середа, 31 січня 2018 р.

ВИКОРИСТАННЯ СПАДЩИНИ В. О.СУХОМЛИНСЬКОГО ПРИ ФОРМУВАННІ АКСІОЛОГІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У СВІТЛІ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ»


Анотація. У цьому виступі розглядається використання творчої спадщини
В.О. Сухомлинського для «усвідомлення цінностей громадянського (вільного, демократичного) суспільства» Стаття 5. Закон України « Про освіту»


У Законі України «Про освіту» Стаття 5 Державна політика у сфері освіти, положення 5, зокрема говориться: «Держава створює умови для здобуття громадянської освіти,спрямованої на формування компетентностей пов’язаних з реалізацією своїх прав і обов’язків як члена суспільства, усвідомлення цінностей громадянського (вільного, демократичного) суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина». [1]
Саме на «усвідомлення цінностей громадянського (вільного, демократичного) суспільства» звертаємо увагу у цьому виступі.
Проблема цінностей українського суспільства належить до важливих і дискусійних питань. Нові умови життя диктують необхідність перегляду даного питання. У державі відбувається переосмислення, зміна ціннісних систем. Ми відмовляємося від традиційного суспільства з елементами авторитаризму, ми відмовляємося від «радянщини», яку сповідували кілька десятиліть. Ми розбудовуємо нову систему цінностей, яка передбачає чітку орієнтацію на європейські цінності, на моральне оздоровлення суспільства. Певних змін (а іноді і досить значних) зазнають політичні, економічні, соціальні цінності, та загальнолюдські цінності залишаються і є особливо актуальними.
Приорітетним напрямом сучасної освіти є виховання дитини на засадах загальнолюдських, національних, патріотичних цінностей.
В контексті ситуації сьогодення, в умовах що складаються в суспільстві, використання педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського для формування цінностей школярів початкової школи набуває особливого звучання. Неперевершений педагог, наш сучасник, він став дороговказом для педагогіки другої половини ХХ століття і початку ХХІ століття. Адже його творча спадщина – це спадщина людинознавства і дитинолюбства. І в наші дні не втрачає силу думка В. О. Сухомлинського, що «Ставлення до ідеї Батьківщини як до священного й найдорожчого облагороджує всі людські почуття, зближує, ріднить людей, очищає душі від усього, що принижує гідність» [3, 513 ст.] та «Сила і ефективність патріотичного виховання визначається тим, наскільки глибоко ідея Батьківщини оволоділа особистістю, настільки яскраво бачить людина у світі саму себе очима патріота». [4, 457 – 457ст.] В. О. Сухомлинський вважав, що не потрібно чекати поки виросте маля. Починати громадянське і патріотичне життя дитина повинна з малих років.
Цінності, які пропагує В. О. Сухомлинський – невмирущі, і саме їх усвідомлення у дитячому віці, сприяє чіткій громадянській позиції особистості у дорослому житті.
Безумовно, його твори мають величезний виховний потенціал. Якщо їх використання поєднати з новітніми, нетрадиційними методами роботи, якщо застосовувати різноманітні види діяльності, наприклад, інсценізацію, рольові та дидактичні ігри, та проводити ці заняття не лише у класі, а й у природі, як вчив великий педагог: «дитина має бачити, як наливається колос, як розвивається квітка», то не виникає сумнівів, що вдасться посіяти «добрі почуття в душі вихованців».
Розглянемо твори В. О. Сухомлинського, що вивчаються згідно «Навчальних програм» у 2 – 4класах і цінності, які пропагуються у цих творах. 2 клас
«Як Наталя в Лисиці хитринку купила» - совість у людини головне. «Покинуте кошеня» - май у серці доброту, а не злість і чорноту.
«У привокзальному садку» - взаєморозуміння між людьми, вміння бачити  красу природи.
«Про що думала Марійка» - радість спілкування з друзями.
«Горбатенька дівчинка» - толерантність, вихованість, доброта, людяність. «Я теж хочу сказати своє слово» - будь уважний, щоб не пропустити головне.
«Синій світ» - відоме стає незвичайним.
«Тетянка усміхнулася» - піклування про рідних, любов до родини.
3 клас
«Красиві слова і красиве діло» - хай слово з ділом не розходиться.
«Кінь утік» - умій дружити.
4 клас
«Восени пахне яблуками» - вмій відчувати і бачити красу природи.
«Не забувай про джерело» - люби  рідний край,шануй звичаї народні, поважай людей і землю.
«Не загубив, а знайшов» - працелюбність.
«Співуча пір’їна» - цінуй талант, розвивай здібності.
Отже, педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського, його принципи виховання і навчання особливо актуальні і в наш час. І усвідомлення дітьми початкової школи справжніх цінностей громадянського суспільства найкраще культивувати використовуючи твори великого гуманіста,його усталені норми гуманістичної моралі: доброта,увага,правдивість, гідність, совість, повага до родини, любов до рідних, чесність, любов до Батьківщини, до свого народу…
Успіхів і натхнення усім у розбудові нової школи!


Література
1.     Закон України «Про освіту» – режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
2.     Літературне читання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2–4 класи – режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
3.     Сухомлинський В.О. Вибрані твори: в 5 т. /В.О.Сухомлинський. – К.: Рад. шк., 1976.

4.     Сухомлинський В.О. Народження громадянина // Вибр. твори: В 5-ти т.– К.: Рад. школа, 1997.

Поділитись в соцмережах

Facebook TwitterGoogle+ Vkontakte
Рекомендуем × +
ВИКОРИСТАННЯ СПАДЩИНИ В. О.СУХОМЛИНСЬКОГО ПРИ ФОРМУВАННІ АКСІОЛОГІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У СВІТЛІ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ»
4/ 5
Oleh

3 Комент.

Залишити коментар.
Залишити коментар.
avatar
Межова Марія Іванівна
5 лютого 2018 р. о 05:10

Виховання загальнолюдських цінностей було і залишається актуальним і потрібним.Тема Вашого виступу, Людмило Іванівно, важлива і корисна для роботи учителя початкових класів.Молодший шкільний вік - це вік формування моральних почуттів і моральної поведінки І саме В.О.Сухомлинський, його твори виховують і сприяють формуванню у школярів ціннісних орієнтацій.

Reply
avatar
Unknown
9 лютого 2018 р. о 00:21

Шановна Людмило Іванівно! Ваша стаття піднімає питання про актуальність принципів виховання і навчання В.О.Сухомлинського. Дійсно, твори, які розглядаються в початковій школі, сприяють формуванню чіткої громадянської позиції особистості, готують дітей до дорослого життя. Бажаю Вам успіхів!

Reply
avatar
Інна Лимборська
12 лютого 2018 р. о 07:24

Шановна Людмило Іванівно! Мені дуже сподобалася ваша стаття. Я стовідсодково погоджуюся з вами і з неперевершеним педагогом В.О.Сухомлинським, що патріотизм і формування громадянської позиції дитини потрібно закладати з дитинства. І твори, які вивчаються в початкових класах, як на мою думку, можна їх і більше.

Reply