найбільш цікавих пізнавальних фрагментів, епізодів; при закріпленні набутих музичних знань та вмінь, де комп’ютерна підтримка сприяє продуктивній організації та проведенню уроку, звільнивши учителя від безпосереднього керування навчальною діяльністю учнів і здійснення контролю.
Основна діяльність учнів на уроці музичного мистецтва пов’язана з формуванням музичної культури, оволодінням ними музичних знань, умінь і навичок, розвитком творчих якостей особистості. Така діяльність не може бути надана тільки мультимедії, оскільки це торкається продукту особистої сфери. Тому в даному випадку їй можна надати допоміжну роль: пошук необхідної інформації, створення умов для основного виду музичної діяльності тощо.
Інтерактивність навчання означає, що на уроці музичного мистецтва повинна мати місце взаємодія учня з програмним засобом навчального призначення, забезпечення діалогу і зворотного зв’язку між компонентами і підсистемами даного програмного продукту, здійснення контролю і корекції дій учня учителем музичного мистецтва, надання рекомендацій для подальшої роботи, забезпечення доступу до пояснювальних матеріалів, і контроль з діагностикою помилок [9].
Дидактичний принцип емоційності в умовах упровадження мультимедійних технологій в урок музичного мистецтва в початкових класах наповнюється іншим змістом. Емоції – важлива характеристика особистості, що виступає регулятором людської поведінки й виявляє сутність людських почуттів і переживань, визначаючи її ставлення до дійсності, естетичної зануреності у музичний простір. В умовах мультимедійного навчання при збільшенні раціонально-логічних орієнтирів в усіх видах діяльності, збереженні емоційної наповненості інформаційного повідомлення, стимуляції емоційно-позитивного ставлення до навчання – все це впливає на глибинні процеси внутрішнього світу особистості молодшого школяра, на формування музичної культури, почуття й творчу активність, на підвищення рівня емоційного сприйняття учнями інформації. “Дуже важливо, – писав В. Сухомлинський, – щоб дивовижний свiт природи, гри, краси, музики, фантазiї, творчостi, що оточує дiтей до школи, не закрився перед дитиною класними дверима.” [10, c.130].
Висновки. Отже, реалізація можливостей мультимедійних технологій у процесі викладання уроку музичного мистецтва в початковій школі веде до якісної зміни, поглиблення загальнодидактичних принципів навчання (наочності, активності, індивідуалізації й диференціації, педагогічної доцільності, доступності) й уведення нових спеціальних (адиптивності, інтерактивності, емоційності). Слід зазначити, що такі перетворення істотно впливають як на зміст, так і структуру уроку музичного мистецтва.

БІБЛІОГРАФІЯ
1.     Бєлявіна Н.Д. Деякі методичні проблеми використання нових комп’ютерних технологій в музичній освіті / Н.Д. Бєлявіна// Культура і мистецтво в сучасному світі. –К.: КДУК і М, 1998. – Вип.1. – С.195-201.
2.     Верлань А.Ф. Дидактичні принципи в умовах традиційного і комп’ютерного навчання / А.Ф. Верлань, Н.Т.Тверезовська // Педагогіка і психологія. – 1998. – №3. – С. 126 – 132.
3.     Вульфсон Б.Л. Стратегия развития образования на Западе на пороге XXI века / Б.Л. Вульфсон. – М.: Изд-во УРАО, 1999. – 208 с.
4.     Гершунский Б.С. Теоретико-методологические основы компьютеризации в сфере образования: (прогностический аспект) / Б.С. Гершунский. – М., 1985. – 40 с.
5.     Гороль П.К. Сучасні інформаційні засоби навчання / П.К. Гороль, Р.С. Гуревич, Л.Л. Коношевський, О.В. Шестопалюк. – Вінниця: ВДПУ імені М. Коцюбинського, 2004. – 535 с.
6.     Ершов А.П. Избранные труды / А.П. Ершов. – Новосибирск: Наука, 1994. – 416 с.
7.     Осин А. Мультимедиа в образовании / А. Осин // Шкільна бібліотека плюс. – 2005. – № 9. – С. 11 – 24.
8.     Падалка Г.М. Учитель, музика, діти / Г.М. Падалка. – К.: Музична Україна, 1982. – 144 с.
9.     Пірко М.В. Дидактичні принципи і психологічні чинники у визначенні якості програмних засобів навчального призначення загальноосвітнього середовища в Україні / М.В. Пірко // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – №6 (20): [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ime.edu-ua.net/em.html.
10.           Сухомлинский В.А. Об умственном воспитании / В.А. Сухомлинский / Сост. М.И. Мухин. – К., 1983. – 206 с.
11.           Чичук В. Застосування мультимедійних технологій в освіті /В. Чичук // Збірник наукових праць третьої Міжнародної науково-практичної конференції “Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи”: [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ubgd.lviv.ua/konferenc/kon_ikt/sekziya2/Chychuk.pdf

12.           Ягупов В.В. Педагогіка: Навчальний посібник / В.В. Ягупов. – К.: Либідь, 2002.– 560 с.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
ДИДАКТИЧНІ ПРИНЦИПИ НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСЕЦТВА В УМОВАХ МУЛЬТИМЕДІЙНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ .
4/ 5
Oleh

3 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
tymenkoolena
6 лютого 2018 р. о 02:57

Стаття дуже змістовна. Ознайомившись з матеріалами статті я як вчитель української мови буду впроваджувати мультимедійні технології на своїх уроках.Думаю це приведе до якісної зміни, поглиблення загальнодидактичних принципів навчання (наочності, активності, індивідуалізації й диференціації, педагогічної доцільності, доступності).

Reply
avatar
Постолюк Петро Іванович
8 лютого 2018 р. о 01:42

Юрій Миколайович предметно і глибоко проаналізував можливості мультимедіа на уроках художньо- естетичного циклу, його тези будуть цікавими й актуальними також і для інших педагогів. Як колега, хочу відмітити, що й на практиці Юрій Миколайович на кожен урок йде "озброєним") ком'ютерною технікою, використовує саме сучасне й "просунуте" програмне забезпечення. Діти в захопленні від учителя та його синтезатора,твід інтерактивних можливостей сучасних ІКТ.

Reply
avatar
Надія Бузько
8 лютого 2018 р. о 04:22

«Живе» звучання музичних інструментів в руках Професіонала зачаровує учнів, а якщо це ще й вдале поєднання кількох новітніх технологій, застосування різних видів художньо - творчої діяльності, подання предметних понять в ігровій формі - то можна легко досягти мети уроку. Так є у Юрія Миколайовича. Він витрачає багато часу для якісної підготовки до уроків, працює над розв’язанням завдань загальної мистецької освіти, тому учні виявляють бажання брати участь в конкурсах, виступах та інших позаурочних і позашкільних заходах.

Reply